کشت گل محمدی ثبت جهانی می‌شود

رئیس هیئت مدیره اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی کشور گفت: تلاش‌ها برای ثبت جهانی کشت (زراعت) گل محمدی در جریان است که این مهم ایران را به‌عنوان نخستین بنیان کشت این محصول معرفی و تثبیت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر رضایی شنبه ۱۲ آبا‌ن‌ماه در کنفرانس بین‌المللی گل محمدی در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر افزود: پس از تکمیل فرآیند جمع‌آوری اطلاعات ثبت این گل زراعی ایرانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، این اطلاعات برای ارزیابی و اعزام کارشناسان سازمان ملل توسط وزارت امورخارجه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: همه مدیریت‌های جهاد کشاورزی در سراسر کشور، اطلاعات استان و شهرستان‌های تابعه را که به تفصیل نشان می‌دهد کدام استان، شهرستان و روستا، نخستین کشت گل محمدی را داشته، باید جمع‌آوری و مستندسازی کنند.

گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز بومی ایران است که مقاومت بالایی در برابر کم‌آبی داشته و پیشینه پرورش آن به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد.
مزارع گل محمدی به صورت عمده از جمله در استان‌های اصفهان، فارس، مرکزی، سمنان، کرمان و آذربایجان شرقی است.

میمند و داراب از جمله شهرستان‌های دارای بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور هستند، و بهترین و با کیفیت‌ترین گل محمدی در مزارع گل برزک، جوشقان قالی، نیاسر و قمصر برداشت می‌شوند.

کاشان با ۹ هزار و ۵۰۰ تن محصول از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت، بیشترین میانگین تولید گل محمدی در کشور را دارد و سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن گلاب مرغوب و ۲٫۲ تن اسانس طبیعی در یک هزار و ۶۰۰ کارگاه سنتی و ۲۸ واحد صنعتی این شهرستان تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.