حال مشکات خوب نیست

«محمد علی خرمی» با ارسال نامه سرگشاده به امام جمعه، روحانیون و معتمدان مشکات خواستار توجه آنان به مسائل و مشکلات این شهر شده و بخشی از نابه سامانی های پیش آمده در مدیریت این شهر را حاصل سکوت و دوربایستی خواص دانسته است.

خرمی در قسمتی از این نامه نوشته است: متأسفانه این روزها حال شهر خوب نیست. بی‌برنامگی، کج‌سلیقگی و بی‌اخلاقی در برخی سطوح  مدیریتی موج می‌زند. تسویه‌حساب‌های شخصی و منافع گروهی همچون موریانه بر جان منافع عمومی افتاده، و برخی حرکت‌های ناپخته و غیراخلاقی سبب تغییر نگاه افراد غیرمشکاتی به «شهرِ بندگان خوب خدا» شده و در ذهنِ برخی ذهنیتی نامناسب و  غلط از مِشکات شکل گرفته است؛ ذهنیتی که حاصل سکوت، مدارا و رودربایستی خواص در بزنگاههای حساس و عدم واکنش آنان به خطاهای پیش آمده است. قطعاً ادامۀ این روند زمینه‌ساز بحران‌های جدی‌ترِ آینده خواهد شد.

وی به خواص مشکات گفته که اگر امروز برای توسعه این شهر  تلاش نکنند، فردا شرمنده مردم خواهند بود.

مدیرمسئول ماهنامه «مردم کویر» خواص مشکات را در برابر تاریخ این شهر مسئول دانسته و پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات پیش آمده را ارئه کرده است. او در نامه خود نوشته است: پیشنهاد می‌شود در این کارگروه از نظرات جوانان تحصیل‌کرده، باسواد و دلسوز و افراد صاحبِ تجربه‌ای که در این چند سال به دلیل تنگ‌نظری، کج‌سلیقگی و یا «خود برتر انگاریِ» تصمیم‌سازان بی برنامه و بی تجربه، در حاشیه قرار گرفته‌اند استفاده کرده و از وجاهت و جایگاه خود برای دلجویی و همراه کردن مسئولان در سطوح مختلفِ کشور، استان و شهرستان بهره ببرید.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

سروران ارجمند،

امام جمعه محترم، روحانیت معزز و معتمدان گرامی؛

سلام علیکم.

برخی از صاحب‌نظران جامعه را به اتوبوس تشبیه می‌کنند و معتقدند که افراد جامعه مسافران این اتوبوسند و علما و اندیشمندان و به اصطلاح، «خواصِ هر جامعه» رانندگان این اتوبوس.

آنچه برای به مقصد رسیدن این اتوبوس لازم است بیداریِ راننده است نه بیداری مسافران؛ بنابراین، اگر رانندۀ اتوبوسِ جامعه مهارت کافی نداشته باشد یا خواب باشد، مسافران سرنوشتی جز «به مقصد نرسیدن» ندارند.

صحیح یا غلط، خواسته یا ناخواسته، شما بزرگواران خواصِ شهر مشکاتید و مسئولیت هدایت این جامعه بر دوش شماست.چه امروز مردم از شما بخواهند و چه نخواهند، باید در پیشگاه خداوند متعال و تاریخ سرزمینی که در آن پرورش یافته‌اید، نسبت به آنچه که در این شهر می‌گذرد پاسخگو باشید.

متأسفانه این روزها حال شهر خوب نیست. بی‌برنامگی، کج‌سلیقگی و بی‌اخلاقی در برخی سطوح  مدیریتی موج می‌زند. تسویه‌حساب‌های شخصی و منافع گروهی همچون موریانه بر جان منافع عمومی افتاده، و برخی حرکت‌های ناپخته و غیراخلاقی سبب تغییر نگاه افراد غیرمشکاتی به «شهرِ بندگان خوب خدا» شده و در ذهنِ برخی ذهنیتی نامناسب و  غلط از مِشکات شکل گرفته است؛ ذهنیتی که حاصل سکوت، مدارا و رودربایستی خواص در بزنگاههای حساس و عدم واکنش آنان به خطاهای پیش آمده است. قطعاً ادامۀ این روند زمینه‌ساز بحران‌های جدی‌ترِ آینده خواهد شد.

اگر امروز برای مشکات کاری نکنید، فردا دیر خواهد بود و شما چاره‌سازانِ امروز شرمندگان فردا خواهید بود.

لذا از شما عزیزان عاجزانه و ملتمسانه خواهشمندم با تشکیل یک کارگروه، گرد هم بیایید و با شناسایی خلأهای موجود — که کار دشواری هم نیست — ادامۀ روند قهقراییِ توسعۀ مشکات را  متوقف کنید.

پیشنهاد می‌شود در این کارگروه از نظرات جوانان تحصیل‌کرده، باسواد و دلسوز و افراد صاحبِ تجربه‌ای که در این چند سال به دلیل تنگ‌نظری، کج‌سلیقگی و یا «خود برتر انگاریِ» تصمیم‌سازان بی برنامه و بی تجربه، در حاشیه قرار گرفته‌اند استفاده کرده و از وجاهت و جایگاه خود برای دلجویی و همراه کردن مسئولان در سطوح مختلفِ کشور، استان و شهرستان بهره ببرید.

با سپاس

محمد علی خرّمی مشکانی

95/4/29»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.