هنرمندان کاشان نمی توانند نفس بکشند/ شهردار: از ناامیدی نگویید، جامعه لب مرز است

مهسا خواجه یار: جمعی از هنر مندان و فعالان فرهنگی کاشان روز گذشته در نشستی که با حضور شهردار در شهرداری برگزار شد به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

علی شاهیده فیلمساز و کارگردان در صحبت های خود از بودجه ۱۶ میلیاردی متعلق به سازمان فرهنگی هنری در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد که ریالی از آن پول به جمع حاضر در اینجا نرسیده است .

شاهیده برنامه کاشانه را حرکتی جدی در عرصه فرهنگی بیان کرد و گفت: این برنامه باعث اشتغالزایی، تبلیغ شهر و ترویج هنر است به شرطی که به همین یک برنامه اکتفا نشود.

وقتی که هنرمند درگیر مسائل مالی نباشد می‌تواند یک اثر هنری خلق کند و گرنه باید پیمان کار شهرداری باشد که در این صورت اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد اما هنری به‌وجود نمی آید.

 

❇ محمد سرجه پیما، مسول انجمن سینمای جوان به توجه شهردار به مسائل زیر بنایی و زیر ساخت ها اشاره کرد و گفت ما در کاشان متاسفانه سالن با استاندارد ملی و جهانی نداریم.

 

اکبر رضوانیان فعال حوزه تئاتر از فراری دادن مغز ها در کاشان گلایه کرد و تنها دلیل فعالیت برخی هنرمندان در کاشان را رفتن به شهر های بزرگ تر با شرایط بهتر دانست چراکه فضا برای نفس کشیدن آن ها در کاشان نیست.

 

ما در شهری هستیم که ساختمان بسیار بسیار شیکی برای شورای شهر ساختیم. جلسات شورای شهر در یک ساختمان ساده و کوچک هم می‌تواند برگزار شود اما چرا در این شهر مجموعه فرهنگی مدرن نداریم؟ شهری فرهنگی است که موزه و سالن تئاتر داشته باشد. موزه های شهر ما متعلق به نیم قرن پیش است و خانه تئاتر ما مدرسه فرسوده ای بوده که به دلیل نا امنی خالی شده والان نام ـآن را خانه تئاتر گذاشته اند چون جان هنرمند هیچ ارزشی ندارد.

یوسف گلستانی هنرمند عرصه موسیقی با توجه به ظرفیت هنرمندان کاشان از امکان داشتن ارکستر سمفونیک سخن گفت و تاکید کرد که نیاز به حمایت مسولان دارند.

❇  حمید رضا صادق زاده مجسمه ساز کاشانی گفت: پیشنهاد کردند با توجه به حضور شهرداری به مسائل اجتماعی معاصر و کاشان هم که دارای سابقه تاریخی است میتوانیم ما سمپوزیوم ملی و منطقه ای را داشته باشیم و سردیس مفاخر را توجه بیشتری داشته باشیم و تبادل فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان شاخص کشوری و خارج از کشور داشته باشیم و وجود خانه های تاریخی بهترین فرصت برای اتفاق های خوب است و کاشان شهر سفال است و سفال را به عنوان محصول فرهنگی معرفی کنیم.

 

محمد یاری هنرمند عرصه صدا و دوبلور گفت :ما از شهردار هیچ تقاضایی نداریم فقط کاری به کار ما نداشته باشید و بگذارید به هنر خود برسیم.

ما خودمان شروع کردیم و اکنون همین جا هستیم و به هیچ جا وصل نیستیم و تقاضا داریم این ناپایداری جایگاه را سر وسامان دهیم و با رفتن هر مسئولی کل قراردادها و برنامه ریزی ها از بین نرود.

مسعود صالح آبادی هنرمند عرصه موسیقی گفت: ما کار نداریم که مسئول فرهنگی چپی هست یا راستی. برای ما کار مهم است. همه وظیفه دارند به هنرمندان توجه کنند. ما به تالار موسیقی نیاز داریم که بتوانیم در یک مکان در مناسب برنامه اجرا کنیم.

مرتضی طاهری که شاغل دادگستری است، بخش زیادی از جرایم را متعلق به مناطقی دانست که سطح فرهنگی پایینی دارند. دعواهای خانوادگی، بچه های معرفی شده به زندان، دزدی و این چنین مسائل در جاهایی رخ می‌دهد که فقر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و کار فرهنگی کردن در این مکان‌ها ارزش بیشتری دارد.

