مصطفی جوادی‌مقدم: تشکیل شورای هنر، از عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنمی‌آید

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: مصطفی جوادی‌مقدم، رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تشکیل شورای هنر شهرداری را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: عملاً این کار از عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنمی‌آید، چرا که کل بودجه این ارگان، ۳۰ میلیون است که آن هم گمان نمی‌کنم امسال محقق شود، یعنی بدنه ارشاد آن‌قدر لاغر است که تشکیل شورای هنر در وسع او نیست.

وی افزود: از نظر تشکیلاتی و دستورالعمل‌های اداری شهرداری در مورد تشکیل شورای هنر، باید اهالی فن، شورا و شهرداری اظهارنظر کنند که شهرداری می‌تواند وارد این فعالیت‌های اجتماعی شود یا خیر. با توجه به اینکه ما سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری را داریم، بخشی از رسالت شهرداری، رسالت فرهنگی است.

او در خصوص این که  شهردار می‌تواند  مشاور فرهنگی و مشاور هنری داشته باشد یا خیر، گفت: این به چارت سازمانی شهرداری برمی‌گردد که ما نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

جوادی‌مقدم با بیان اینکه سال 1395 بنا به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان، شورای هنر شهرستان کاشان تشکیل شد، افزود: سی چهل درصد از اعضای آن شورا، همین افرادی بودند که هم‌اکنون هستند، ولی خروجی آن، تنها تشکیل یک جلسه دورهمی در سال بود و اقدامی صورت نگرفت.

عملاً این کار از عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنمی‌آید، چرا که کل بودجه این ارگان، ۳۰ میلیون است که آن هم من گمان نمی‌کنم امسال محقق شود، یعنی بدنه ارشاد آن‌قدر لاغر است که تشکیل شورای هنر در وسع او نیست.

تمام هنرمندان به‌نوعی زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد هستند و این چند نفر هم بخشی از همان هنرمندان هستند.

شورای هنر، اگر صرفاً جنبه مشورتی داشته باشد و مثلاً شورای شهر و شهردار بخواهد از این دوستان مشورت بگیرد، خوب است و شهردار می‌تواند به‌عنوان بازوی کمکی در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری از آن‌ها استفاده کند و اگر شورای هنر، برنامه‌های فرهنگی که طی این سال‌ها مغفول مانده را احیا کند و تحرکی در حوزه فرهنگ و هنر رخ دهد، اتفاق خوبی است، ولی اگر قرار باشد مانند همان شورای هنری باشد که اداره ارشاد قبلا تشکیل داد، طبیعتاً خروجی مثبتی از آن نخواهیم دید.

وی درباره نظر مخالفین مبنی بر موازی کاری شورای هنر با فعالیت‌های اداره ارشاد گفت:

با توجه به اینکه اخیراً ارشاد به مسائل مالی برخورد کرده، خیلی زرنگ باشد خواهد توانست نظارت بر برنامه‌های فرهنگی داشته باشد و نه اجرای برنامه‌های فرهنگی.

این اقدام می‌تواند یک بازوی کمکی برای ارشاد هم باشد. موازی‌کاری به این معنی است که شهرداری، برنامه‌ای را بدون نظارت ارشاد انجام دهد، که این مقابله است نه موازی کاری. در صورتی این اقدام موازی کاری بود که چنین شورایی در ارشاد هم وجود داشت.

او همچنین به ترکیب اعضای شورای هنر اشاره کرد و گفت این ترکیب نوساناتی دارد، بعضی از دوستان، عزیزان فرهیخته هستند، بعضی‌ها هم تجربیات هنری کمتری دارند. من فکر می‌کنم که اگر دوستان در قالب چارچوب، ابلاغ، حکم و دستورالعمل کار نکنند بهتر است. حالا که هنرمندان اعتماد کرده‌اند، با ایده‌ها و فکرهایی که دارند، می‌شود گره‌ای از گره‌های فرهنگی شهر باز کنند.

جوادی‌مقدم همچنین اشاره‌ای به انتخابات شورای هنر داشت و افزود:

کلیه هنرها، ارتباط مفهومی و معنوی با هم دارند. به نظر می‌رسد بهتر بود که عده‌ای از رشته‌های مختلف کاندید می‌شدند و هر هنرمند در هر حوزه‌ای می تونست به باقی شاخه‌ها هم‌رأی بدهد.

ایجاد فضای رقابتی به این شکل بهتر بود. یا اگر در دورهمی هنرمندان در خانه آل یاسین انتخابات هم برگزار می‌شد، بهتر بود، به این شکل که یک نفر به ۱۰ رشته رأی بدهد.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد کاشان، در خصوص رویکرد شهردار نسبت به مسائل فرهنگی و هنری گفت:

به نظر من تاکنون در حد حرف بوده، اگر به عمل بپیوندد نشان‌دهنده این است که می‌خواهد از ظرفیت هنرمندان استفاده کند. دو بحث وجود دارد: یکی اینکه هنرمندان بخواهند با ایشان کار کنند که شورای هنر این اعلام آمادگی را برای همکاری با شهرداری کرده. مسئله مهم دیگر، این است که بودجه خوبی قبلاً داشتیم که در سازمان فرهنگی ورزشی هزینه می‌شده و تقریباً همان اعضای هیئت‌امنای فرهنگی ورزشی در موردش نظر می‌دادند، اگر هنرمندان برنامه‌هایی که می‌توانند بدهند یا ایده‌هایی که دارند، چه در زمینه‌های ملی و چه مذهبی، زیرمجموعه کارهای فرهنگی ورزشی قرار بگیرد که از نظر بودجه‌ای به هر جهت تقویت شوند، شاید یک کاری انجام شود و سایر هنرمندان هم در آن مشارکت کنند.

مثلاً در حوزه تئاتر مهر، ما شاهد بودیم وقتی از ظرفیت دوستان تئاتری استفاده شد، غنی‌تر و مردمی‌تر شد. از چارچوب ضوابط اداری بیرون آمد. اگر این برنامه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یا تفکراتی که آقای شهردار دارد با هم‌فکری و همگرایی انجام شود می‌تواند موفق باشد.

 

 

1 نظر
  1. احمدی می گوید

    آقای جوادی در حال حاظر در جایگاهی نیستند که در خصوص شورای هنر اظهار نظر کنند ایشون الان باید در خصوص قرص و آمپول مصاحبه کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.