معتمدی برای زادگاهش سنگ تمام گذاشت

غروب روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در یک هوای بهارانه و آسمانی نیمه‌ابری، راهی عروس خانه‌های تاریخی ایران شدیم؛ خانه‌ی طباطبایی‌ها. مدت‌ها بود آرزوی چنین روزی را داشتم که «محمد معتمدی» در کاشان بخواند!

روزی که معتمدی در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامش اعلام کرد در کاشان، کنسرت خواهد داشت؛ تمام هنردوستان خوشحال شدند و روزی که آغاز بلیت‌فروشی اینترنتی بود، به گفته‌ی کادر اجرایی در دقیقه‌ی هفتم از بازگشایی سایت، هفتصد صندلی به فروش رسیده بود و به‌دلیل استقبال بی‌سابقه‌ی کاشانی‌ها از همشهریشان، کنسرت برای شنبه ۲۲ اردیبهشت تمدید شد.

***
بلیت به دست به خانه‌ی طباطبایی‌ها رسیدیم. ورودی محل برگزاری کنسرت از درب اصلی خانه نبود و توسط بنر و افراد راهنما به کوچه‌ی کناری هدایت شدیم.
کوچه و جلوی در تاریک بود و بهتر بود منبع روشنایی نصب می‌شد. جمعیت چندانی نیامده بودند و هنوز در باز نشده بود. حدود ساعت ۲۰:۴۵ در باز شد و وارد خانه‌ی طباطبایی‌ها شدیم. مسیر ورودی باریک بود و پله‌های زیادی داشت. بلیت‌ها در دو مرحله کنترل می‌شد و همراهش یک «سی‌دی» با تصویر محمد معتمدی به همه می‌دادند.

با کمک یکی از راهنمایان خیلی راحت صندلی‌هایمان را پیدا کردیم و نشستیم. ساعت از ۲۱ گذشته بود؛ اما هنوز خیلی از صندلی‌ها خالی بود!

همان راهنمایی که کمک‌مان کرده بود گفت: متاسفانه این وقت‌نشناسی میان مردم جا‌افتاده و تا ظرفیت تکمیل نشود نمی‌توانیم شروع کنیم.
من هم به شوخی گفتم: حتماً به ساعت قدیم هستند! کم‌کم حیاط خانه طباطبایی‌ها پر شد.

نظم خوبی حاکم بود و همه در جای خود مستقر شده بودند. حدود ساعت ۲۱:۳۰ برنامه شروع شد. نوازنده‌ها و رهبر اکستر روی صحنه آمدند و مورد تشویق قرار گرفتند (هیچ بانویی در میان نوازندگان نبود!) و با ورود خواننده، تشویق‌ها پررنگ‌تر شد و همه ایستاده محمد معتمدی را تشویق کردند.

معتمدی با سلام به مردم شهرش شروع کرد و گفت: مایه‌ی مباهات من است که اولین اجرایم را در شهر زادگاهم و در خاک عزیزم روی صحنه آمدم. پس از تشکر از مسئولین و حامیان مالی که موجبات اجرای اولین کنسرت اکسترال را در کاشان فراهم کردند، به شرایط سن برنامه اشاره کرد که با داربست درست شده و با گذری به خاطرات و علاقه‌اش به کاشان تعریف کرد ایام کودکی در تعزیه‌ای ایفای نقش داشته و سن تعزیه فرو می‌ریزد و با اشاراتی طنز‌آمیز گفت امیدوار است این صحنه امن باشد.

همچنین در صحبت‌هایش به نبود سالن مجهز در کاشان برای برنامه‌های این‌چنین اشاره کرد و گفت: علت این‌که تا کنون در کاشان برنامه نداشته‌ام، نبود فضای مناسب و سالن بوده است و بالاخره صدای محمد معتمدی در زادگاهش طنین‌انداز شد.

