نامه‌هایی که دیگر پستچی نمی‌رساند

مشکات آنلاین: آخرین باری که دلتان برای عزیزی تنگ شده و دست‌به‌قلم و کاغذ شده‌اید و در قالب نامه حرف خود را زده‌اید؛ به خاطر دارید؟ شاید حالا دیگر حتی طرح این پرسش دور از ذهن باشد تا چه رسد به اینکه انتظار پاسخ را هم داشت.

نامه نوشتن بین ۲ فرد حقیقی خیلی وقت است که دیگر منسوخ شده شاید نتوان حتی تاریخ دقیقی بر آن نوشت ولی از زمانی که تلفن‌های ثابت و در ادامه تلفن‌های همراه متداول شد آن شیوه از ارتباط هم از بین رفت.

تا جایی که با ظهور شبکه‌های اجتماعی گسترده و حجم وسیع علاقه‌مندان و کاربران آن‌ها کاغذ و قلم و پست برای همیشه بایگانی می‌شود.

همه می‌خواهند در لحظه پیام خود را به مقصد برسانند و دیگر هیچ نامه‌ای را کسی به پستچی نمی‌سپارد. زمانی که ایمیل، فیس بوک، اینستاگرام و تلگرام و سایر برنامه‌های مشابه وجود دارد.

تنها در مورد نامه‌های رسمی بین یک فرد با یک دستگاه یا یک شخصیت حقوقی و به عبارتی نامه‌های اداری هستند که به پست سپرده می‌شوند.

آنچه در مورد پست با گسترش شبکه‌های ارتباطی مطرح می‌شود این است که با منسوخ شدن سرویس‌های خدماتی دستی ، پست با یک رکود مواجه شده است و از طرفی دیگر این موضوع هم مطرح می‌شود که پست به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته و با نزدیک شدن به نیازهای روز جامعه در راه مدرن شدن قدم برداشته است.

در حال حاضر پست در کشور با چالش‌هایی نیز مواجه شده که از جمله می‌توان به کم شدن سرانه مرسولات پستی اشاره کرد به‌طوری‌که در بهترین حالت تنها ۳۰ درصد مرسولات ارسالی کشور از طریق پست صورت می‌گیرد.

مسئولان پست از این مشکل به‌عنوان خود پستچی گری سازمان‌ها و دستگاه‌ها یاد می‌کنند درحالی‌که بنا بر قانون و اساسنامه جدید پست ارسال و توزیع هر چیزی که فرستنده و گیرنده دارد، باید در اختیار پست قرار گیرد.

بنا بر گفته کارشناسان هم‌اکنون ۱۹۵ خدمت متنوع توسط پست به مردم ارائه می‌شود که با این گستره ارائه خدمات، بسیاری از هزینه‌های مردم کم شده و از بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضروری کاسته شده که درنهایت آسایش بیشتر شهروندان را در پی داشته است.

چالش خودپستچی گری

با مدرن شدن دنیای امروز پست با چالش‌هایی هم مواجه شده که بنا به گفته کارشناسان مهم‌ترین این چالش‌ها خودپستچی گری سازمان‌های مختلف است.

مسئولان پست بر این اعتقاد هستند که سیستم مکاتبه باید جایگزین سیستم مراجعه حضوری به دستگاه‌ها شود و تأکید بر حذف خودپستچی گری سازمان‌ها و ادارات را نوعی اجرای قانون می‌دانند که مصوبه مجلس است.

 

از سال ۱۹۶۹ روز نهم اکتبر برابر با ۱۷ مهرماه هم‌زمان با سالروز تأسیس اتحادیه جهانی پست ، به‌عنوان روز جهانی پست نام‌گذاری شده است.

 

 

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.