رشته‌های مرتبط با گردشگری باید در دانشگاه‌های کاشان ایجاد شود

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری مذهبی در منطقه کاشان، تاکید کرد: باید رشته‌های دانشگاهی مرتبط با گردشگری در کاشان ایجاد و تدریس شود.

محمد مشهدی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: با توجه به تاثیر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری مذهبی باید این مقوله از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد.

مشهدی نوش‌آبادی با بیان این‌که بخشی از گردشگران با توجه به ارزش بنا جذب آن می‌شوند تاکید کرد:  باید پیشینه، اهمیت تاریخی و معماری و تفرجگاهی یک اثر مورد توجه بیشتر باشد.

وی افزود: گردشگری مذهبی گاه رونق مناسبتی دارد، بدین مفهوم که برخی اثرها در ماه‌های محرم، صفر، رمضان یا همزمان با آیین‌های سنتی مذهبی با استقبال مسافران داخلی و گردشگران خارجی رو‌به‌رو می‌شود که کمبود اقامتگاه در آن شرایط یکی از کاستی‌های بزرگ است.

بسیاری از بناهای تاریخی و مذهبی کاشان فاقد مقاله‌های علمی هستند
این استاد دانشگاه بهره‌برداری اقتصادی را تکمیل‌کننده انگیزه‌های دینی در گردشگری مذهبی دانست و اضافه کرد: زیرساخت‌های اقامتی به ویژه در سال‌های اخیر در کاشان رو به بهبود بوده، اما با توجه به کاربردی نبودن برخی رشته‌های دانشگاهی موجود، ایجاد رشته گردشگری در دانشگاه‌های منطقه می‌تواند به رشد سایر حلقه‌های زنجیره گردشگری مذهبی کمک کند.

وی عنوان کرد: باید در گام نخست البته مطالعه علمی و ژرف مورد توجه قرار گیرد، زیرا بسیاری از بناهای تاریخی و مذهبی کاشان فاقد مقاله‌های علمی هستند و تا کنون هم به کلی‌گویی‌های رایج اکتفا شده است.

فعال گرشگری منطقه افزود: باید کوشید تا این مکان‌ها با ابزار پژوهش‌های میدانی، تاریخی و اسنادی شناسانده شوند که البته دسترسی به اسناد چندان آسان نبوده و در این زمینه با تنگنا رو‌به‌رو هستیم.

مشهدی خاطرنشان کرد: لزوم مطالعه‌ای جدی و ژرف و سپس ساده‌سازی آن برای گردشگران از آن جهت اهمیت دارد که به ویژه گردشگران خارجی برای اطلاعات علمی و مستند اهمیت بسیاری قائل هستند.

وی آستان امامزادگان محمد هلال ابن علی (ع)، علی ابن محمد باقر (ع)، آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) را تنها بخشی از ظرفیت بزرگ گردشگری مذهبی در شمال استان اصفهان برشمرد و تصریح کرد: بی‌توجهی به دیگر مکان های گردشگری مذهبی و تخریب برخی از آنها مانند ‘قدمگاه علی’ کوچه مسجد شامخی، بنایی ۷۰۰ ساله از دوره ایلخانی که تخریب شده و کاشی‌های کتیبه‌دار آن سر از دیگر کشورها درآورده، نمونه دیگری از مشکلات موجود در این شاخه از گردشگری است.

مشهدی تصریح کرد: تا زمانی که این اثرها دایره‌المعارفی جامع نداشته باشند، حتی قابل استناد و دفاع نخواهند بود اما مسوولان ذیربط باید نخست خود با مفهوم گردشگری مذهبی آشنا شوند چرا که بافت‌های تاریخی پراکنده‌تر در سایر نقاط، امروزه بیش از کاشان مورد توجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.