پشت صحنه منتفی شدن میزبانی کاشان در مسابقات جهانی کشتی

مردم کاشان خود را برای میزبانی چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان آماده می‌کردند که ناگهان فدراسیون اعلام کرد این مسابقات در تهران برگزار می‌شود.

همزمان با اعلام این خبر، ورزش‌دوستان کاشان در فضای مجازی به بحث و گفت‌وگو پرداختند و هرفردی بر اساس اطلاعاتی که داشت مسئولی را مقصر می‌نامید.

اما «محمود خلجی» رئیس هیات کشتی کاشان «تعلل مسئولان» را عامل این رویداد تلخ دانست.

او در زمان انتشار خبر، با همکارانش در مسیر فدراسیون کشتی بود که این خبر را از خبرنگار مشکات آنلاین شنید و با ابراز تاسف شدید گفت: نمی‌دانم باید چه کسی را مقصر دانست. ما داشتیم به فدراسیون می‌رفتیم تا کارت بکشیم و بگوییم برای میزبانی آماده‌ایم.

خلجی به مشکات آنلاین گفت: هیچ مشکلی نداشتیم. ما پول را آماده کردیم، در میزبانی، بحث اسکان و غذا هم با شهرداری هماهنگ بودیم. فرماندار هم قول مساعد داد منتها تمام اینها تعلل شد. حالا تعلل‌ها را گردن کی بیندازیم؟ استاندار یا فرماندار؟
مسئولان بایستی همه همت می‌کردند دست به دست هم می‌دادند که این اتفاق نیفتد. دانشگاه گفت باید خود آقای خادم با من قرارداد امضاء کند. کجای تاریخ نوشته که یک رییس فدراسیون بیاید در شهرستان برای برگزاری مسابقه‌های جهانی، قرارداد سالن امضا کند.
دانشگاه آزاد هم می‌گوید ما مقصر نیستیم و آقای سجادی (مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد) هفت مورد را مشخص کرده و گفته آقای خادم باید قرارداد را امضاء کند.
من نمی‌دانم که آیا در همه استان‌ها و شهرستان‌های دیگر این کار را می‌کنند؟
فرماندار می‌گوید دانشگاه آزاد فراشهرستانی است و زیر نظر ما نیست که ما بخواهیم به آن‌ها دستور بدهیم.
البته فرماندار به آنها گفته بود و هماهنگ هم بودند، منتها کار به درازا کشید و فدراسیون یک ماه است که می‌گوید تفاهم‌نامه امضا کنید.
فرماندار هم به عنوان عالی‌ترین مقام شهر گفته بود دانشگاه آزاد باید امضاء بکند تا من هم امضاء کنم.»

از خلجی پرسیدیم «آیا احساس نمی‌کنید که فدراسیون از اول نمی خواسته که میزبانی را به کاشان بدهد؟»
پاسخ داد:
اگر اینطور بود که شخص آقای خادم به کاشان نمی آمد. یکی باید کارها را با ضرب العجل پیگیری می کرد که طول نکشد. حالا این شخص که باید می بود من نمی دانم.

– به غیر از سالن دانشگاه آزاد سالن دیگری برای این کار مناسب نبود؟
ظرفیت سال‌های دیگر از 2000 نفر کمتر بود.

 

خلجی می‌پرسد حالا چه کسی باید خسارتی را که به تیم وارد شده است بپردازد؟

آقای نجاری که از شرکت «ایزی پایپ» برای تیم کاشان هزینه کرده گفت «دِین» هزینه‌ها بر گردن فرمانداری و مسئولان کاشان بماند.
او در این شرایط تمایلی برای شرکت دادند تیمش در مسابقات تهران هم ندارد.

 

میزبان میهمان را نخواست
«مسعود عسگری» مدیر روابط عمومی فدراسیون کشتی هم معتقد است برخی از مسئولان کاشان همکاری لازم را با این فدراسیون نداشته‌اند.

او دقایقی پس از انتشار خبر منتفی شدن میزبانی کاشان، در گفت‌وگو با مشکات آنلاین تاکید کرد که مدتی در کاشان زندگی کرده و تمایل داشته که این رخداد در کاشان برگزار شود.

