رئیس اداره میراث فرهنگی: از فردا باغ فین را تعطیل می‌کنیم / مدیر شبکه بهداشت شهرستان: باید از چهارشنبه تعطیل می‌کردند

در روزی که با داربست ورودی‌های بازار کاشان بسته شد و سه تیم از نمایندگان فرماندار، دادستان، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و برخورد قاطع با متخلفان به خیابان‌های کاشان اعزام شدند، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، میزبان گردشگران باغ فین و تپه‌های سیلک بود.

 

صبح امروز به عنوان گردشگر به این دو بنای تاریخی رفتیم. جمعیت اندکی در باغ فین بودند. گردشگران ترجیح می دادند در هوای مطبوع باغ، بدون ماسک عکاسی کنند.

 

از باغ فین با مهران سرمدیان  رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تماس گرفتیم تا با او درباره دلائل استمرار فعالیت این مکانها گفت‌وگو کنیم.

 

برمدیان گفت باز بودن باغ موزه فین کاشان خلاف قانون نیست و با دستور استان و اطلاع فرمانداری کاشان این اقدام انجام شده است.

 

متن گفت‌وگوی سرمدیان با مشکات آنلاین بدون هیچ گونه ویرایشی پیش روی شماست:

 

«خبرنگار: مصوبه ستاد ملی برای تعطیلی گروه های دو و سه و چهار در تعدادی از شهرستانها از جمله کاشان ابلاغ شده است. اما امروز باغ فین و محوطه سیلک باز هستند.

سرمدیان: آره، آره، استان باز بود؛ ولی از فردا تعطیل شد تا جمعه. استان هنوز هم باز است.

 

خبرنگار: استانداری تاریخ 8/12 را اعلام کرده است.

می دانم؛ ما در فرمانداری هم جلسه داشتیم؛ قرار شد با رعایت پروتکل و تعداد محدود گردشگر؛ چون گردشگر اصلا نمی آمد. شاید پنج نفر هم در روز نمی‌آمد. الان هم استان باز است؛ هماهنگ کردیم از فردا تا جمعه تعطیل شد.

 

یعنی در فرمانداری کاشان خلاف مصوبه ستاد بحث شده است؟

نه؛ نه؛ نه؛ بناها را در استان گفتند با رعایت پروتکل و تعداد کم راه بدید و باز باشد. ولی ما به خاطر کاشان از فردا تا جمعه بستیم. بزنید که از فردا تا جمعه تعطیل شد.»

 

پس از مصاحبه با رئیس اداره میراث فرهنگی با مسعود دهقانی مدیر شبکه بهداشت شهرستان کاشان تماس گرفتیم و از او پرسیدیم آیا باغ فین و بناهای تاریخی مجوز فعالیت دارند. او پاسخ داد: «اصلا و ابدا، از چهارشنبه باید تعطیل می بودند؛ ظاهرا چند مرکز تاریخی فعال بوده اند.»

دهقانی تاکید کرد که هیچ مجوز فعالیتی برای اماکن تاریخی وجود نداشته است.

آیا فرمانداری و دادستانی کاشان که در کنار دانشگاه علوم پزشکی در چند روز گذشته مسئولیت نظارت بر اجرای مصوبات و برخورد با متخلفان را برعهده داشته‌اند علت فعالیت اماکن تاریخی کاشان را بررسی می کنند؟

آیا در صورت تخطی اداره میراث فرهنگی و گردشگری با این اداره هم مانند شهروندانی که کسب و کارشان پلمب شد، مقتدرانه برخورد می شود؟

اینها سوالهایی است که پاسخ آن با گذشت زمان مشخص می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.