برخی در  مجلس بیشتر لابی‌گری می‌کنند تا اجرای وظایف/ بحث کسانی که به خاطر آب استعفا کردند بحث کشور و مردم نیست

«محمدصالح بوجاری»: «ابراهیم راحمی» فعال سیاسی_اجتماعی و از فرماندهان دفاع مقدس در گفت‌وگو با مشکات آنلاین دخالت نمایندگان در امور اجرایی حوزه‌های انتخابیه‌شان را به صلاح مجلس ندانست و گفت: مجلسی که کارایی خودش را فراموش کند و از وظایف خودش خارج بشود وارد این مقولات می‌شود.

 

وی افزود:  دولت را هم نباید بی‌نقص و عیب دانست. متأسفانه دولت کارش را درست انجام نمی‌دهد. دولت باید در ساختار مدیریتی‌اش اصلاح شود. باید از مدیران توانمند و صالح استفاده کند. مجلسهم  نباید در این بحث‌هایی که مربوط به دولت است دخالت کند.

اگر مجلس لابی‌گر باشد کشور چگونه می‌شود؟

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس در واکنش به اخبار منتشر شده درباره استفاده برخی از نمایندگان از ظرفیت استیضاح برای جابجایی مدیران اجرایی گفت: برخی در  مجلس بیشتر لابی‌گری می‌کنند تا اجرای وظایف و تأثیرگذاری صحیح و هوشمندانه در قوا.

حضرت امام فرمودند مجلس در رأس امور است و اگر خوب عمل بکند، کل کشور درست می‌شود. لذا اگر مجلس، لابی‌گر باشد کشور چگونه خواهد شد؟

این لابی‌گری یا با نیت بد انجام می‌شود و یا برخی چون به دنبال رای آوردن در دوره بعدی و یا مستحکم کردن موقعیت خودشان و یا توجه بیشتر به منطقه خودشان هستند دست به این لابی‌گری می‌زنند؛ مثلا می‌آیند به خاطر آب استعفا می‌کنند. پس معلوم می‌شود که بحث این آقایان بحث مملکت و مردم نیست. همه می‌دانند کشور محدودیت دارد. اگر دولت بخواهد به یک نقطه کشور به صورت غیرمنطقی توجه بیشتری داشته باشد به منطقه‌ای دیگر ظلم شده است. بنابراین عدالت در بهره‌وری از آب یک بحث مهمی است که دولت وظیفه دارد آن را خوب انجام دهد.

حالا اگر نماینده‌ای به اصرار بخواهد این حق را به حوزه انتخابیه خودش جذب کند، باعث می‌شود هم‌وطنان دیگر دچار مشکل شوند. این استعفا در واقع خلاف مصلحت نظام، خلاف مصلحت مجلس و دور از شأن نماینده و خروج از قلمرو مسئولیتی نماینده است.

نباید لابی‌گری جای بحث‌های عقلانی و عدالت‌خواهانه را بگیرد

راحمی ادامه داد: اینها بحث‌هایی است که در درازمدت می‌تواند آسیب‌های جدی به مملکت وارد بکند و در نتیجه باعث بشود که لابی‌گری‌ها و بحث‌های غیر کارشناسی جای بحث‌های صحیح و عقلانی و عدالت‌خواهانه را بگیرد و واقعاً این مشکلی است که مجلس ما فعلاً از آن رنج می‌برد.

 

وی با انتقاد از دولت روحانی گفت: اگر باج خواهی‌ توسط نماینده‌ای صورت بگیرد، دولت بی‌تقصیر نیست. متأسفانه وقتی بحث استیضاح پیش می‌آید سریع وزرا فعال می‌شوند، افراد خودشان را به کار می‌گیرند تا بروند به شکل‌های مختلف نماینده‌ها را راضی کنند که عمدتاً هم خارج از حیطه اخلاقی و با لابی‌های نماینده همراه است؛ مثلا نماینده اصرار می‌کند فلان فرد در فلان مسئولیت قرار بگیرد و می‌گوید اگر وزیر این کار را نکند من در مجلس فلان می‌کنم.

وزیر را در مجلس تحت فشار قرار می‌دهند تا در دولت خواسته‌شان را اجرا کند و متأسفانه وزیر یا مسئول مربوطه هم تسلیم می‌شود. این روند اصلاً به صلاح کشور و انقلاب نیست و کشور را از چرخة اصلی‌اش دور می‌کند و منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود که ممکن است اصلاح آن ممکن نباشد.

توجه نمایندگان به شهر خودشان برای کشور تهدید است

راحمی تصریح کرد: مانور نمایندگان بر روی  فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی منطقه‌شان قطعاً تهدید است. چون نماینده براساس سوگندی که خورده اوّل مسئولیت حفظ نظام را دارد و بعد خدمت به مردم و نظارت بر عملکرد دولت.

وی افزود: وقتی برای یک نماینده مسائل منطقه‌ای‌اش در اولویت قرار می‌گیرد در واقع اولویت‌های نظام و اولویت‌های خدمات‌رسانی به عامة مردم را فراموش کرده و یا کمرنگ کرده و این اصلاً به صلاح نیست.

 

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: توجه هر نماینده به شهر خودش سبب می‌شود همه نمایندگان کم کم به این سمت و سو بروند و همه دنبال کشیدن امکانات و گرفتن امتیازات به نفع خودشان باشند و نهایتاً کسی که نفوذ بیشتری دارد وکسی که بیشتر می‌تواند دولت را تحت فشار قرار دهد امکانات بیشتری را جذب می‌کند. در این مسیر نارضایتی عمومی ایجاد می شود و این پرسش برای مردم مطرح می‌شود که چرا این امکانات به فلان منطقه یا فلان استان رفته درحالی که استان یا منطقه ما محروم‌تر بوده است. این روند سبب می شود که همه نمایندگان به چانه‌زنی و لابی‌گری بیفتند و عدالت اجتماعی که مورد نظر نظام و ولایت و رهبری هست زیر سؤال برود.

 

راحمی تاکید کرد: نماینده دقیقاً براساس آن سوگندی که یاد کرده باید به کشور نگاه کلان داشته باشد. اگر این  غیر از این عمل می‌کند چون این سوگند را قبول نداشته اصلا نباید وارد مجلس می شده است. اگر هم قبول داشته و رفته سوگند خورده قطعاً بایستی بر سوگند خود وفادار باشد.

1 نظر
  1. مهدی راحمی می گوید

    سلام .
    بله قطعا بنده شاهد ایثارگری 8سال دفاع مقدس ایشون بودم و همینقدر از نتیجه های دلاوری ایشان و برادربزرگترشون بگم که فرزند پزشک 17 سال سابقه شان باید در سن 42 سالگی محروم از مطب و زندگی کردن باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.