شیوع کرونا در کاشان؛ دغدغه کارگران و تمهیدات مسوولان

نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت منطقه کاشان را اقشار کارگری تشکیل می‌دهند که در نزدیک به ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل اشتغال دارند و تمهیدات پیشگیرانه از ابتلای به ویروس کرونای جدید در راستای حفظ سلامت نیروی کار و استمرار تولید در این واحدها ضروری است.

 

بیماری ویروسی کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

 

با شناسایی موارد مشکوک مبتلا به این ویروس در منطقه کاشان، به تدریج هشدارها و توصیه‌هایی در زمینه اجتماعات صادر و حتی محدودیت‌هایی برای زمان فعالیت اداره‌ها و اصناف در نظر گرفته شد که اقدامی بسیار بجا اما ناکافی بود؛ چنان که شرایط خیابان‌ها و رفت‌وآمد مردم نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جامعه را در بر نگرفته است.

 

یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با ۴۶ هزار نیروی کار در شهرستان کاشان و ۸۱۰ واحد صنعتی با ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال در شهرستان آران‌وبیدگل فعالیت دارند که نیازمند تمهیداتی ویژه هستند؛ وگرنه اتفاقی پیش‌بینی نشده مانند آنچه برای چند شرکت بزرگ در چین یا کره‌جنوبی رخ داد، می‌تواند چرخه تولید و اقتصاد این منطقه بزرگ با ۱۳ شهرک، منطقه، ناحیه و لکه صنعتی را با چالش جدی درگیر کند.

 

اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی به دلیل برخورداری از نیروی کار با سطح تحصیلات بالاتر و قرار داشتن در معرض دید و مراجعه عموم، به طور طبیعی موضوع را جدی‌تر گرفتند و البته این جدیت در واحدهای صنعتی بزرگ هم به چشم بخورد اما مشخص نیست پشت دیوارهای بلند واحدهای خصوصی متوسط و کوچک چه می‌گذرد.

 

گزارش‌های مردمی حاکی است، برخی کارفرمایان با دوراندیشی در زمینه بهداشت وارد عمل شدند و نسبت به توزیع ماسک، دستکش یک‌بار مصرف و مایع دستشویی برای استفاده کارگران در واحد تولیدی اقدام کردند؛ حتی برخی کارخانه‌ها از جمله مخمل و ابریشم با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، در زمان حاضر کارگران خود را به مرخصی فرستادند.

 

کارگری با قدردانی از کارفرمای خود در این زمینه گفت: سرویس رفت‌وآمد هم روزانه ضدعفونی می‌شود اما کارگران انگشت‌شماری داخل سرویس از ماسک استفاده نمی‌کنند و چون فضا سرپوشیده است، امکان شیوع این بیماری وجود دارد.

 

علی رعیت افزود: این عده در پاسخ به اعتراض دیگران، به نبود ماسک اشاره می‌کنند که البته این همت مدیران و کارفرمایان کارخانه‌ها را نیازمند است تا با هماهنگی مسوولان شهرستان مشکل را برطرف کنند.

 

این موارد البته انگشت‌شمار است و شامل همه واحدها و کارگران نمی‌شود؛ در شرایطی که ارایه آموزش‌های پیشگیری، لغو ماموریت‌ها و برنامه‌های ورزشی، حذف اثر انگشت از حضور و غیاب، نحوه توزیع غذا، ضدعفونی کردن رختکن‌ها، سرویس‌های بهداشتی، اماکن عمومی و دستگیره درب‌ها از جمله ضرورت‌هاست، برخی دیگر با اشاره به اجبار کارفرما برای حضور مداوم، حتی از ۱۲ ساعت کار در برخی از واحدهای تولیدی منطقه خبر می‌دهند.

 

یکی از کارگران هم در این زمینه بیان کرد: یک همکار که دچار سرماخوردگی شده است، محل کار را ترک نمی‌کند و سایر کارگران از موضوع ناراحت هستند و اضطراب دارند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا باید نظارت مسوولان بیش از پیش باشد، تا در چنین حالتی ناخواسته این بیماری گریبان‌گیر جامعه کارگری نشود.

 

ابلاغ نکات بهداشتی به کارفرمایان

 

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور به ویژه قم و کاشان، مکاتبه‌ها و دستورالعمل‌هایی مبنی بر جدی گرفتن این بیماری و رعایت مسایل بهداشتی به کارخانه‌های شهرستان فرستاده شد.

 

حسن رمضانی تصریح کرد: تعطیل کردن کارخانه‌های شهرستان به طور رسمی اعلام و ابلاع نشده است اما برخی از شرکت‌ها چون ویژه هستند، با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ به صورت خودجوش شیفت کاری را کم کردند.

 

وی افزود: برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها نیز در راستای کاهش احتمال شیوع این بیماری، اضافه‌کاری و ناهار را از برنامه‌های خود حذف کردند.