عسگری توضیح داد: « بیش از یک ماه بود که تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری در برگزاری مسابقات آماده کرده بودیم و همه بندهای آن هم مشخص بود.
یک جلسه . دکتر بنی‌تمیم نایب رییس فدراسیون و یک جلسه هم شخص آقای خادم به کاشان آمدند و با آقای مومنیان صحبت کردند.
ما در تفاهم‌نامه از میزبان خواستیم یک جایزه دلاری که یک چیزی حدود 50 هزار دلار بوده، سالن مسابقات، مسائل امنیتی و انتظامی را آماده کند.
ما دست آقای ابریشمی شهردار کاشان را می‌بوسیم چرا که به تمام تعهداتشان عمل کردند. اما در مورد بقیه تعهدات خود آقای فرماندار خیلی خوب در جریان این تعهدات هستند.
ما برای مسابقات جهانی با استاندار تفاهم نامه امضاء می کنیم ولی آقای دکتر مؤمنیان تفاهم‌نامه همکاری را امضا نکردند و اعلام کردند که مدیر اداره ورزش ما تفاهم‌نامه را امضا می‌کند.
در مورد جایزه دلاری هم دوستان پیشنهاد کردند که نیمی از جایزه را فدراسیون بپردازد. ما بررسی کردیم و گفتیم برای ما مقدور نیست.
دو روز به اعلام رسمی میزبانی تهران نامه‌ای را نوشتیم و درخواست کردیم کمک کنند اما اتفاقی نیفتاد.
از جناب سرهنگ حسین‌زاده بکنم، جانشین محترم فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان هم قول دادند در مسائل انتظامی همکاری کنند.
ولی در نهایت ما واقعاً فرصتی نداشتیم. ما اینقدر منتظر دوستان در کاشان ماندیم که فرصت‌های اسپانسری‌مان و حمایت‌های مالی برای بحث خودمان را از دست دادیم.
واقعا در پایین‌ترین سطحی که می‌توانستیم از میزبان درخواست داشته باشیم، درخواست دادیم. ۵۰ درصد فضای تبلیغاتی را هم در اختیار دوستانمان در کاشان گذاشتیم.

به نظر شما گرفتن سالن برای برگزاری مسابقات وظیفة فدراسیون است؟ ما یک مهمان هستیم، در شهر شما آمدیم، می‌خواهیم یک مسابقه‌ای را برگزار کنیم.
جالب است برای کار شهرداری و صحبت با شهردار محترم آقای خادم باید با آقای شهردار صحبت کنند که ایشان لطف کنند و واقعاً بزرگواری کردند.
حدود ۱۰ یا ۱۲ روز پیش یکی از دوستان در فرمانداری با نایب رییس ما تماس می‌گیرد و می‌گوید موضوع میزبانی ما منتفی است. ولی ما باز به خاطر احترام به مردم کاشان و به خاطر همه چیزهایی که در کاشان وجود داشت و دوست داشتیم مسابقات در کاشان باشد، اصرار کردیم و آقای خادم خودشان شخصا با آقای دکتر سجادی معاون محترم دانشگاه آزاد صحبت کردند که سالن را هم در اختیار ما قرار بدهند.
بعد از این‌که سالن را در اختیار ما قرار دادند شما کجا دیدید که فدراسیون یا یک رشتة ورزشی برود در یک شهری، بعد به او بگویند شما ۱۵ میلیون تومان هزینه بدهید که سالن را اجاره کنیم.
سالن را هم ما باید می‌گرفتیم و باید هزینه سالن را هم ما باید می‌دادیم؟
وقتی به استانها می‌رویم می‌گویند این سالن در اختیار شما، بفرمایید مسابقات را برگزار کنید.
مثلا چند وقت پیش ما به سالن دانشگاه آزاد بابل رفتیم. حتی آمدند خوابگاه را در اختیار ما قرار دادند.
حتی هزینه ترانس‌های تیم‌ها را از تهران تا کاشان خودمان بر عهده گرفتیم که به دوستان متحمل هزینه نشوند.
تماس با شهردار و مذاکره با سالن دانشگاه آزاد، اینها همه وظایف میزبان بود ولی مهمان انجام داد، ولی در نهایت میزبان مهمان را نخواست.»

