کاشان، تشنه گفت‌وگو است

محمد علی خرمی مشکانی: نباید از کنار اتفاقی که در همین چند روز رخ داد به راحتی عبور کرد. جامعه کاشان تشنه این صحنه‌هاست و مدت‌ها بود که به انتظار چنین صحنه زیبایی نشسته بودیم.

هجدهم بهمن ماه و در شرایطی که همه مجموعه‌های شهرستان خود را برای برگزاری باشکوه جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی آماده می‌کردند، مدیرعامل موسسه امیرالمومنین کاشان بار دیگر بر فراز منبر نشست و مسئولان شهرستان را به باد انتقاد گرفت.

حجت الاسلام حسن‌زاده معترض بود که چرا به او و هیاتی‌هایش اجازه نداده‌اند در مکانی که درخواست داشته خطبه فدکیه بخوانند و تجمع زنان را محجبه برگزار کنند.

این روحانی جوان این‌بار یک فرد یا یک گروه را خطاب قرار نداد؛ بلکه در سخنان خود از فرماندار، نماینده مجلس، دادستان، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای شورای تامین صراحتا نام برد و آشکارا به عملکرد فرمانده سپاه پاسداران کاشان اعتراض کرد و رفتار مسئولان را تبعیض آمیز خواند.

 

او مدعی شد که در دارالمومنین کاشان «خطبه حضرت زهرا را دارند به زمین می‌زنند.»

همراهان و هم فکران او، ویدئوی این سخنرانی را همراه با عبارات‌های « انقلابی نماهای کاشان شما با اختلاف‌افکنی‌ نان‌ می‌خورید»، «تعطیلی کاروان عزا، چایخونه‌، تشییع نمادین تابوت و… کاشان» و «حرمت امامزاده به متولی آن است» در فضای مجازی منتشر کردند و سپس تلاش کردند پویشی را به نام « #آتش_به_اختیار_کاشان » راه اندازی کنند.

یک روز پس از این سخنرانی محمد تکبیرگو دادستان عمومی و انقلاب کاشان که تصویر ذهنی عموم جامعه از جایگاه او اجرای قانون و برخورد با بی‌قانونی است،  قلم به دست گرفت و نامه‌ای را به دست خط خود در پاسخ به مدیرمسئول موسسه امیرالمومنین نوشت.

دادستان در این نامه‌ی یک صفحه‌ای، چهار پرسش را پیش روی این طلبه جوان قرار داد و تلاش کرد با این پرسش‌ها او را متقاعد کند که برگزاری مراسم در مکانی که برای مردم ایجاد ترافیک می‌کند کار صحیحی نیست.

عالی‌ترین مقام قضایی شهرستان در ابتدای این نامه، طلبه جوان را با عبارت‌های محبت آمیز «برادر عزیز و گرامی»، «انقلابی»، و «دلسوز» خطاب قرار داد و همین ادبیات ملاطفت آمیز را در طول نگارش خود حفظ کرد.

رسانه‌ها سخنان هر دو سوی این ماجرا را منتشر کردند، مردم استدلال هر دو طرف را شنیدند و آزادانه در زیر مطالب کامنت گذاشتند.

احساس آزادی بیان، امنیت اظهار اعتراض، دشمن ندانستن منتقد و ارائه پاسخ منطقی و مستدل همراه با احترام و محبت، شرایط برابر هر دو طرف در استفاده از وسائل ارتباط جمعی و آزادی انتشار توسط رسانه‌ها دست در دست هم داد تا جامعه کاشان در جشن چهل سالگی انقلاب صحنه‌ای به یادماندنی را شاهد باشد.

دادستان و نهادهای دولتی و امنیتی می‌توانستند با استناد به همان سخنان منتشر شده با این طلبه جوان برخورد قهری کنند اما منطق گفت‌وگو و استدلال در سایه احترام متقابل را برگزیدند و کامنت‌ها و اظهار نظرهای مردمی نشان می‌دهد که همین انتخاب، باعث پیروزی آنان در نزد افکار عمومی شده است.

برخورد دادستان با حجت الاسلام حسن‌زاده می‌تواند الگوی مناسبی برای همه مسئولان در مواجهه با اعتراضات و انتقادات افراد جامعه از هر قشر و گروهی باشد.

ما می‌توانیم گفت‌وگوی منطقی و محبت آمیز همراه با ادبیات سرشار از احترام و حفظ کرامت طرف مقابل را جایگزین برخوردهای قهری و انتقام جویانه همراه با خشونت‌های کلامی مانند تخریب و تهمت کنیم.

وقت آن رسیده که همه به اعجاز گفت‌وگو و استدلال منطقی ایمان بیاوریم؛ پس از کنار این اتفاق به سادگی نگذریم. دوباره با دقت بیشتر آن را مرور و با تکرار آن را تمرین کنیم. جامعه کاشان تشنه این صحنه‌هاست.

 

1 نظر
  1. خورشا حسن کاشان می گوید

    سلام ما همه از ایام طفولیت با گریه مادرانمان برای حضرت فاطمه (س ) مانوس بوده وهستیم وحرکات احساسی هیچگونه ارزشی که از طرف خواوند به حضرتش عطا شده نخواهد افزود چون فاطمه فقط فاطمه است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.