منبری باید زبان گویای مردم باشد/ جامعه به منبری فاضل نیاز دارد

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم خرمی در جمع واعظان کاشان بر لزوم مطالعه و تحقیق برای ارائه منبر جذاب تاکید کرد و گفت: منبری باید زبان گویای مردم باشد.

به گزارش مشکات آنلاین به نقل از خبرگزاري رسا، حجت الاسلام ابراهيم خرّمي چهارشنبه شب در نخستين جلسه وعاظ شهرستان كاشان، با اشاره به اينكه جامعه روحانيت بايدها و نبايدهايي را دارد، گفت: جامعه روحانيت كاشان بايدها را بايد پيگيري و دنبال كند و از نبايدها بايد پرهيز كند.

وي افزود: در بايدها، منبر بايد عوام فهم باشد و خواص پسند باشد، از اين رو منبري كه مخاطبان مختلفی را دارد بايد به گونه ای صحبت كند كه عوام الناس بفهمد و خواص آن را تحسين كنند.

حجت الاسلام خرّمی با تأكيد بر اينكه، منبر بايد سرشار از آيات و روايات باشد، يادآور شد: آيت الله لنكراني مي فرمايد، منبر بايد پر از آيات و روايات باشد و حقايقی را  كه امروز مردم تشنه آن هستند و اين حقايق نشأت گرفته از آيات و روايات باشد به مخاطب ارائه شود.

این روحانی كاشانی در ادامه با اشاره به اينكه منبر بايد متناسب با موضوعات روز جامعه و دنيا از جمله موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سياسی و اخلاقی برخوردار باشد، ابراز داشت: منبر و منبری بايد زبان گويای مردم به ويژه نسل نوجوان و جوان باشد تا بتواند تأثيرگذار و اثرگذار باشد.

حجت الاسلام خرّمي تأكيد كرد: در منبر بايد از بيان شنيده ها و گفته ها و آنچه در بين عامه مردم و رسانه ها، فضای مجازی و شبكه های اجتماعی بيان می شود خودداری شود كه براي مردم تكراری است، چرا كه مردم امروز با در اختيار داشتن يك گوشی اندرويد  به همه اين موضوعات دسترسی دارند و بيان آن برای مردم جذابيت ندارد.

به گفته وی، منبر نبايد مكانی براي تسويه حسابهای شخصی و جناحی و گروهی باشد و از ارائه مسائل تفرقه انگيز باید خودداری كرد و نباید زمان و وقت ارزشمند مردم را با بازي كردن با الفاظ گرفت.

استاد حوزه علمیه كاشان «بايدها و نبايدهای منبر» را مستلزم مطالعه و آگاهي سخنران دانست و عنوان كرد: آنچه كه امروز خريدار دارد، مطالعه و تحقيق است، بنابراين از بيان مسائل تكراري كه بارها در منبر بيان شده است خودداری شود تا منبر برای مخاطب جاذبه و تازگی داشته باشد.

حجت الاسلام خرّمي با اشاره به اينكه رسالت حوزه تبليغ  است، گفت: مبلغ دين نبايد در حوزه تحقير شود بلكه بايد تقويت شود چرا كه يكی از نيازهای امروز جامعه اسلامی، مبلغان و وعاظ هستند كه در ارتباط مستقيم با مردم هستند.

وی با تأكيد بر تقويت جلسات روضه های خانگی و لزوم اهميت روضه های خانگی از سوي وعاظ و مبلغان دينی، گفت: جلسات روضه های خانگی تأثيرگذاری زيادي دارد كه امروز كمتر به آن توجه می شود.

حجت الاسلام خرّمی همچنين نياز امروز جامعه را منبری عالم و فاضل دانست و افزود: امروز نيازمند طرح و برنامه ای براي تربيت وعاظ و خطبای توانمند و اثرگذار در جامعه هستیم.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    ایشان خود به نصیحت احتیاج مبرم دارند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.