 

فدراسیون تعلل کرد

«حمیدرضا مومنیان» معاون استاندار و فرماندار کاشان معتقد است فدراسیون کشتی نخواسته که این مسابقات در کاشان برگزار شود.

او در گفت‌وگو با مشکات آنلاین در پاسخ به انتقادهای مطرح شده گفت: وقتی فرماندار شهری به این وسعت، در ۱۵ روز ۳ جلسه می گذارد، دلیل بر این است که هم مهمانش را حرمت گذاشته و هم برایش اهمیت داشته است.

منتها این وسط یک اتفاقاتی افتاد شبیه همین اقدام اخیر فدراسیون که من البته می بایست اظهار تأسف می‌کردم، احترام گرفتم اظهار تعجب کردم. در حالی که من درست دو روز قبل از این جابجایی اعلام کرده بودم که ما آمادگی کامل برای برگزاری مسابقات داریم.
فدراسیون با ما هیچ مکاتبه کتبی نداشته ولی ما به احترام مردم شهرمان و آقای خادم به توافق‌های شفاهی‌مان پایبند بودیم.

– از چه طریقی اعلام آمادگی کرده بودید؟
در پاسخ به همان نامه‌ای که متأسفانه‌ای رسانه‌ای کرده بودند. نامه‌ای که من هنوز هم رونوشتی از آن را دریافت نکردم. و آن موقعی هم که رسانه‌ای کردند استان هم در جریان نامه نبود.
منتها ما واقعاً گلایه‌مندیم که چرا اینها نزدیک به ۱۲، ۱۳ روز این قضیه را مسکوت گذاشتند. هیچ تماسی نه با من، نه با دفتر من نداشتند.
به عنوان فرماندار هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و تأمین پشتیبانی‌های لازم مثل رزرو هتل، غذا، ترانسفر داخل شهر، تبلیغات شهری و امنیت را پذیرفته بودیم. امنیت که تفاهم‌نامه‌ای نیست من با کسی تفاهم‌نامه بنویسم. در حضور آقای خادم تلفنی با جانشین فرماندهی ناجا صحبت کرده بودم و به ایشان اطلاع داده بودم که با استان هم هماهنگ هستیم.
منتها آخرش بردند به این‌که هیچ تفاهم‌نامه‌ای برای امنیت نوشته نشد.

– در گفت‌وگوهایی که با ما داشتند حتی گفتند که آقای حسینی هم از اصفهان تماس گرفته و آن تعهداتی را هم که شما مطرح می‌کنید گفتند که شهردار کاشان قبول کرده است.
شهردار کاشان همینطوری خودشان قبول کردند؟!
دیدم در خبرشان از شهرداری و نیروی انتظامی تشکر کردند. دستشان هم درد نکند. ولی نهادهای هماهنگ‌کننده اینها هستند که به آنها مجوز می‌دهند این مسائل را بپذیرند. شهرداری که خودش نمی‌تواند بدون هماهنگی فرماندار بپذیرد مسابقات جهانی اینجا برگزار بشود.
اینها دور زدن مسئله است.
بنده در سه شنبه شب در برنامه زورخانه لتحر بودم. آقای خادم دو مرتبه با شهردار که کنار بنده نشسته بود تماس گرفتند.
آقای شهردار گفت فرماندار هم پیش من هستند. ما می‌آییم بیرون با شما صحبت می‌کنیم. آمدیم بیرون سه نوبت با ایشان تماس گرفتیم پاسخگو نبودند.

– برخی مشکل هماهنگ نبودن دانشگاه را مطرح می‌کنند.
موافقتشان را گرفتم.

