«فاوا» متصل نشد/ «حمل و نقل بار و مسافر» در جاده رأی گیری مجدد افتاد/ شهرداری کاشان از جلسه شورا دست خالی برگشت

شهرداری کاشان در جلسه امروز شورای شهر تلاش کرد نظر اعضاء را برای تصویب دو لایحه ایجاد سازمان‌های «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری» جلب کند اما نتیجه راگیری خلاف انتظار شهرداری شد.

 

نشست بررسی و رأی گیری ایجاد سازمان‌های «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری» در صحن علنی شورای اسلامی شهر کاشان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، بررسی دو لایحه شهرداری کاشان شامل ایجاد سازمان‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) و همچنین مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری در قالب  نشست رسمی در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت و فرآیند رأی گیری برای تصویب یا رد آن انجام شد.

 

در ابتدای این نشست «محسن فخری» معاون برنامه ریزی و هماهنگی شهردار کاشان به همراه کارشناس شهرداری نقطه نظرات خویش را پیرامون ضرورت ایجاد فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند.

 

سپس نوبت به سخنان موافقان و مخالفان لایحه رسید که «علی ثابت» رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورا به عنوان نخستین مخالف، یکی از دلایل مخالفت  خود را نبودن امنیت کافی در ساختار سازمان مجزا ذکر  و ایجاد واسطه دوم در این زمینه را غیرمنطقی قلمداد کرد.

 

در ادامه «علی هاشمی طاهری» رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا به عنوان موافق کلیات ایجاد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد این سازمان را با در نظرگرفتن ملاحظات امنیتی لازم دانست.

 

«علی رسول زاده» مخالف دیگر لایحه تشکیل سازمان فاوا،  چالش‌های جذب نیروی انسانی و هزینه‌ای برای سازمان جدید، ضرورت مشاوره با متخصصان و کارشناسان دانشگاهی و نبودن زیرساخت‌های مناسب ارتباطی را به عنوان دلایل خود برای مخالفت با این لایحه بیان کرد.

 

«امیرحسین پارسا» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، نیز در مقام موافق لایحه، با تأکید بر لزوم اعتماد و اطمینان به نیروهای متعهد شهرداری، متمرکز بودن فعالیت‌های پراکنده فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک سازمان را موجب صرفه جویی در هزینه‌ها دانست.

 

پس از  پاسخ‌های معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری و همچنین شهردار کاشان به انتقادات مخالفان لایحه فاوا ، فرآیند رأی گیری انجام شد اما پاسخ‌های شهردار هم  نتوانست اعضای شورا را به  برای تصویب این فاوا قانع کند.

 

ایجاد سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری دومین لایحه طرح شده در نشست رسمی شورای اسلامی شهر بود که «حسین حیدریان» و  «حسن الماسی» در به عنوان موافق و «مجید شمس» و «علی رسول‌زاده» در به عنوان مخالف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

علی رسول زاده ماهیت حقوقی مستقل دو سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را یادآور شد و با یادآوری کمک دولتی و درآمدهای اتوبوسرانی به عنوان محل تأمین بودجه حال حاضر این سازمان، تحمیل بار تعهدات به شهرداری را مشکل بزرگ انحلال و ادغام دو مجموعه حمل و نقل شهری دانست.

 

حسن الماسی نیز جلوگیری از سیاست گذاری‌های متناقض و حتی متضاد در سیستم حمل و نقل شهری و تمرکز و هماهنگی در این حوزه را دلیل موافقت خود با لایحه تاسیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری عنوان کرد.

 

مجید شمس نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه شورا، عدم ایجاد این سازمان در شهری دیگر (به جز شیراز) و عدم مشاهده خروجی آن، چالش‌های انحلال دو مجموعه و ادغام در یک سازمان، وجود ردیف بودجه دولتی مستقل اتوبوسرانی در شرایط کنونی و نبودن الزام حضور بالاترین مقام اجرایی شهرستان در ساختار سازمان جدید را به عنوان برخی از دلایل مخالفت خود با ایجاد سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهری برشمرد.

 

حسین حیدریان رئیس شورا نیز با تأکید بر ضرورت نگاه ویژه به حوزه حمل و نقل شهری، تشکیل سازمانی منسجم را در این مسیر بسیار  موثر دانست و همچنین به برخی از ابهامات مخالفان در این زمینه پاسخ داد.

 

علیرضا پورعسگری و علی هاشمی طاهری دیگر اعضای شورا بودند که با رویکردهایی متفاوت به بررسی این لایحه پیشنهادی شهرداری پرداختند.

 

فرآیند رأی گیری پس از دفاعیات محسن فخری معاون شهردار آغاز گردید که در پایان به دلیل برابر آرای مخالفان و موافقان تصمیم گیری نهایی به جلسه دیگری موکول شد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.