مرنجاب؛ فرهیختگان ناشی یا اقدامات غیرمسئولانه

منطقه نمونه گردشگری مرنجاب آران و بیدگل را از منظر و مفهوم گردشگری باید تحلیل کرد تا بیشترین اثر وضعی، بر ساختار ادراکی فرهیختگان و رفتاری مسوولان داشته باشد. متأسفانه مسائل مربوط به مرنجاب بازی دو سر باخت مسوولان کشوری، و فرهیختگان محلی است.

مسئولان دارای وحدت‌نظر درباره مرنجاب نیستند، و تصمیمات آن‌ها در جلسات پشت‌درهای بسته با نظرات آن‌ها در خلوت با افراد صاحب‌نظر متناقض است. آیا دکتر «بایبوردی» به ظرافت‌رفتاری مسئولان کشوری و استانی و محلی اشراف دارد؟

فرهیختگان آران، مسایل مربوط به مرنجاب را یک مسئله آرانی می‌دانند و مانع اظهارنظر فرهیختگان غیر آرانی می‌شوند.

اخیرًا فردی آرانی ــ که خود را محقق و فعال گردشگری معرفی نموده‌است ــ به مسئله مقصد گردشگری پرداخته است. قبل از نقد دیدگاه ایشان مقدمه‌ای لازم است.

انسان موجودی دو بعدی است، تولیداتش هم در دو شکل کالا (رفع نیاز مادی) و خدمات (رفع نیاز غیرمادی) عرضه می‌گردد. گردشگردی در بخش خدمات قرار می‌گیرد که نیاز معنوی و روحی انسان را برطرف می‌کند.

انسان‌ها برای برطرف‌نمودن نیازهای خود، مسیر دلخواه خود را انتخاب می‌کنند و از کسی اجازه نمی‌گیرند. مقاومت در ارضای نیاز انسان، مصائبی چون خشونت و افسردگی را ایجاد می‌کند.

برای برون‌رفت از خشونت و افسردگی، باید مسیر عقلانی مناسب به انسان آموزش داده شود، نه آن‌که مسیر ارضای نیاز را سد کرد. متأسفانه مسئولان کشور مسیر ارضای نیاز را سد می‌کنند و جامعه را وادار به خشونت و افسردگی می‌کنند.

در مورد مقصد گردشگری نویسنده محقق و فعال گردشگری، به مباحث روان‌شناسی گردشگری توجه نشده‌است. بخش عمده‌ای از اقدامات ناصواب در مرنجاب ناشی از تحلیل‌های ناشیانه و غیر علمی فرهیختگان است. مباحث کلیدی مقصد گردشگری به این شرح است:
1 – شهرت مقصد گردشگری، به عنوان عامل اثرگذار بر صنعت گردشگری و وفاداری به مقصد شناخته شده است. شناخت مقصد گردشگری، پیش‌نیاز شهرت است. شناخت به صورت خوب و بد، بر شهرت تأثیر می‌گذارد و نقشی حیاتی در تغییر شهرت دارد. سطوح بالای آگاهی یا شناخت، باعث تغییر و شکستن مقاومت غیرعقلانی بوده است.

انتخاب مقصد گردشگری از طریق ادراک شناختی و ارزیابی عاطفی از مقصد گردشگری به‌دست می‌آید. ارزیابی عاطفی و احساسی، وابستگی و رابطه مستقیمی با ادراک شناختی دارد. ادراک شناختی در برگیرنده بررسی آگاهانه وقایع و عکس‌العمل‌های تجربیات گذشته است.

گردشگران ویژگی‌های فیزیکی یک منطقه گردشگری را از طریق مکان، مناظر، جاذبه‌های گردشگری و زیست‌محیطی درک می‌کنند. از دیدگاه شناختی، جذابیت گردشگری در زیبایی مناظر معماری و طبیعی، داشتن امکانات خوب و ویژه‌بودن جاذبه گردشگری است.

هنگامی که مقصدهای گردشگری، سطح رضایت‌بخشی از این ویژگی‌ها دارند، بازدیدکنندگان تمایل و احساس بیشتری به مقصد گردشگری پیدا می‌کنند.

2 – متأسفانه مسئولان گردشگری آران و بیدگل، مانند مسئولان کشوری از مباحث روانشناسی گردشگری بی‌بهره‌اند و روز به روز از میزان وفاداری گردشگران کاسته می‌شود. وفاداری گردشگران به معنای بازگشت مجدد و ترغیب دیگران برای سفر به مقصد گردشگری است. وفاداری گردشگران محصول اطلاعات اولیه‌ای است که به صورت صحیح ارائه شود و منجر به ادارک شناختی و عاطفی شود. با ادراک آگاهانه شناختی و عاطفی، رضایت‌مندی و وفاداری به مقصد گردشگری شکل می‌گیرد.

گروه مطالعاتی جوان کویر به آقای دکتر بایبوردی فرماندار آران و بیدگل پیشنهاد می‌دهد به‌جای افزایش کانال‌های گردشگری فکری به حال وفاداری گردشگران کند.
حسن خوش‌چشم‌ آرانی ـ گروه مطالعاتی جوان کویر

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.