– اما دانشگاه یک سری شرط و شروط گذاشته بود.
نخیر، بنده موافقت گرفتم. دانشگاه آزاد می‌گفت چون این مسابقات بین المللی است، اصلاً ورود نمی‌کنم و باید سازمان مرکزی من اجازه بدهد.
سازمان مرکزی، اداره کل تربیت بدنی، آقای سجادی است که با خود دبیر فدارسیون هم صحبت کرده بود، توافق کرده بودند که بین فدارسیون و دانشگاه آزاد قرارداد بنویسند.
قرارداد هم دو ، سه بُعد بیشتر نداشت. راه را جدا کنند، محوطه داخل را جدا کنند، ۱۰،‌ ۱۵ میلیون هزینه سالن به دانشگاه بدهند. چون آن فدراسیون قرارداد را نفرستاد من به رئیس دانشگاه گفتم شما قرار داد را بفرستید.
پنج شش روز قبل از انتشار این نامه هم فرستادیم. هیچ عکس العملی نشان ندادند که بد است، خوب است، اصلاح بشود، این بندش نه، این بندش آره.
در جداگانه‌ای که می‌خواست باز بشود حدود یک کیلومتر آسفالت و زیرسازی می‌خواست. به رئیس دانشگاه گفتم که هزینه آسفالت مسیر را من می‌دهم.
باید پاسخگوی هزینه‌هایی باشند که به ما تحمیل کردند.
ما هتل رزرو کردیم، پیش‌بینی‌های لازم را کردیم. برنامه‌های شهرستان را جابجا کردیم. اینها در برابر این تخلفاتی که کردند باید پاسخگو باشند.

شما با استاندار صحبت نکردید؟
اولین مکاتبه را من با استاندار انجام دادم.
آقای استاندارد هم دستور دادند که همراهی کامل بشود، هم به تربیت‌بدنی استان، هم با ما.
یک تماس با تربیت‌بدنی استان نداشتند. بنده پیگیری کردم اما شاهد انتشار آن نامه بودیم که انتشار آن اخلاقی نبود.
به فرض محال که تقصیری هم متوجه کاشان باشد. مکاتبه را باید برای استاندار می‌فرستادند و به بنده رونوشت می‌زدند تا مسائل را مرتفع کنیم.
از دفتر آقای استاندار با من تماس گرفتند و که با اداره تربیت‌بدنی، اداره کل صحبت کردیم که مسؤولیت اجرا را از طریق فدراسیون با هم توافق بکنند.
با آقای بنی‌تمیم همان روز تماس گرفتم، آقای بنی‌تمیم قرار جلسه را به شنبه موکول کردند.
روابط عمومی فدراسیون قرار جلسه سه‌شنبه با بچه‌های ما را انجام نداد و طفره رفتند. ما در آمادگی کامل بودیم. متأسفانه اینجا هم کار پسندیده‌ای با کاشان نکردند.

– دوستان مطرح کردند که یکی از افراد از داخل فرمانداری با آن‌ها تماس گرفته و گفته کاشان شرایط میزبانی را ندارد.
اینها ارتباطات غیر رسمی است.
این همه اداره تربیت‌بدنی، هیئت کشتی ما، تماس‌های پشت سر هم، پیگیری‌های پشت سر هم، فقط به همین بسنده کرده‌اند؟
نمی‌دانم چه فضایی به فدراسیون حاکم است. ما این همه ارتباطات رسمی داشتیم بی‌پاسخ گذاشتند و این را بهانه کردند.
هر کسی ممکن است یک جایی تماس بگیرد، به ما ارتباطی ندارد.
من به واسطه این‌که برای من برگزاری این اهمیت داشت، به آقای دکتر زینلی عرض کردم شما نگران اقدامات در جدا، و آسفالت و جداسازی نباشد.
من اینها را در کاشان انجام می‌دهم.
پیگیری کنید انجام بشود.
من فکر می‌کنم بنا نبود کاشان برگزار کنند.

