آیت الله مدنی از عنصر هنر برای جذب مخاطبان استفاده می‌کرد/ به جای فکر کردن به ترمزها زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کنیم

فاطمه سادات مرتضوی: دومین جلسه‌ی همایش « میانچال ، مدار معرفت » با حضور جمعی از هنرمندان و استادان حوزه و دانشگاه شب گذشته در خانه عطارهای کاشان برگزار شد.

 

در این جلسه «حسین ستار» معاون فرهنگی دانشگاه کاشان به نقش آیت الله العظمی مدنی در پیوند دادن «هنر، دین و انقلاب» اشاره کرد و گفت آقای مدنی از جنس عالمان آینده نگر بود.

 

بخشی از سخنان استاد دانشگاه کاشان بدین شرح است:

 

می‌توان با یک دسته بندی عالمان را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد؛ دانایانی که هرچند بسیار آموخته‌اند اما در بند  اطلاعات تاریخی خودشان محصور شده اند. کسانی که در گذشته با همان اهداف زندگی می کنند و سنت گرا هستند.و تاکیدشان همواره بر عناصر تاریخی دین و دین در بازه‌ی زمانی و مکانی است.معمولا اینان در مقابل عناصر جدید مقاومت می‌کنند و انسان‌ها را در همان گذشته‌ی تاریخی نگه می‌دارند.اینان قدرت اداره‌ی یک روستا را هم ندارند.

گروه دیگری از این دانایان هستند که علاوه بر علمی که بر دین و تاریخ دین دارند سعی می‌کنند این دانسته‌ها را با مقتضیات زمان و مکان و درک مسائل کنونی به جهان اسلام منتقل کنند، به جهان بشری فکر می‌ک‌نند نه به اسلام و شیعه و شهر خود. به انسان و خدمتگذاری به انسان فکر می‌کنند. بیش از اینکه در بند گذشته باشند تلاش می‌کنند با تاکید بر سنت‌های دینی خود برای آینده‌ی بشریت فکری کنند.

با شناختی که از خانواده آیت الله مدنی داریم ، ایشان از جنس عالمان آینده نگر محسوب می‌شوند.

در سخنی از شهید مطهری داریم که «گفتن این جملات که اینکار را بکن این کار را نکن اسمش هدایت نیست.»

خانواده مدنی از عالمانی بودند که در جهت دهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و انقلابی در شهر ما بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. در دهه‌ی پنجاه من شاهد برگزاری نمایش در مسجد و مدرسه علمیه بودم. یک روحانی روشن بین از عنصر هنر برای جذب مخاطب استفاده می‌کند. چیزی که حتی در دهه‌ی نود هم تصورش سخت است که مسجد محور هنر باشد.

ما یکی از بهترین تفریحاتمان این بود که پنجشنبه‌ها در اینجا جشنی برگزار شود. بسیار این حرکت فراتر از زمان خود بود و بسیار آقای مدنی در این راستا موثر بودند.

در سخنی از رهبر انقلاب داریم «هیچ پیامی جز در غالب هنر ماندگار نمی‌شود.» که می توانیم این سخن را در فعالیت‌های جناب مدنی ببینیم.

آقای مدنی و امثال ایشان منع‌های زیادی را پشت سر گذاشته اند. خاطره‌یی از پدرم می‌گویم؛ زمانی که آقای فخرالدین حجازی آمدند برخی از افراد به  آقای مدنی اعتراض کردند که یک روحانی بدون لباس می‌خواهد روی منبر سخنرانی کند. آقای مدنی فرمودند که شما تاملی کنید تا ببینید حرفایش چگونه است اگر حرفای خوبی داشت ما هم شرکت خواهیم کرد و گوش خواهیم داد.

همانطور که حضور ذهن دارید جناب فخرالدین دو دهه در کاشان یکی از موثرترین و فعال‌ترین سخنرانی‌ها را داشتند.

در جریان انقلاب، انقلابیونی که خدمت جناب یثربی می‌رفتند، به جناب مدنی ارجاع داده می‌شدند.

دغدغه‌ی ایشان را در امور قضایی میبینیم.

امیدوارم هرروز که می‌گذرد پیوند این سه عنصر دین، هنر و انقلاب بخصوص در زادگاهش کاشان تقویت شود و ما بیش از اینکه به فکر ترمزها باشیم زمینه را برای بروز این استعداد ها فراهم کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.