مسئولین باید زمینه زندگی سالم توان‌یابان ناشنوا و کم‌شنوار را مهیا کنند

به‌مناسبت هفته جهانی ناشنوایان، «مجید شمس» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر و شهردار کاشان به همراه تعدادی از مدیران شهری از مرکز توانبخشی مادر و کودک ناشنوا و کم‌شنوا «سمیع» دیدن کرده و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، در جریان این دیدار، مدیر این مرکز، با تاکید بر این‌که ارتباطات مهم‌ترین مساله در جهان امروز است گفت: افراد کم‌شنوا به علت نقص‌شنوایی، توانایی برقرارکردن ارتباط صحیح ندارند و وظیفه مسئولین است که زمینه زندگی سالم و برقراری ارتباط صحیح را برای این قشر از جامعه مهیا کنند.

«نرگس کافیان» تشریح کرد: مرکز توانبخشی مادر و کودک ناشنوا و کم‌شنوا «سمیع» بهمن‌ماه ۸۶ با مجوز رسمی سازمان بهزیستی کشور و همراهی اداره بهزیستی کاشان در فضایی به مساحت ۳۵۰ مترمربع به منظور خدمت‌رسانی به کودکان کم‌شنوا و ناشنوای شهرستان کاشان و شهرهای اطراف تاسیس شده است.

وی خدمات این مرکز را شامل آسیب‌شناس گفتار و زبان، شنوایی‌شناس، روان‌شناس، مربی کودک معرفی و اضافه‌کرد:‌ کادر درمان به‌صورت تیمی سعی در مهارت‌افزایی و ارائه خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی و آموزش به خانواده ناشنوایان دارند.

مدیر مرکز توانبخشی «سمیع» با بیان این‌که بخشی از هزینه‌های این مرکز از طریق یارانه بهزیستی تامین می‌شود افزود: بخش دیگری از هزینه‌ها نیز توسط خانواده ناشنوایان، متناسب با خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود،‌ تامین می‌شود.

کافیان در ادامه با اشاره به این‌که این مرکز شامل فضاهای آموزشی روزانه، بازی‌خانه، کارگاه‌های نقاشی و موسیقی و مجهز به مدرن‌ترین وسایل آموزشی صوت و تصویری ویژه کودکان ناشنوا است، گفت: کودکان حاضر در این مرکز بعد از پایان فعالیت به لطف و مدد الهی با تلاش و کوشش مربیان دل‌سوز و خانواده‌هایشان به عنوان نوجوانانی موفق در مدارس عادی مشغول تحصیل می‌شوند.

وی با بیان این‌که با پیشرفت علم و تولید سمعک‌های دیجیتال و تکنولوژی کاشت حلزون، کمک‌های خوبی به توان‌یابان در بهره‌برداری بهتر از نعمت شنوایی شده‌است،‌ یکی از خدمات این مرکز را فراهم‌نمودن بستر مناسب برای فراگیری نحوه استفاده صحیح از این امکانات عنوان کرد.

در این دیدار قول مساعد ارائه مساعدت‌هایی پیرامون به‌سازی مرکز از سوی شهرداری منطقه سه داده شد.

هم‌اکنون ۲۶ کودک زیر ۶ سال ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش مرکز توانبخشی مادر و کودک ناشنوا و کم‌شنوا سمیع قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.