 

جابر تواضعی نویسنده کاشانی گفت: به عملکردهای مدیریتی زیر بنایی هم نقد داریم. هر کدام دارند ساز خود را می‌زنند.

کار زیر بنایی در حوزه مکتوب نیاز به شو ندارد و زمان بر است و ما گذشته خود را زود فراموش می‌کنیم .

در حوزه تاریخ شفاهی ما نیاز داریم تا گذشته را باز اندیشی کنیم.

ما مشکل مجوز نداریم ما مشکل نیرو یا همان آموزش داریم. همه ما خود آموخته هستیم و کسی به ما آموزش اصولی نداده است.

آموزش از عملکردهای زیر بنایی هست که باید جدی گرفته شود.

عباس حلواچی نشلجی محقق کاشانی گفت: ما نیاز به یک تشکل و یک ثمن داریم. ما باید دارای نماینده باشیم. کاشان را به عنوان حوزه فرهنگی وسیع نگاه کنیم تا برسیم به کاشان بزرگ.

در زمینه مفاخر هیچ کاری نکردیم. ما نیاز داریم که همه در کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم.

جابر ماجدی فعال حوزه گرافیست گفت: هنر گرافیک بیشترین تاثیر را در آرامش و ناراحتی شهروندان دارند. عملکرد شهرداری در مقابل این هنر چه بوده و چه نقشی داشته است؟

پیشنهاد میکنم 8 اردیبهشت 97 روز جهانی گرافیک با موضوع کاشان 1400 بچه های گرافیست را درگیر این موضوع کنیم و به صورت ملی این روز برگزار کنیم.

به آثار گرافیکی در حوزه مطبوعات می‌تواند توجه بیشتری شود و نقش شهرداری بسیار مهم است اجازه دهید مردم با آثار هنرمندان آشنا شوند و ببینند.

 

احمد خوش حساب خوشنویس کاشانی، به اهمیت نتیجه گیری از جلسات اشاره کرد و گفت:ما باید یک نهضت فرهنگی ایجاد کنیم.

این جلسات اگر خروجی نداشته باشد هیچ فایده ای ندارد و باید بعد از این همه سال و جلسات متعدد به یک راهکاری برسیم.

متاسفانه ساختمان انجمن خوشنویسان در بدترین وضعیت و هیچ توجهی صورت نمی‌گیرد.

زهرا رسول زاده مسئول انجمن شاعر بانوان  گفت: ای کاش به بانوان هنرمند و فرهیخته بومی که حضورشان البته در این جلسه کمرنگ است توجه بیشتری شود.

انتخاب جناب عطایی شاد انتخاب بسیار خوبی هست و ما خوشحالیم از این انتخاب و امیدواریم پشتوانه خوبی از ایشان داشته باشید و شهر افسرده زنان را تبدیل به شهر فعال زنان کنیم.

❇ سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان در پاسخ به هنرمندان گفت: راه درمان دو چیز است؛ مثبت اندیشی و ارتقای مشارکت اجتماعی.

ذهن های خسته و نا امید خطرناک است. اگر قرار است از هنر به عنوان ابزار برای انتقال درست فرهنگ استفاده شود باید جامعه هنری جامعه مثبت اندیشی باشد وگرنه در کار خودتان هم موفق نخواهید بود.

هر چقدر مردم را به موضوعات دسته جمعی دعوت کنیم آسیب های پست افتادگی را می‌توان راحت تر درمان کرد.
تا صداقت نباشد اعتمادی شکل نمی‌گیرد و تا اعتمادی شکل نگیرد. مشارکتی هم صورت نمی‌گیرد .در حالی که رویکرد ما در هر اقدامی اجتماعی است.
هیچ وقت نخواهید از شما حمایت شود بلکه بخواهید توجه شود چون در صورت حمایت کار شما دیگر هنر نیست بلکه نوعی معامله محسوب می‌شود اما در توجه زمینه بروز استعداد ها فراهم می‌شود.

من از شما می‌خواهم هیچ متن نا امیدکننده ای ننویسید هیچ چیز غمناکی را حتی با خط خوش ننویسند و هیچ فیلم ناامید کننده ای را هم نسازند چراکه جامعه لب مرز است.

 

حمید رضا عطارزاده، فیلمساز کاشانی در پایان این مراسم به مشکات آنلاین گفت از 72 هنرمند و فعال فرهنگی برای حضور در این نشست دعوت شده بود.

او گفت:شخصا دوست داشتم از نظر زمانی و مکانی همه حضور داشتند تا همه صحبت ها منتقل شود اما اینگونه نشد و امکان خروجی مناسب هم نبود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.