گرمایش زمین در کاشان نگران‌کننده است

خبر نگران‌کننده است و قابل‌توجه، اداره هواشناسی کاشان در بولتن خبری مهرماه، اعدای آورده که مدیران باید قاب بگیرند و روبه‌روی صندلی مدیریت‌ِشان نصب، و بارها و بارها مرور کنند.

خبر این است: «افزایش دمای ۱.۷ کاشان نسبت به میانگین بلندمدت در سی‌وپنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.»

آقای ارغوانی این افزایش را حتی تا ۱.۸ نیز در تابستان برآورد نموده است. کارشناسان این افزایش را «گرمایش زمین» می‌نامند و معتقدند برای حیات د‌شت، در بخش‌های انسانی، جانوری و گیاهی بسیار خطرآفرین است.

در بخشی دیگر از خبر، گویا هفدهم و هجدهم تیرماه، دمای دشت، رکورد زده است. رکوردی نامبارک، «دمای ۴۵.۲ درجه سانتی‌گراد»

اینجاست که وظایف اهالی و مردمان دشت و مدیران شهرستانی برجسته‌تر می‌شود.
وقتی رخداد تغییر اقلیم و گرمایش زمین آن‌هم کم‌ترینی که محققین پیش‌بینی کرده‌اند رخ می‌دهد، هم‌زمان اثرات نامیمون آن افزایش می‌یابد.

افزایش گرما و دمای دشت در امنیت اجتماعی، رفاه و بهداشت اجتماعی، تأمین منابع، کاهش منابع طبیعی، هدررفت منابع حیاتی، و … تاثیر دارد.

شاید این پاراگراف عمق فاجعه را بهتر مشخص کند؛ وقتی دشت کاشان سالانه با ۶۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی، و فرونشست حدود ۱۲ سانتی‌متر روبه‌روست، با افزایش دما و تغییرات اقلیمی، علی‌رغم کاهش شدید منابع آبی، نه‌تنها شاهد افزایش مصرف منابع آب خواهیم بود، بلکه بارش‌های برف‌گونه زمستان که وظیفه تغذیه آبخوان کاشان را به‌عهده دارند به‌صورت بارندگی‌های سیل‌آسا در بهار خواهد بود که به‌صورت سیل و روان‌آب‌های مخرب از دسترس خارج و محلی برای تغذیه آب‌خوان نخواهد یافت.

از «مهاجرت» به‌عنوان نامبارک‌ترین بازخوردهای «تغییر اقلیم» نام‌برده می‌شود. آیا مدیران شهرستان تصور شفافی از این موضوع دارند؟ تصویری که سیل روستائیان شهرستان به شهر کوچ کنند و مطالبه‌گر حقوق شهرنشینی و یا حاشیه‌نشینی شوند؟!
علی خالویی کارشناس حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست ـ کاشان نیوز با اندکی تغییر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.