زندگی قرآنی، زندگی خرمی است

*حسن خوش‌چشم آرانی ــ تازه دانشجو شده بودم و با کمک دانش‌آموزان خوب آران و بیدگل که مشاور تحصیلی آنان بودم، نشریه «جوان کویر» را راه‌اندازی کردیم. هم‌زمان مرحومه والده من سرپرستی مرکزی فرهنگی به نام «بیت‌الزهرا»ی محله‌ی دربند آران و بیدگل را داشت.

در ایام فاطمیه دنبال خطیب و واعظ بودند، عده‌ای از افراد هیئت اباالفضل(ع) آران گفتند: یک روحانی خوب، باسواد و خوش صدا، نویسنده کتاب‌های مذهبی و اهل «مشکان» است می‌شناسیم اگر بیاید استقبال از مراسم چند برابر می‌شود.

من از سر کنجکاوی پرسیدم: اسمش چیه: گفتند «شیخ ابراهیم خرمی». مراسم به خوبی برگزار شد و همه از سخنرانی و روضه‌های مستند «شیخ ابراهیم» لذت بردند و گاهی طعنه به برخی از منبری‌های آران وبیدگل می‌زدند که شما در آداب منبر چرا شبیه شیخ ابراهیم خرمی نیستید.؟
*
نشریه «جوان کویر» با نوشته‌های رک و بی‌پرده در کاشان نیز طرف‌دارانی پیدا کرد. بیت مرحوم آیه‌الله یثربی (ره) برای مراسم افطار روزنامه‌نگاران کاشان و آران و بیدگل، و بالطبع من را دعوت کرد. پسر جوان و خوش سیما و خوش بیان نقل محفل آیه‌الله «میر سید محمد یثربی» بود.

آیه‌الله یثربی در بدو ورود به جمع خبرنگاران او را شناخت و سراغ شیخ ابراهیم را گرفت، و از این‌که او علاقه به درس حوزوی دارد، نیکو او را ستود. با خودم گفتم: شیخ ابراهیم خرمی نعم‌البدل دارد.

بعد از مراسم با «محمد خرمی» گفت‌وگو کردم. او را جوانی نواندیش و اصلاح‌طلب و طلبه‌ای روشن ضمیریافتم. گاهی نقدهای منصفانه او را در نشریات مختلف کاشان می‌خواندم تا این‌که مجوز نشریه «مردم کویر» را گرفت و سایت «مشکات آنلاین» را راه‌اندازی کرد که با اقبال مردم رو‌به‌روست.
*
راز مانایی خاندان خرمی و موفقیت ایشان را، در دیوان حضرت لسان‌الغیب حافظ شیرازی در غزل 319 با مطلع زیر یافتم‌:
سال‌ها پیروی مذهب رندان کردم
تا به فتوی خرد حرص به زندان کردم
خاندان خرمی به نیک‌اندیشی و نیک‌رفتاری شهره شده‌اند زیرا متمسک به ثقلین هستند. چنان‌که حافظ در مقطع غزل یاد‌شده مدد فرمود و می‌گوید:
این که پیرانه سرم صحبت یوسف بنواخت
اجر صبریست که در کلبه احزان کردم
صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ
هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم

به راستی زندگی قرآنی ، زندگی خرمی است.
*مدیر گروه مطالعاتی جوان کویر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.