هوای مهاجرت

حسین ستار: آخرین روزهای آبان امسال سلسله اتفاقاتی رخ داد که شاید حتی در خواب هم نمی‌توانستیم خیال‌شان کنیم؛ افزایش قیمت وسهمیه‌بندی بنزین با وجود تکذیب‌های متواتر از سوی مسئولان، اعتراضات خیابانی در بیشتر شهرها و در نهایت طولانی‌ترین قطعی اینترنت در ایران.

دسترسی به اینترنت از عصر شنبه، ۲۵ آبان تقریبا به طور کامل در ایران محدود شد و در نهایت از روز پنج‌شنبه، ۳۰ آبان به تدریج مردم ایران دوباره توانستند اینترنت جهانی را تنفس کنند. البته در این مدت دسترسی به سایت‌های ایرانی نیز بی‌دردسر نبود و آنها هم اختلال‌هایی را تجربه کردند.

شبکه اجتماعی ویرگول گزارشی از آمار فعالیت کاربران در این شبکه در آن روزها منتشر کرده است. با توجه به اینکه دسترسی کاربران به گوگل قطع بوده و به آمار Google Trends نمی‌توان استناد کرد، این گزارش بازتابی قابل تأمل از افکار عمومی مردم ایران در آن بازه زمانی به شمار می‌آید؛ از افزایش ۶۵ برابری تعاملات پست‌های مرتبط با سهمیه‌بندی و کارت سوخت تا پیشی گرفتن موضوعات اینترنت و بنزین نسبت به کسب‌وکار(از جمله پرطرفدارترین موضوعات این شبکه اجتماعی) در تعاملات کاربران ویرگول در این بازه زمانی.

نکته جالب دیگر ترند شدن موضوع مهاجرت در بین کاربران ویرگول در آن روزهاست. ویرگول با توجه به کاربرانی که از سرگذشت مهاجرت خودشان به کشورهای دیگر نوشته‌اند، تبدیل به مرجع خوبی در این موضوع شده است. برای همین افراد زیادی هر روز برای کسب اطلاعات در این مورد به ویرگول مراجعه می‌کنند.

در هفته‌ای که با سهمیه‌بندی بنزین شروع شد، دغدغه مردم درباره مهاجرت تا ۳۰۰٪ افزایش یافت. البته بعد از نزدیک به ۲ماه از آن تاریخ این ترند هنوز به حالت سابق برنگشته و تا چند هفته آینده نیز بعید است به شرایط عادی برگردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.