جنجال رسانه ای ترسناک شهرداری کاشان در آستانه یک انتخابات مهم

علی رسول زاده ، عضو شورای اسلامی شهر کاشان در جلسه رسمی روز شنبه (95/9/20) این شورا، از فشار رسانه ای شهرداری کاشان برای تصویب لایحه فاوا خبر داد.

 

متن کامل سخنان رسول زاده بدین شرح است:

 

در هفته گذشته یک جنجال رسانه ای ترسناک پدید آمده است، جنجالی که برون داد یک جنس خطرناک از سیاست ورزی عجولانه است.

 

همه ما با جنجال های سیاسی خبری آشنایی داریم، اما در این میان برخی جنجال های خبری سیاسی، هراس آور و ترسناک تر است. این جنجال ها به خودی خود مهم نیست، بلکه ریشه های آن پر اهمیت است که باید نسبت به آن هشدار داد؛ چراکه این ریشه های خطرناک، مثل علف هرز، بر تنه رو به رشد پیشرفت می تند و آن را می خشکاند.

 

سیاست ورزی اخیر شهرداری کاشان در مواجهه با رأی منفی شورای شهر به یک لایحه، از این جنس است.

 

 

داستان کوتاه و ساده است:

 

از سوی شهرداری، لایحه ای با عنوان «ایجاد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات» به شورای شهر ارسال می شود. پس از بررسی های کارشناسی شورا و به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت ها و نیز ابهامات زیاد این لایحه، این طرح در صحن شورا رأی نمی آورد. اما بر خلاف روند منطقی و قانونی که شهرداری باید تابع صد در صدی مصوبات شورای شهر باشد، مسیر فشار به شورا آغاز می شود.

 

با حمایت و مدیریت برخی مدیران شهرداری، تمام متن لایحه در یکی از نشریات چاپ شده و با تنظیم خبر، شورای شهر متهم به وتوی طرح می شود. اما نکته مهم تر قسمت نهایی مطلب منتشر شده است: «باید گفت طرح سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات همیشه روی میز کار شورای اسلامی شهر کاشان خواهد بود و تا این طرح به تصویب نرسد این لایحه بارهای دیگر هم در صحن شورا مطرح خواهد شد.»

 

این قسمت به نوعی تهدید آشکار و عریان شورای شهر است که البته در عالم سیاست، تهدیدی بچه گانه و بی خاصیت به حساب می آید.

 

ولی نکته مهم، ریشه این رویکرد رسانه ای است. مرور لایه پنهان این سیاست سطحی نگر، این بیم و هراس را به ذهن متبادر می کند که خدایی ناکرده شهرداری و برخی مدیران آن از مسیر قانون خارج شده و گام در مسیر مدیریت های تمامیت خواه قرار دهد و بیش از پیش فضای شهر را به سمت قطبی سازی بکشانند و در آستانه انتخابات مهم آتی، رقابت های بی حاصل سیاسی شهر را وسعت ببخشند.

 

شهرداری باید خاضع و خاشع قانون و آراء مردم باشد، عمر مدیریت شهرداری نیز مثل همه مدیریت ها منقضی می شود، ولی آن چیزی که در این شهر پایدار می ماند نحوه مواجهه و تسلیم در برابر نهادهای قانونی و احترام به نظرات کارشناسی و خبرگانی است. تجربه تاریخی نشان داده است این رویکردهای تمامیت خواهانه، منجر به فسادهای پنهان و آشکار می شود که دیگر قابل جبران نیست.

 

فلذا برای پیشگیری از ادامه این مسیر پر از خطر، پیشنهاداتی تقدیم می شود:

1- ریاست محترم شورای شهر در یک مصاحبه رسمی، نسبت به این امر واکنش خوبی نشان دادند که جای قدردانی دارد. ولیکن انتظار آن است که ریاست محترم شورا، در یک موضع گیری جدی تر و شفاف تر، مسأله را برای مردم تشریح کرده و دلایل مخالفت شورا و ضعف های لایحه شهرداری را برای مردم تبیین کند.

 

 

2-شهردار محترم در صحن شورا اطلاعات و تحلیل خود را از این اتفاق ارائه کرده و نهایتا به نمایندگی از مجموعه شهرداری از مطلب منتشر شده در آن نشریه اعلام برائت کرده و رسما اعلام کند شهرداری و هیچ کدام از مدیران آن به هیچ عنوان در تنظیم این خبر دخالت نداشته است، در غیر اینصورت با مدیر مربوطه در شهرداری، برخورد جدی شود.

 

3-شهرداری کاشان نسبت به کلیه رویکردها، طرح ها و اقدامات خبری این گونه خود با شورای شهر هماهنگی نموده تا از این به بعد اینگونه مسائل تکرار نشود.

 

در آخر این توصیه را به خود و همه اعضاء شورا  و مدیران شهرداری دارم که مبادا خدایی نکرده در آستانه انتخابات، وجدان الهی و مسؤولیت قانونی خود را به دنیای دیگران بفروشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.