۸۷ درصد آب آران و بیدگل در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به لزوم مدیریت مصرف آب گفت: ۸۷ درصد آب مصرفی در این شهرستان مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل بایبوردی شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در نشست شورای حفاظت از منابع آب آران و بیدگل افزود: فقدان مدیریت هوشمندانه مصرف آب می‌تواند مشکلات و آسیب های اجتماعی را برای این شهرستان، استان و حتی کشور ایجاد کند.

وی تغییرات جمعیتی، بیکاری، فقر، کاهش کیفیت زندگی مردم و اختلاف‌های محلی را از جمله مشکلات اجتماعی ناشی از کمبود آب در آران و بیدگل برشمرد و بیان کرد: بحران‌های زیست محیطی و فرونشست‌ها از دیگر پیامدهای فقدان مدیریت مصرف و بحران کم‌آبی در این شهرستان است.

بایبوردی با اشاره به ضرورت سازگاری با شرایط کم‌آبی اضافه کرد: ۵۰ درصد جمعیت آب آشامیدنی خود را ازسفره‌های زیرزمینی تامین می‌کنند و فرونشست سفره‌های زیرزمینی بحرانی بزرگ برای آینده مردم منطقه محسوب می‌شود.

وی استفاده از فاضلاب در تولید محصولات کشاورزی را زمینه‌ساز بیماری‌هایی چون وبا، سرطان و سایر بیماری منجر به مرگ و میر در بین انسان‌ها دانست و تصریح کرد: توسعه موفق فناوری‌های نوین آبیاری به مصرف هوشمند آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خانگی و فضای سبز در شهرستان آران و بیدگل بستگی دارد.

فرماندار آران و بیدگل بر ضرورت راه‌اندازی سیستم‌های فاضلاب شهری در آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: برای برون‌رفت از مشکلات کم‌آبی، بازچرخانی پساب فاضلاب‌ها به چرخه مصرف یکی از راه‌های توسعه در آینده است اما اکنون نزدیک به ۲۵ درصد پساب فاضلاب‌ها در ایران بازچرخانی و به چرخه مصرف‌های صنعتی بازگردانده می‌شود.

به گفته وی، بر اساس آخرین آمار ۳۶ هزار کنتور آب شهری و ۶ هزار کنتور آب روستایی در آران و بیدگل وجود دارد که حوزه صنعت ۶ درصد، بخش خانگی ۶ درصد و فضای سبز یک درصد مصرف آب در این شهرستان را به خود اختصاص می‌دهد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.