گل کاشتن در چین با ارسال‌های غافلگیرانه

امروز ( سه شنبه 95/6/16)  تیم فوتبال کشورمان در ساعت 16:5 دقیقه به وقت ایران در مقابل تیم ملی چین به میدان می رود. چینی ها برای جبران شکست و ایرانی‌ها برای حفظ صدرنشینی در مقابل هم قرار می گیرند.

 

تیم ایران در بازی اول خود با دو گل تیم قطر را بدرقه کرد و یک قدم جدی برای حضور در جام جهانی برداشت اما تیم چین در کشور کره بازی را با نتیجه 2 بر 3 واگذار کرد.

 

«محمدرضا پرکاس» مربی و کارشناس فوتبال در  گفتگو با پایگاه خبری مشکات آنلاین شکست تیم چین را سخت اما ممکن می خواند. او که بازی اول هر دو تیم را مشاهده کرده می‌گوید ارسال غافلگیرانه از جناحین ایران را به گل می رساند.

 

از کارشناس و مدرس ایرانی حاضر در فوتبال آلمان که برای برگزاری چند دوره آموزشی به ایران سفر کرده درباره نقاط ضعف و قوت هر دو تیم پرسیدیم.

 

  • فوتبال چین را چطور دیدید؟

ذات فوتبال چین سرعتی بودن است. از همان قدیم هم بین فوتبالی‌های ما چین به سرعتی بودن مشهور بوده و الان هم همین روش را دارد. البته فوتبال چین نسبت به سابق پیشرفت زیادی داشته چون آنها لیگ قوی و خوبی دارند و طبیعتا کشوری که لیگ خوبی داشته باشد تیم ملی قوی هم می تواند داشته باشد.

 

  • ارزیابی شما از بازی این تیم مقابل کره چیست؟

چین در دیدار با کره نشان داد که در خط حمله پرتعداد است و از ضربات ایستگاهی هم خوب استفاده می کند. حمله‌های آنها بیشتر از سمت راست انجام می‌شود؛ ولی ضعف آنها این است که در زمین خوب باز نمی‌شوند و روی ارسال از جناحین آسیب ‌پذیرند. تیر ِدوم دروازه چین خوب پوشش داده نمی شد و در منطقه 18 قدم یارگیری و نظم تیمی ندارند. عرض زمین را هم خوب پوشش نمی دهند. اما نمی توانیم بگوییم این تیم همان روش بازی مقابل کره را در برابر ایران هم اتخاذ می کند.آنها روش بازی را بر اساس تیم مقابل انتخاب می کنند.

 

  • تیم ایران در این بازی از چه روشی برای رسیدن به دروازه حریف می تواند استفاده کند؟

ما یا باید بر نقاط ضعف آنها تاکید کنیم و یا نقاط قوت خودمان را در نظر داشته باشیم. قدرت ما با توجه به وجود بازیکنان رونده مانند امیری، جهان بخش و دژاکه حرکت از جناحین است و با «بک پاس» و یا ارسال‌های استاندارد از جناحین می توانیم دفاع کره را دور بزنیم. ایران از روی قدرت خود که حرکت از جناحین است می تواند به راحتی دفاع چین را دور بزند. همچین اگر هافبک‌های ما فعالتر باشند و بازی‌سازی را فعالتر از بازی مقابل قطر داشته باشیم، می‌توانیم با پاسهای ناگهانی به پشت مدافعان از توانایی بازیکنان سرعتی خود استفاده کنیم.  ایران می تواند به خوبی از پاسهای پشت دفاع حریف، استفاده می کند.

 

  • تیم ما در بازی مقابل قطر هم از این روش استفاده کرد اما چندان موفق نبود.

تیم قطر عقب می کشید و به ما آفساید نمی‌داد و فضا برای پاس بلند ما ایجاد نمی شد؛ اما کل تیم چین در مقابل کره به جلو حرکت می‌کرد که در این صورت اگر ما می توانیم با ارسالهای غافلگیرانه آنها را مغلوب کنیم؛ نه ارسالهای مشخص  که از زمین خود مستقیم به زمین حریف ارسال کنیم. دفاع وقتی جا می ماند که ارسالها ناگهانی باشد. در مقابل قطر ما از ارسال های مشخص استفاده کردیم.

 

  • امکان دارد تیم چین در این بازی جناحین را خوب پوشش بدهد.

در این صورت ایران باید از تاکتیک‌های دیگری برای فریب حریف استفاده کند تا مجددا دفاع تیم چین جمع و جناحین آن باز شود؛ مثلا می‌توانیم از  پاس‌های عمقی در بین مدافعان کناری – مرکزی، حرکت پا به توپ مهاجمان به قلب دفاع و یا شوت زدن از وسط زمین و پشت منطقه جریمه چین استفاده کنیم. با این تاکتیک‌ها، اتوماتیک خط دفاع آنها جمع‌تر شده و آن‌وقت جناحین برای فشار تیم ایران مهیا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.