عملکرد شوراها باید شفاف باشد

دوران گرفتن تصمیم برای شهروندان پشت درهای بسته، و بدون شور و مشورت با کارشناسان آگاه تمام شده‌است. شوراهای اسلامی با این هدف تشکیل شد. این دستور صریح دین مبین اسلام بوده و صریحا در قرآن به نبی مکرم اسلام (ص) امر شده است که در امور با مردم مشورت کن.
(شوری ۳۸) و (آل عمران ۱۵۹)

در خود شوراها هم باید بحث، رایزنی، و نهایتا اتخاذ تصمیم بر مبنای مشورت و نظر جمعی باشد و هیچ تصمیمی با نظر و رای فردی اتخاذ نشود.

شهردار شهر هم که به‌عنوان مهمترین عنصر مدیریت شهری از جایگاه خاصی برخوردار است، باید تصمیم‌هایش مبتنی بر خرد جمعی باشد، در زمان‌های معین به شورای شهر گزارش دهد و در صورت نیاز اگر مورد پرسش قرار گرفت باید پاسخ قانع‌کننده به پرسش سئوال‌کننده بدهد.

بر همین سیاق اعضای شورا نیز در قبال رفتار و تصمیم‌های خود در چهارچوب شخصیت شورایی، باید نخست در مقابل خدا و وجدان خود، و بعد در مقابل شهروندان پاسخ‌گو باشند.

سالن‌ها و اتاق‌های شورا امروزه «اتاق‌‌های شیشه‌‌ای» است. از یک منظر یعنی دیگر نمی‌توان تصورکرد دور از چشم مردم می‌توان تصمیم گرفت و رفتار کرد، و از طرف دیگر «باید» این‌گونه باشد و به استثنا موارد خاص که در قانون مشخص‌شده، مردم می‌توانند در جریان همه فعالیت‌ها و تصمیم‌های منتخبین خود در شورا‌های اسلامی قرار بگیرند.

انسان موجودی «ممکن الخطاست» و با همه دقت‌ و مراقبت‌ها ممکن است گاهی غفلتا، سهوا یا عمدا مرتکب خطا شود. انسان بدون خطا و با رفتار و تصمیم صددرصد درست منطقا وجود ندارد مگر معصومین علیهم‌السلام.

این بنده ناچیز نیز از این قاعده مستثنی نیستم، اما در طول دوران زندگی و فعالیت شغلی از یک‌طرف و در طول دوران حضور در شورای شهر مشکات تلاش فراوان کرده‌ام تا با بهره‌گیری از نظر همکاران شورا، کارشناسان خبره در خارج از شورا و استعانت از ذات حضرت باریتعالی، آن‌گونه رفتار کنم که میزان خطاهایم در حد قابل قبولی کاهش پیدا کند.

با این همه آمادگی کامل دارم در مقابل هرگونه تصمیم و رفتاری که به عنوان نماینده مردم شریف و نجیب شهر مشکات، در دو دوره شورای شهر چه به عنوان رئیس و چه به عنوان عضو گرفته‌ام پاسخ‌گو باشم.
شهناز پرکاس ـ کانال تلگرامی نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.