کنکور ۹۸ برای رشته‌های پر متقاضی برگزار می‌شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور سراسری ۹۸، فقط برای رشته‌محل‌های پر متقاضی برگزار خواهد شد.

به گزارش مهر، مجتبی شریعتی نیاسر پیش‌از‌ظهر چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۷ در نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که وضعیت غیرقابل قبول رشد کمی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست‌اندرکاران را به خود معطوف داشته است، اظهار داشت: این رشد غیرمنطقی سبب شده که امروز در اکثر مناطق و شهرهای کوچک، مراکزی وابسته به وزارت علوم تشکیل شود و به ارائه خدمات با کیفیت بسیار پایین بپردازند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ مهار رشد کمی مراکز آموزش عالی به عنوان یک پروژه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که به‌رغم فشارهای بسیار زیاد، از توسعه بی‌رویه و رشد کمی غیرمنطقی مراکز آموزش عالی جلوگیری شد.

کیفی‌سازی آموزش گام مهمی در راستای ارتقای آموزش عالی کشور است‌
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کیفی‌سازی را گام بعدی در راستای ارتقاء آموزش عالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سه شعار محوری کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامه‌های این وزارت‌خانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمی تاحد بسیار زیادی مهار شد اما در ارتقای کیفی نیاز به فعالیت‌های فراوان داریم.

وی مدیریت منطقه‌ای را ازجمله کلیدواژه‌های اصلی آمایش آموزش عالی کشور دانست و افزود: بر این اساس لازم است نظام تصمیم‌سازی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متمرکز شده و دانشگاه‌های مطرح و بزرگ منطقه‌ای با محوریت در این تصمیم‌سازی، خرد جمعی و همفکری دیگر مراکز را به سمت تصمیم‌گیری در ستاد هدایت نمایند.

مأموریت‌گرایی دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور
شریعتی نیاسر با اشاره به مأموریت‌گرایی به عنوان دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور تصریح کرد: برنامه محوری از رموز موفقیت فردی و اجتماعی همه انسان‌ها است و بنابراین لازم است مدیران بخش‌های مختلف آموزش عالی ضمن تعیین مأموریت مجموعه تحت مدیریت خود، آن بخش را صرفاً در راستای اهداف و مأموریت‌های تعریف شده هدایت نمایند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ضروری است تا در راستای این مأموریت‌گرایی رشته‌های دانشگاهی بازتعریف و رشته‌هایی که در راستای برنامه‌های دانشگاه‌ها نیستند حذف شوند.

کنکور به صورت متمرکز باید در همه سطوح حذف شود
وی ادامه داد: قائل به این هستم که کنکور به صورت متمرکز در همه سطوح حذف شود اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که تا امسال بیش از ۸۵ درصد داوطلبان برمبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه می‌روند، افزود: ۲۵ اسفندماه سال جاری رشته‌محل‌هایی که کنکور آن‌ها حذف می‌شود معرفی و در سال ۹۸ صرفاً درصد کمی از رشته‌محل‌های پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت.

شریعتی نیاسر در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانواده‌ها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشته‌ها در سال‌های بعد فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.