– هیئت کشتی کاشان هم معتقدند که در این قضیه تعلل شده. آیا این را شما می‌پذیرید که تعلل شده است؟
ما این تعلل را از طرف فدراسیون می‌دانیم.
ما یک شهر نسبت به مراکز استان کوچک. تمام هزینه‌های هتل را پذیرفتیم. متأسفانه فدراسیون به ما خسارت وارد کرد.
قرار بود ستاد اجرایی مسابقات از مدتی قبل در کاشان مستقر شود. نه تنها این کار را نکردند، هیچ نماینده‌ای هم نیامد.
یک بحث هزینه دلاری بود. که آن را ما پذیرفتیم بدهیم. بعد دوستان گفتند ما نصفش را تأمین کردیم، توافق کردیم با فدراسیون که ۵۰ درصد، ۵۰ درصد بپردازیم.
فدراسیون می‌گفتند که این پیشنهاد در جلسه توسط فرمانداری کاشان ارائه شده است. و فدراسیون گفته باید نسبت به آن تامل کند.
خیلی خوب، روی آن فکر کردند، ما هم پیگیری کردیم، نهایتاً به این تصمیم رسیدیم.
دبیر هیئت کشتی ما نقد پول را در اختیار داشتند.

 

پس از مسابقات پاسخ می دهم

«حمید بنی تمیم» نائب رئیس فدراسیون کشتی ایران گفت روزهای پر مشغله و پرحاشیه‌ای را دارد و قصد ندارد تا بعد از مسابقات وارد این «بگو مگو»ها شود.
او گفت «باید در عمل نشان داد که برای میزبانی آمادگی وجود دارد. این بدهی است که هر استانی باید امکانات برگزاری مسابقات را مهیا کند و این دفعه اول ما نیست. سالن را باید میزبان در اختیار ما قرار بدهد.»

 

دانشگاه آزاد و نامه‌هایی که بهتر از منتشر شود
بنی تمیم گفت‌وگوی بیشتر را به بعد از مسابقات موکول کرد اما یک منبع آگاه به مشکات آنلاین گفت اگر یک کاشانی هم به جای آقای خادم بود و شرط و شروط دانشگاه آزاد کاشان را مشاهده می‌کرد آن قرارداد را امضاء نمی‌کرد.
او که خواست نامش برده نشود گفت مسئولان کاشان می‌توانستند به هماهنگی بهتر این موضوع را به نتیجه برسانند اما بی مدیریتی وجود داشت و دانشگاه هم شرط‌های زیادی را مطرح کرد.
تلاش مشکات آنلاین برای برقراری تماس با رئیس دانشگاه آزاد کاشان به نتیجه نرسید اما این منبع آگاه گفت اگر دانشگاه نامه دکتر سجادی مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد به رئیس دانشگاه آزاد کاشان و متن قرارداد تنظیم شده‌ای که برای فدراسیون ارسال شده را منتشر کنند بخشی از مسائل روشن می‌شود.

مشکات آنلاین تلاش می‌کند در روزهای آینده در گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه پاسخ آن‌ها را منتشر کند.

[QR size=”200×200″ link=”yes”]http://meshkatonline.ir/%d9%be%d8%b4%d8%aa-%d8%b5%d8%ad%d9%86%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%aa%d9%81%db%8c-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%85%db%8c%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%a7/[/QR]

2 نظرات
  1. مسعود قرائتی می گوید

    از همه این اخبار که بگذزیم تماشاچیش را از کجا میخواستند بیارن مسابقات کشت قبل تعداد تماشاچی آبروریزی بود کدام خیر نگار پوشش داد کدام مسئول شرکت کرد اصلا این لقمه اندازه دهان کاشان نبود بنابرین افسوس نداره دل خوش سیری چند؟ دلتلن خوشه؟

  2. ناشناس می گوید

    آقای خلجی شماکه عرضه برگزارنداری چرابیخود دانشگاه آزادروسیبل کردی نتایج ضعیف شما درفینال لیگ برتردرمیزبانی خودش گویای ضعف مدیریت شمادرهیات کشتی کاشان است ازکانال ومسول مربوطه قطعاازطریق مراجع قضایی بدلیل جوسازی برعلیه دانشگاه آزادوتشویش اذهان عمومی پیگیری خواهدشداگررسانه ای قصدشفاف سازی داردباید بیطرفانه موضوعات رارسانه ای کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.