درخواست دانشگاه علوم پزشکی کاشان از شورای تامین شهرستان/ تشدید محدودیت‌های کرونایی

دکتر مسعود دهقانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان در گفت‌وگو با کاشان فردا گفت:

از شورای تامین خواستیم فعالیت تالارها، سفره خانه‌ها، فست فودی‌ها و رستورانها، هیئتها و سایر تجمعات محدود شده و مدارس عمدتا به صورت غیر مجازی برگزار شود.

به دلائل متعدد نتوانستیم در جلسه شورای تامین شهرستان به همه خواسته های خود برسد و قرار شده موضوع در سطح استان مطرح شود.

وضعیت کاشان قرمز و وضعیت آران و بیدگل سفید اعلام شده که آن هم در واقع زرد است. دستورالعمل این دو منطقه متفاوت و فاصله آنها هم پنج کیلومتر است. چطور می شود در یک منطقه درسها حضوری باشد و در منطقه مجازی؟ در یک منطقه محدودیت باشد و در یک منطقه نباشد؟ و لذا ما باید با استان هماهنگ کنیم.

اعمال محدودیت بدون هماهنگی با استان نتیجه مطلوبی ندارد. در اوائل کرونا ما خواستار تعطیلی مدارس بودیم اما همان زمان مدیر کل با این موضوع خیلی موافق نبود. حتی مدیرکل استان اختیار بستن مدارس را ندارد. این عدم اختیار ضعف نیست و اتحاد کشوری است.

وقتی کوچکترین علامت سرماخوردگی را پیدا کردیم به احترام سلامت جامعه خودمان را قرنطینه کنیم. مطلع هستیم که افرادی علائم کرونا را دارند و سعی می کنند این بیماری را به خود نسبت ندهند و آن را انگ می دانند. این برای ما یک چالش است.

کشورهایی که در کنترل موفق بوده اند، کشورهایی هستند که روی شناسایی زودهنگام بیماری و جداسازی افراد آلوده از افراد سالم سرمایه گذاری کرده اند لذا اگر مردم با کوچکترین علامت خودشان را قرنطینه کنند و مراقب دیگران باشند می توانیم پیروز شویم ولی اگر قرار باشد این بیماری را کتمان کنیم جمع‌های زیادی را آلوده می‌کنیم.

هرکسی که از خانه بیرون می آید باید ماسک بزند و این باید برای ما تا زمان آمدن واکسن به یک فرهنگ تبدیل شود. ماسک خودمان را هم باید هر نصف روز یکبار عوض کنیم.

قطعا تجمعات عامل افزایش بیماری است، این تجمعات خواه هیئت باشد و خواه غیر هیئت. در کاشان قبل از تجمعات اخیر و مسافرت برخی شهروندان نهایت روزی 15 مبتلا و مجموعا 80 بستری داشتیم اما بعد از برگزاری تجمعات هیئتها و انجام سفرهای غیرضروری، شلوغ شدن رستوران‌ها و سفره خانه ها به اینجا رسیدیم.

تعدادی از هیئت‌ها پروتکل را رعایت نکردند از آنها خواهش کردیم به خاطر امام حسین رعایت کنند. از مردم خواهش می کنیم تا آنجایی که امکان دارد به مراسمی بروند که همه پروتکل‌ها رعایت می شود و در مراسم‌هایی که ماسک زده نمی شود، فاصله رعایت نمی شود و در مکان مسقف است نروند. ر

در شرایطی که رهبری مراسم #عزاداری را مجازی برگزار کرد، عده‌ای با برداشت اشتباه از عزاداری بر ورود بدون ماسک به هیئت تاکید داشتند.

بالغ بر 70درصد مردم قبول دارند که می شود کرونا را در هیئت یا در سفر گرفت. نباید تخلف آن بیست درصد یا سی درصد را به رخ همه کشید. روز عاشورا گشت می زدیم. یک هیئت دسته داشتند در حالی که کارنوال تخلف بود. رفتیم تذکر بدهیم همکاری نکردند. وقتی 800 هیئت داریم که بیش از 250 هیئت در دهه اول مراسم داشتند. 2 یا 3 هیئتی که تخلف می کنند 70 درصد نمی شود. در منطقه ما اکثرا خوب آمدند اما عده ای رعایت نکردند. موافق نیستم که بگوییم هیئت‌ها عامل وضعیت موجود هستند باید به صورت کلی بگوییم اجتماعات.

در جلسه شورای تامین هم گفتم که چند هیئتی بستری هستند اما نمی توان گفت اینها از هیئت گرفته اند. شاید بعد یا قبل از هیئت گرفته اند.

چند سفره خانه را بستیم. بعد سر زده برای بازدید مجدد رفتیم. در را بسته بودند و در آن بیست سی جوان همه قلیان می کشیدند.

پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی این است که رستوران نروید اما از رستوران خرید کنید. به مراسمی که نمی تواند پروتکل را رعایت کند نروید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.