تغییر الگوی کشت یعنی کشاورزان درآمد بیشتری کسب کنند

معاون استاندار و فرماندار کاشان در نشست شورای مشترک حفاظت از منابع آب شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل خواستار هماهنگی بیشتر دو شهرستان برای حل مشکلات آبی منطقه شد.

حمیدرضا مومنیان، اظهار داشت: این‌که مرز کجاست و چاه آب در کجا قرار گرفته تفاوتی در اصل موضوع بحران آب ندارد.
اصل موضوع این است که دیگر آبی نیست، این‌که برخی بر اساس تحقیقات پیش‌بینی می‌کنند که تا چند سال دیگر ممکن است مهاجرت اتفاق بیافتد، یک واقعیت علمی بوده و نمی‌توان به آن نگاه سیاسی داشت.

وی ضمن اظهار تاسف از برخورد سطحی با برخی نظرات علمی و کارشناسی، افزود: ما موظف هستیم بر اساس مسئولیتی که داریم و پذیرفته‌ایم اقدامات لازم در راستای حفظ منافع مردم انجام دهیم و هر کس که فکر می‌کند نمی‌تواند همراهی کند باید کنار برود.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان مسئله آب را مسئله حیات و ممات مردم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر آب، نه مرز می‌شناسد و نه محدوده جغرافیایی و نه اینکه چه شخصی قصد برداشت آن را دارد، اگر توانستیم به صورت صحیح و کارشناسی منابع آب را مدیریت نماییم، برنده هستیم.

معاون استاندار افزود: در زمینه مدیریت صحیح منابع آب نباید جهت‌گیری از دست ما خارج شود، جهت‌گیری ما این است که مصرف آب خود را کاهش دهیم و نه این‌که مصرف نداشته باشیم و کمیته سازگاری با آب در کشور به همین منظور شکل گرفته است. در برخی دوره‌ها دولتی بدون مجوز، مردم را به حفر چاه و استخراج از آن توصیه کرده که این اتفاقات باعث بحران شده و امروز باید این مصیبت‌ها را مدیریت کنیم چون بحث بسیار جدی است.

مومنیان ضمن تمجید از اقداماتی که در زمینه آب‌خیزداری در کاشان صورت گرفته، خاطر‌نشان کرد: در سیل اخیر شاهد بودیم اگر بندهایی که در بالادست اتوبان وجود نداشت و آب حاصل از سیل ذخیره نمی‌شد، در ناجی‌آباد خسارت‌های سنگینی متحمل می‌شدیم. بحث آبخیزداری جزو طرح‌های اصلی بوده اما تنها راه‌حل نیست و باید در زمینه تغییر الگوی کشت از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بهره‌گیری نمود.

فرماندار کاشان در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در کشاورزی، بیان داشت: در کاشان، کاشت یک هکتار جو و گندم در حدود 8 میلیون تومان درآمدزایی دارد، ولی در مقابل آن یک هکتار زعفران که نیاز آبی آن در خارج از تابستان بوده در حدود بالای 30 میلیون تومان برای کشاورز درآمدزایی دارد، وقتی صحبت از تغییر الگوی کشت می‌شود نه این‌که کشاورز ضرر کند یا منافع آن تامین نشود، اتفاقا برعکس هدف ما این است که کشاورزان سرمایه خود را حفظ کرده و درآمد بیشتری را کسب کنند.

حمیدرضا مومنیان، خطاب به مدیران شهرستان، گفت: اگر پذیرفته‌اید که مدیر این دولت باشید باید تصمیمات دولت را پیگیری و اجرایی نمایید و این به آن معنا نیست که نظرات خود را ندهیم بلکه باید نظر خود را صریح و کارشناسی و مستند به آمار ارائه دهیم اما در نهایت باید تابع تصمیمات مراجع قانونی بوده و هر چه به نفع مردم است را دنبال کنیم.

معاون استاندار در پایان خاطرنشان کرد: امروز موضوع آب فقط مورد بحث در جهادکشاورزی، منابع طبیعی و امور آب نیست، بلکه بحث مردم است و یکی از مهمترین وظایف ما تامین آب را برای آیندگان بسیار دور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.