 

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان ادامه داد: همچنین به کارفرمایان توصیه شده به تذکرها و پیشنهادهای مسوول خانه بهداشت کارگری توجه داشته باشند و آنها را در پیشگیری و کاهش شیوع این بیماری همراهی کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت موضوع ویروس کرونا تاکید کرد: کارفرمایان به طور کامل به این موضوع واقف و ملزم به رعایت مسایل بهداشتی هستند، با این وجود بازرسان این اداره نیز به صورت سرزده از برخی کارگاه‌ها بازدید به عمل می‌آورند و تذکرهای لازم را یادآور می‌شوند.

 

دادستان عمومی و انقلاب کاشان نیز پیش‌تر با اشاره به لزوم رعایت مسایل بهداشتی فردی و عمومی، خطاب به مدیران و کارفرمایان تاکید کرد: تا جای ممکن برای حفظ سلامت کارکنان از ورود ارباب رجوع بدون ماسک جلوگیری و نشست‌ها و اجتماعات تعطیل شود.

 

روح‌الله دهقانی افزود: در مورد نظافت و ضد عفونی کردن مجموعه‌ها با حساسیت اقدام شود و وسایل بهداشتی شامل ماسک و دستکش در اختیار همکاران قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: ترتیبی اتخاذ کنیم تا همکاران به صورت نوبتی از مرخصی استحقاقی خود استفاده کنند؛ بدیهی است چنانچه کارگری به دلیل تامین نشدن وسایل ایمنی دچار مشکلی شود، مسوولیت شرعی و قانونی آن برعهده کارفرما خواهد بود.

 

بازدید مستمر از مراکز تولیدی و اماکن عمومی

 

کارشناس مسوول گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این زمینه گفت: در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا به صورت روزانه از مرکزهای تولیدی و مکان‌های عمومی بازدید می‌شود.

 

محسن فتحی‌مقدم افزود: بازدید از مکان‌های مختلف مانند نانوایی‌ها، باشگاه‌های ورزشی، آب انبارها، فروشگاه‌های مواد غذایی، خواربار فروشی‌ها، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کبابی‌ها، آش‌فروشی‌ها، طباخی‌ها، غسالخانه‌ها و مکان‌های زیارتی مانند محمد هلال بن علی یا سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در دستور قرار داشته است.

 

وی برگزاری نشست‌های آموزشی برای شهرداری و متولیان مسجدها از جمله در کامو و جوشقان‌قالی، اعضای دهیاری‌های قهرود و جوینان، مدرسه‌ها، کارکنان بانک‌های سپه، تجارت و ملی، کارگران رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کبابی‌ها، آش فروشی‌ها، طباخی‌ها و قضات دادگستری را از دیگر اقدام‌ها برشمرد.

 

کارشناس مسوول گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مدرسه‌ها و مکان‌های عمومی ابوزیدآباد، کتابخانه‌ها، مرکزهای خدمات جامع سلامت و وسایل حمل و نقل عمومی در پایانه‌های مسافربری با همکاری شهرداری ضدعفونی شد.

 

وی اضافه کرد: نشستی با مسوولان خدمات شهری شهرداری کاشان برای گندزدایی نقاط پرتراکم شهری و پارک‌ها نیز برگزار شد و پیرو آن، تاکنون ۲ مرتبه نسبت به گندزدایی سطح شهر اقدام شده است.

 

فتحی‌مقدم همچنین از مردم درخواست کرد، پیش از هرگونه اقدام داوطلبانه نسبت به گندزدایی و شست‌وشوی مکان‌های عمومی، در راستای حفظ و رعایت موارد بهداشتی برای هماهنگی با مسوولان خدمات شهری شهرداری کاشان تماس بگیرند.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم بر اهمیت توجه ویژه گروه‌های پرخطر به اصول خودمراقبتی اشاره و تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا رعایت مسایل بهداشتی است.

 

عباس تقوی‌اردکانی افزود: داشتن حفاظت فردی و انجام مراقبت‌های اولیه در زمان حاضر برای همه شهروندان ضروری است.

 

وی با اشاره به شیوع سریع ویروس کرونا، از مردم خواست تا اطلاع بعدی در خانه‌های خود بمانند.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: سردرد، تب و مشکلات تنفسی مانند سرفه، آبریزش بینی و تنگی نفس از علایم شایع بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید است که در کودکان و سالمندان می‌تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

 

وی کودکان زیر پنج سال، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیمارهای زمینه‌ای مانند قلبی و عروقی یا تنفسی را از جمله گروه‌های در معرض خطر عنوان کرد.

 

پایگاه آموزشی و اطلاع‌رسانی ویروس کرونا و سامانه تلفنی با خط تماس فوری به شماره ۳۱۱۳ و ۴۰۳۰ آماده ارایه خدمات مشاوره و پاسخگویی به افرادی است که احساس می‌کنند علایم مشکوک به بیماری ویروسی کرونا دارند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.