برنامه آرام و منظم پیش می‌رفت و همه حال دلشان خیلی خوب بود. بسیاری از تماشاگران با خواننده‌ی محبوبشان زمزمه می‌کردند و سر تکان می‌دادند.
چیزی که برایم جالب بود و قبلاً در برنامه‌های این‌چنین دیده بودم؛ تعداد خانواده‌هایی که کودکان خود را آورده بودند، خیلی کم بود و هیچ‌گونه صدای اضافه یا بی‌نظمی دیده نمی‌شد. همه ساکت و آرام فقط و فقط گوش می‌دادند و به وقتش تشویق می‌کردند.

پس از پایان یکی از تصنیف‌ها، تماشاگری با صدای بلند درخواست یک ترانه کرد و معتمدی با لبخند پاسخ داد: چشم جزء برنامه هست. کمتر برنامه‌ای در کاشان شرکت داشتم که این چنین منظم و به‌دور از حواشی باشد یا اگر حاشیه‌ای هم بوده، به تماشاگران منتقل نشده و این حسن برنامه است و نکته‌ی دیگر این‌که هر چه تعداد برنامه‌های فرهنگی در یک شهر بیشتر باشد، دست اندرکاران و کادر اجرایی در سطح بالاتری کار می‌کنند و مردم نحوه‌ی حضور و رفتار در برنامه را بهتر می‌آموزند و تجربه می کنند.

قبل از شروع یکی از تصنیف‌ها، معتمدی درباره‌ی مفاخر کاشان صحبت کرد و توضیح داد شعر این تصنیف که همراه با تک‌نوازی قانون خواهد خواند، متعلق به «ملامحسن فیض کاشانی» با این مطلع است:
دل و دین و عقل و هوشم همه را بر آب دادی/ ز کدام باده ساقی به من خراب دادی؟

در طول اجرای تصنیف به این فکر می کردم که محمد معتمدی، خود از مفاخر فرهنگی و معنوی کاشان است و مدیران و مسئولین شهر باید توجه بیشتری به او داشته باشند.
***
ساعت نزدیک ۲۳:۳۰ دقیقه است و معتمدی قبل از خواندن آخرین ترانه به کشورش ایران، شهرش و ساحت مقدس شهدا ادای احترام کرد و ترانه‌ی «ایرانِ من» را به شهدای کاشان تقدیم نمود.

پس از پایان این ترانه و تشویق ایستاده و بی‌وقفه‌ی حضار معتمدی گفت: این‌جا کویر است و حالا که نم باران هم گرفته پس ترانه‌ی کویر را تقدیم می‌کنیم و مردم، مسرور از پاداش تشویق‌شان زیرِ نم باران به ترانه‌ی کویر گوش دادند.

معتمدی پس از اجرای آخرین ترانه با قدردانی از استقبال مردم باز هم به این نکته اشاره کرد که کاشان نیازمند یک سالن مناسب است و به درستی بر این نکته تأکید کرد.

سال‌هاست گروه‌های مختلف هنری، فرهنگی و اجتماعی چنین درخواستی را از مسئولین شهر دارند. درست است گوش‌دادن به صدای خواننده‌ای چون معتمدی که دیارش کاشان است در خانه‌ای تاریخی بسیار دل‌انگیز است، اما اجرای موسیقی در یک سالن مجهز به خودی خود باعث صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.

خواننده‌ی کاشانی پس از اتمام کنسرت با فروتنی به میان مردم شهرش آمد و با همه عکس یادگاری گرفت.
کنسرت محمد معتمدی با تمام نقاط قوت و ضعفش با استقبال بی‌نظیر مردم کاشان مواجه شد و نشان داد در این شهر پتانسیل اجرای چنین برنامه‌هایی وجود دارد و با همکاری مردم و مسئولان می‌شود برنامه‌هایی شایسته‌ی نام کاشان برگزار کرد.
فهیمه استادیان ــ کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.