پشت صحنه نوازندگی در خانه آل‌یاسین

انتشار ویدئوی نوازندگی یک خانم در پشت صحنه، در هنگام برنامه اجرای موسیقی دورهمی هنرمندان کاشان که از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری این شهرستان در خانه آل یاسین برگزار شد، واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

 

گروهی انتشار این ویدئو را بهانه کردند تا با استفاده از تهمت‌های نخ نما شده و انتشار مطالب خلاف واقع، به تسویه حساب شخصی و گروهی با مشکات آنلاین بپردازند.

 

گروهی هم به سرزنش هنرمندان پرداختند که چرا در چنین مراسمی شرکت کرده‌اند و عده‌ای هم تلاش کردند یادآوری کنند که این نوع نوازندگی‌ها می‌تواند مشکل شرعی و یا قانونی داشته باشد.

 

نوازندگی خانم‌ها، پیشتر نیز در  دانشگاه کاشان حاشیه ساز شده بود. مسئولان دانشگاه نوازندگی زنان را به حفظ شئونات اسلامی، رعایت پوشش و نشستن در جایگاه تعریف شده منوط کرده بودند.

 

مشکات آنلاین برای روشن شدن ابعاد موضوع، گفت‌وگوهایی را با مریم مجدالاشرافی نوازنده گروه ماهور، سعید آقایی مسئول گروه، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده است.

 

تلاش ما برای گفت‌وگو با مرتضی والی‌زاده مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و متولی برگزاری این دورهمی تا لحظه انتشار گزارش بی‌نتیجه ماند و در صورت موفقیت گفت‌وگوی وی را به همراه گفت‌وگوی کارشناسان مذهبی و هنری کاشان در اولین فرصت منتشر می‌کنیم.ّ

 

تا چهارشنبه موضوع قانون را اعلام می‌کنم

از نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا نوازندگی خانم‌ها روی صحنه منع قانونی دارد گفت:

اجازه بدهید این موضوع را بررسی کنم. اگر الان نظری بدهم نظر شخصی می‌شود.

  • نظر شما چیست؟

نظر ما، نظر قانون است.

نمکی گفت نهایتا تا چهارشنبه نتیجه بررسی‌هایش را به مشکات آنلاین اعلام می‌کند.

 

چرا صدای زن برای آهنگ مختارنامه مشکلی نداشت؟

سعید آقایی مدیر گروه ماهور درباره علت حضور یک خانم در این گروه و علت نوازندگی وی از پشت صحنه گفت:

احتمال این را می دادیم که با حضور خانم نوازنده روی صحنه در کاشان مخالفت شود. در این خصوص در شهرهای بزرگ مشکل آنچنانه وجود ندارد.

در شب اول ایشان نبودند. اما وقتی دیدم که هنرمندان استقبال خوبی کردند و نیمی از بدنه هنری کاشان هم خانم‌ها هستند و نمی شود آنها را حذف کرد پیشنهاد دادم کارهایی را که در کرج و بقیه شهرستان‌ها اجرا شده اجرا کنیم. به ایشان گفتم اگر مخالفتی شد شما در کادر و گوشه صحنه باشید؛ مثل همان کاری که آقای سالار عقیلی انجام می‌دهد و خانمش در گوشه صحنه حضور دارد.

هر شب هم به آقایان تاکید کردیم که اجازه بدهند خانم مجد روی صحنه بیاید. به آنها گفتیم اگر حضور ایشان تبعات داشته باشد خودم پاسخگوی آن هستم. گفتند  حاشیه درست می‌شود. به آنها گفتم وقتی قدم کوچکی برای هنر برمی‌دارید روی نظرتان بایستید.

شهردار می‌گوید هنرمندان دغدغه‌شان را بگویند. اولین دغدغه یک هنرمند روی صحنه آمدن است.

البته ما شرایط را درک می کنیم. شهرداری تنها متولی هنر در شهرستان نیست که بگوییم صرفا کار او حمایت از هنرمندان است. اگر این نشست‌ها را هم برگزار نکند می تواند جشن و جنگ شادی و جشنواره‌های دیگر را برپا کند. وقتی که دست به این اقدام زده است، یعنی به این کار علاقمند بوده است و وظیفه ما حمایت از آنهاست لذا نظر آنها را به خانم مجد گفتم و خواستم خودش تصمیم بگیرد. به او گفتم نظر من این است که نیایی چون این کار توهین به هنرمند است.

ساز ایشان گروه ما را تکمیل می کرد. در اجرای زنده صحنه‌ای ، اگر نوازنده بیشتر باشد دست ما بازتر است.

آخر فیلم مختارنامه که جنبه معنوی هم داشت، صدای یک زن وجود داشت و در شبکه یک هم پخش شد. حالا اگر جای دیگر پخش شود مشکل دارد؟ اگر این صوت مشکل دارد که مذهبی و غیرمذهبی ندارد. محتوای ما هم مشکلی نداشته است.

 

خانم‌ها در شهرهای مختلف اجرا دارند

مجد الاشرافی نوازنده خانم گروه ماهور می گوید 15 سال است که سابقه نوازندگی دارد. تخصصش پیانو است و در کرج آموزشگاه دارد.

این هنرمند ادعای کسانی را که گفته بودند او عضو گروه موسیقی نبوده و به عنوان نوازنده بین برنامه‌ها در پشت صحنه قرار گرفته را رد کرد و گفت:

دوستانم خیلی انتقاد کردند که چرا به این شکل اجرا کردم. اول می خواستم اجرا نکنیم و بعد دیدیم تا همینجایش هم یک قدمی است.

خانم‌ها در شهرهای مختلف اجرا دارند و با مشکلی روبرو نمی‌شوند. در کرج برای چند نهاد دولتی برنامه اجرا کرده‌ام؛ اما نمی‌دانیم اینجا با بقیه جاها چه فرقی دارد؛ حجابم را هم رعایت می‌کنم.

وقتی که فیلم گرفته شده است، تار زده می شود و آقای آقایی می خوانند. من هم مشغول تمرین قطعه بعدی بودم.

نوازنده خانم گروه ماهور گفت: بد نیست نشستی بگذارید و در آن این مشکلات بررسی شود.

 

مشکات آنلاین تلاش کرده گفت‌وگوهایی را با سایر کارشناسان مذهبی، فرهنگی و هنری کاشان و مسئولان استان انجام دهد.

اما بهتر است مسئولان برای یک بار  در حضور اصحاب رسانه و هنرمندان دور یک میز بنشینند و در چهارچوب قانون، به تصمیم یکسانی برسند. تصمیمی که هم می‌تواند پایانی اختلاف نظرها، اعمال سلیقه‌ها و یا برداشت‌های مختلف از قانون باشد و هم می‌تواند به هنرمندان و هنردوستان کاشان کمک کند به تصویر روشنی از آینده کاری‌شان برسند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.