رنگرزی سنتی کاشان هنری در حال فراموشی

رنگرزی سنتی هنری است  که پشم، و پنبه و خامه مورد نیاز بافندگی قالی و گلیم و سایر بافتنی‌های سنتی کاشان را با آن رنگ می‌کردند. این‌روزها این هنر رو به فراموشی است.

به گزارش صداوسیما؛ هنر رنگرزی هم به عنوان یکی از صنایع مهم وابسته به فرش دستباف، در شهرستان کاشان رونق بسیاری داشته اما اکنون رو به فراموشی گذاشته و تنها چند گام تا افتادن به ورطه نابودی فاصله دارد.

کاشان همواره مهد هنرهای سنتی بوده و در عرصه‌های مختلف نیز توانسته است بدون نیاز به محصولات صنعتی، مایحتاج خود را تأمین کند. یکی از این عرصه‌ها، هنر رنگرزی است در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد.

هنرمندان و صنعت‌گران رنگرز سنتی، با استفاده از قسمت‌های مختلف گیاهان از جمله ریشه‌، ساقه‌، میوه و گل‌های درختان و گیاهان مختلف چون زعفران، سماق، پوست انار، بلوط، برگ مو‌، پوست گردو، روناس، لاجورد و غیره رنگ تولید می‌کردند و نخ و پشم مورد استفاده هنرمندان بافنده را به خوبی و زیبایی رنگ می‌کردند.

زیبایی این رنگ‌های گیاهی و سنتی در کنار کیفیت بافت و اصالت طرح بود که به یک اثر هنری دستباف فارغ از نوع و اندازه، جلوه‌ای خیره‌کننده می ‌بخشید و آن را از دیگر آثار متمایز می‌کرد.

در بازار سنتی کاشان، در کنار سایر مغازه‌هایی که مواد اولیه مثل رنگ، پود، چله، نقشه و …قالی‌بافی را می‌فروختند، و در کنار مغازه‌های متعدد نقشه‌کشی قالی، کارگاه‌های متعدد رنگرزی نیز وجود داشت که پشم و پنبه و خامه مورد نیاز فرش‌بافان را رنگ می‌کرد.

با و جود این مغازه‌ها که اغلب در سرای‌ها و بازاچه‌های جانبی و زیرزمین‌های بازارچه‌های جانبی بازار کاشان بود، روی پشت‌بام بیش از ۶۰ درصد مغاز‌ها و سرای‌های بازار نیز، این خامه‌های رنگ شده آفتاب می‌شد و جلوه زیبایی از تنوع رنگ در کنار زمینه کاهگلی پشت‌بام‌های مغازه‌های بازار به‌وجود می‌آورد.

امروز این صنعت به چند مغازه اندک محدود شده و شاید بیش از یک درصد پشت‌بام‌های مغاز‌های بازار کاشان نیست که دیگر میزبان خامه‌های رنگی آفتاب‌شده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.