شهر زیرزمینی نوش‌آباد پربازدیدترین اثر تاریخی شهرستان است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش‌آباد از مسوولان آران و بیدگل خواست تا به شهر زیرزمینی «اویی» به عنوان یکی از مهمترین اثرهای تاریخی و گردشگری این شهرستان توجهی ویژه داشته باشند.

محمد مشهدی نوش‌آبادی یک‌شنبه به ایرنا گفت: مسوولان سیاسی و میراثی آران و بیدگل نباید موضوع شهر زیرزمینی اویی را معمولی و محلی بدانند، چرا که پربازدید‌ترین اثر تاریخی شهرستان و دومین اثر پربازدید در منطقه کاشان پس از باغ فین است.

وی  تاکید کرد: ادامه کاوش در محوطه آب انبار مرکزی و فضاهای شناسایی‌شده دیگر مانند گارگاه سوم در مسیر پایاب درازه شیخ آباد و تعریف ورودی و خروجی برای این بخش‌ها بسیار مهم است که هنوز آماده بازدید نشده و همچنین آغاز کاوش در فضای طولانی زیر مسجد بنی‌الزهرا(س) به سوی محله بالاده و چهارراه تختگاه ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: توجه به شرایط ویژه شهر زیرزمینی که با خطر تخریب فاضلاب‌های خانگی رو‌به‌رو است، باید مجوز کاوش و تعیین بودجه استمرار داشته باشد.

وی شهر زیرزمینی و کویر مرنجاب را جاذبه‌های اصلی گردشکری آران و بیدگل دانست و اضافه کرد: این شهرستان در صورت پیگیری‌های لازم و لایروبی فضاهای جدید اویی، به طور قطع به‌ یکی از مهم‌ترین مرکزهای جذب گردشگران داخلی و خارجی در کشور و منبع درآمدی پایدار خواهد شد.

مشهدی با اشاره به لزوم تعریف ردیف بودجه‌ای ملی برای بازگشایی فضاهای تودرتو و اسرارآمیز این معماری دستکند، از پژوهش‌کده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی بابت صدور مجوز حفاری و شهرداری نوش‌آباد بابت تامین هزینه کاوش‌ها قدردانی کرد.

اویی شهر تاریخی زیرزمینی سه طبقه واقع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد با قدمت یک هزار و 500 ساله به دوره ساسانیان (صدر اسلام) تا دوره صفوی باز می‌گردد.

باستان شناسان طول این فضای اعجاب‌آور را که سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، چندین کیلومتر تخمین می‌زنند که تا کنون بخش‌های قابل‌توجهی از آن لایروبی شده اما تنها بخش کوچکی از آن برای بازدید عموم در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.