از کاشان تا اردوگاه «مانوس» با نمایش استرالیا

محمد نظافتی ــ نمایش استرالیا نوشته ی «پیام لاریان» به کارگردانی «مهدی رضایی» از یکم تا ۱۵ مردادماه در فرهنگ‌سرای مهر کاشان به روی صحنه می‌رود .

استرالیا نمایشی است با موضوعی اجتماعی که در سطح ملی وبین‌المللی به موضوع مهاجرت‌های غیر قانونی می‌پردازد.

در این نمایش یک تبعه افغانی و یک تبعه‌ی ایرانی سعی دارند تا از طریق اندونزی و با قایق قاچاقچیان انسان به بهشتی به نام استرالیا بروند؛ هرچند شخصیت‌های داستان به استرالیا نمی‌رسند و کشتی آن‌ها غرق می‌شود، اما آن‌ها نمی‌دانستند که به‌جای بهشت استرالیا؛ جهنم مانوس برای پذیرایی از آن‌ها آماده شده بود و آن‌ها خیلی خوش‌شانس بودند که دریا ناجی‌شان شد.
***
تا سال ۲۰۰۷ قوانین مهاجرتی استرالیا قوانین ساده‌ای بود؛ پس از آن این قوانین دست‌خوش تغییراتی شد. از سال ۲۰۱۳ نخست‌وزیر استرالیا طبق قولی که در رقابت‌های انتخاباتی به مردم استرالیا داده بود، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را به مورد اجرا گذاشت.

اردوگاه یا کمپ «مانوس» به سفارش دولت استرالیا در «گینه‌ی‌جدید» ساخته شد.
مهاجرینی که خوش‌شانس بوده و از موج‌های سهمگین دریا جان سالم به‌در می‌برند و قصد دارند تا به‌صورت غیرقانونی وارد استرالیا شوند، توسط گارد ساحلی بازداشت و به این اردوگاه منتقل می‌شوند.

این اردوگاه توسط نیروهای گینه اداره می‌شود که آفریقایی‌الاصل هستند.
بیشتر مهاجرینی که در این اردوگاه نگه‌داری می‌شوند از کشورهای افغانستان، ایران، عراق، سوریه و میانمار هستند.

وضعیت بهداشتی در اردوگاه بسیار نامطلوب است و مهاجرین نمی‌دانند که تا چه زمانی باید منتظر بررسی پرونده و پذیرش دولت استرالیا باشند، زمانی که شاید هیچ‌گاه فرا نرسد.

در سال ۱۳۹۴ یک جوان ۲۴ ساله ایرانی به‌دلیل عفونت ناشی از جراحت پا و نبود امکانات بهداشتی جان خود را از دست داد و یک جوان ۲۳ ساله ایرانی نیز در اعتراض به وضعیت بد اردوگاه مورد ضرب وشتم نیروهای گینه قرارگرفت و کشته شد.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی از وضعیت بد مهاجرین تهیه کرده و از استرالیا انتقاد کرده است.
***
مهدی رضایی با طراحی مناسب صحنه، وقایعی که برای شخصیت‌های داستان اتفاق افتاده را به تصویر می‌کشد.
البته شاید مخاطب به‌دلیل اطلاعات کمی که از موضوع دارد، نتواند با نمایش ارتباط برقرار کند که البته بازی خوب «بهداد مشایخی»، «یاسمن نصیری» و «دارینی» و موسیقی قوی متن با هنرمندی(سیدمسعودشاکری) بخشی از ضعف‌های کار را پوشانده است.
به هنرمندان زادگاهم کاشان افتخار می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.