زباله هایی که سلامت مردم را نشانه رفته اند

هر روز مردم این شهر، زباله‌های منزلشان را در کیسه‌های نایلونی می‌ریزند و ساعت ۹ بیرون منزل می‌گذارند تا کارگران شهرداری آن‌ها را از محیط زندگی‌شان دور کنند.

 

زباله‌ها باید تا شعاع معین و تعریف‌شده‌ای در محیطی دور از زندگی مردم به‌صورت بهداشتی دفع شود تا محیط شهری سالم بماند؛ اما مدتی است که زباله‌ها از خانه‌ها جمع‌آوری و کمی آن طرف‌تر، درست در بالاسر شهر، تلمبار می‌شود.

 

یک شهروند مشکاتی می‌گوید: بعد از تعطیلات نوروز تاکنون، بارها ماشین جمع‌آوری زباله‌های مشکات را دیده که از جاده خاکی کنار کلانتری ، بالا می‌رود و زباله‌ها را در محلی که برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی مشخص شده، تخلیه می‌کند.

 

زباله‌های مشکات سال‌ها بود که در دل کویر دفن می‌شد. شکایت محیط زیست، شهرداری را وادار کرد تا زباله‌ها را به کاشان و محل دفع زباله‌های این شهر بفرستد.

 

امروز شنبه 25 اردیبهشت‌ماه به سمت محلی رفتیم که این شهروند آدرس آن‌را داده بود.

 

در کنار یکی از فرعی های بلوار امام خمینی، تابلویی وجود دارد که روی آن نوشته‌شده «محل تخلیه خاک و نخاله ۴۰۰ متر»، در‌‌ همان جهتی که تابلو آن‌را نشان می‌دهد حرکت کردیم. اطراف جاده زمین‌های کشاورزی و یک کارگاه تولید تیرچه و بلوک سیمانی وجود دارد و به موازات زمین‌های کشاورزی، نخاله‌های ساختمانی تخلیه‌شده است.

 

در انتهای جاده چاه آبی وجود دارد و در کنار چاه، یک گودال بزرگ حفر شده، اطراف گودال پر است از انواع نخاله‌. لاشه پوسیده یک حیوان در مسیر ما افتاده و حشرات زیادی روی آن نشسته‌اند. برای رسیدن به گودال باید از کنار این لاشه عبور کنیم. مگس‌های زیادی از روی لاشه بلند می‌شوند و ما با گام‌های آرام و نفس‌های کوتاه خود را به گودال می‌رسانیم.

 

مشاهده‌های شهروند درست است. این‌جا پر از نایلون‌های زباله‌ای است که هر روز، مردم این شهر از منزلشان بیرون می‌گذارند به امید آن‌که شهرداری آن‌ها را در محیطی مناسب و دور از محیط تعریف‌شده حوزه شهر دفع کند.

 

کمی بالا‌تر از گودال در بزرگ‌راه امیرکبیر خودروهای زیادی در حال عبورند، کمی پایین‌تر در فاصله‌ای کمتر از ۴۰۰ متر کارگران مشغول کارند. کسی که کنار گودال می‌ایستد، ساختمان‌های مسکن مهر را به خوبی مشاهده می‌کند،‌‌ همان ساختمان‌هایی که ساکنان آن از وجود حشرات و مگس‌ها گلایه دارند.

 

ماده ۷ قانون مدیریت پسماند‌ها می‌گوید «مدیریت اجرایی کلیه پسماند‌ها غیر از صنعتی و ویژه در شهر‌ها و روستا‌ها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد.»

 

ماده ۲۳ این قانون نظارت بر اجرا را برعهده سازمان محیط‌ زیست گذاشته است.

 

اما چه کسی مسئولیت مشکلات بهداشتی را که می‌تواند توسط این گودال ایجاد شود می‌پذیرد؟ شهرداری، شورا، محیط زیست و یا مسئولان بهداشتی منطقه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.