مراسم نخل گردانی در کاشان برگزار می‌شود

مهدی هوشمندی نژاد: امسال هم چون سال‌های گذشته، هم‌زمان با شب عاشورای حسینی، مراسم نخل گردانی در کاشان برگزار می‌شود.

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: نخل گردانی از جمله آیین‌های عزاداری ایام محرم است که پیشینه این رسم در مراسم عزاداری، به دوره‌‌های پیش از صفویه می‌رسد.

در کاشان پنج نخل شامل نخل «سرفره و صدره»، «درب فین»، «درب باغ»، «محله کلهر» و نخل «باباشرف» وجود دارد که غبارروبی و آذین‌بندی آن‌ها به عهده عزاداران هر هیئت است.

اما در این میان نخل سرفره (سرپره)، متعلق به هیئت عزاداری حسینی سریره كاشان، با قدمتی طولانی، نماد تشییع پیكر مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) است كه از احترام خاصی نزد مردم کاشان برخوردار است.

نخل «صدره و سرفره» قدیمی‌ترین نخل کاشان است که اجرای آیین نخل گردانی آن، هرساله در شب عاشورا برگزار می‌شود و همراه با یکی از بزرگ‌ترین اجتماع مردم کاشان است.

غبارروبی و آذین‌بندی نخل، آداب تکاندن نخل در شب تاسوعا در داخل حسینیه به‌منظور مهیا شدن و اعلام آمادگی برای نخل گردانی، حرکت دوره‌ای نخل در شب عاشورا، نخل گردانی و حمل آن به بازار در روز عاشورا ازجمله آیین‌های نخل گردانی این نماد عزاداری است که با شور و هیجانی خاص و استقبال مردم عزادار انجام می‌شود.

گفته می شود این نخل تاکنون چندین نوبت مورد مرمت قرار گرفته است. نخلی که محل توسل و اشک و مناجات خیل زیادی از مضطرین و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است.

 

مهدی هوشمندی نژاد، مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده کاشان دراین‌باره می‌گوید: نخل یک تابوت واره است و نمادی از تابوت. چوب نخل، نمادی از قدرت و استحکام و جاودانگی است.

هوشمندی نژاد اضافه می کند: در شب عاشورا، نخل سرفره ابتدا به‌رسم ادب به زیارت سلطان امیر احمد (عزاداران احمدی) می‌رود و بعد به‌طرف حسینیه چهل تن (عزاداران حیدری) و پس‌ازآن به میدان ولی سلطان (علی‌اکبری‌ها) که تکیه قدیمی عزاداری و تعزیه‌خوانی است رفته و در پایان، به پایگاه هیئت مسلم بن عقیل می‌رود. بعد هم برای پذیرایی به هیئت خودشان برمی‌گردند. نکته جالب و حائز اهمیت، حمایت همه هیئت‌ها و میزبانی شایسته از نخل است.

وی گفت: امسال هم چون سال های گذشته، هم‌زمان با شب عاشورای حسینی، مراسم نخل گردانی در کاشان برگزار می‌شود.

 

گفتنی است آیین نخل گردانی کاشان و نخل حسینیه سرفره و صدره در پنجم خرداد سال ۹۵ با شماره ۱۱۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی قرارگرفته است.

 

1 نظر
  1. جوانی می گوید

    سلام متن برای نخل کاشان نوشتید اما عکس نخل یزد گذاشتید!!!؟؟؟ پیدا کردن یه عکس از نخل کاشان کار سختی بود یا پیدا نمیشد! ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.