میزگرد «بررسی جرایم زیست محیطی» در ایرنا کاشان برگزار شد

میزگرد بررسی راهکارهای پیشگیری و مقابله با جرایم زیست محیطی، با حضور مسئولان و کارشناسان این حوزه، در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کاشان برگزار شد.

حسین خادمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست، محمدمهدی شریفی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، خسرو اعتماد مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان و ابراهیم رحمانی‌منش کارشناس مسائل محیط زیست در این میزگرد حضور داشتند.

آلایندگی صنایع، تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی، ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه، قاچاق، چرای دام و شکار غیرمجاز، بهره‌برداری نادرست از معدن‌ها و منابع آبی در کنار توسعه نامتوازن، فقدان استفاده از فناوری‌های نوین، تغییر اقلیم، تعداد و قوت ناچیز سمن‌ها، کمبود نیروی دستگاه‌های ذیربط و فقدان قوانین حمایتی از جمله جرایم و کاستی‌های حوزه محیط زیست عنوان شد.

همچنین مسئولان و کارشناسان حاضر در این میزگرد، بر لزوم بازنگری، اصلاح و وضع قوانین سختگیرانه و بازدارنده، تلاش برای حرکت در مسیر توسعه پایدار، توجه جدی به پیوست زیست محیطی طرح‌ها، ایجاد زمینه‌های تقویت فعالیت کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های مسئول، اصلاح استانداردها و سیستم حمل و نقل، تشویق حامیان محیط زیست و منابع طبیعی، تقویت مطالبه‌گری مردم، آموزش جدی با استفاده از ظرفیت و مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها، تریبون‌های مسجدها و نمازهای‌جمعه و گنجاندن آموزش‌های محیط زیست در کتاب‌های آموزشی دانش‌آموزان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه تاکید کردند.

بروز جرایم گوناگون زیست محیطی این روزها شمال تا جنوب کشور در لا‌به‌لای ستون خبری رسانه‌ها، پایگاه‌های خبری روابط عمومی‌های دستگاه‌های ذی‌ربط و صفحه‌های مجازی دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند که البته بخشی از این فضا را می‌توان ناشی از نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان امروز دانست، اما آن روی سکه زنگ‌خطرهایی است که در نقاط مختلف از جمله شهرستان کاشان به صدا درآمده و نیازمند تمهید راه‌کارهای عملی است.

کاشان با گستره چهار هزار و 392 کیلومترمربع، از اقلیم‌های به‌طور کامل متضاد کویری و کوهستانی با پوشش گوناگون گیاهی و جانوری بهره می‌برد که همین امر این خطه را برخوردار از ظرفیت‌های گوناگون داشته و از چند هزار سال پیش تا کنون نیز به عنوان یکی از نخستین سکونت‌گاه‌ها و تمدن‌های بشری مورد توجه قرار داده است.

گزارش تکمیلی این میزگرد در روزهای آتی انتشار می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.