هر اقدامی در محوطه باستانی کفتارخون به کاوش ها بستگی دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: انجام هرگونه عملیات و اقدامی در محوطه‌های باستانی «کفتارخون» و «زردکوه ساحل» به نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، محسن جاوری پنج‌شنبه به خبرنگاران بیان کرد: محوطه‌های باستانی کفتارخون و زردکوه ساحل که با فاصله اندک در کنار یک‌دیگر قرار دارند، مربوط به دوره پارینه‌سنگی میانی با قدمت بیش از 45 هزار سال هستند و حضور انسان آن دوره در مرکز ایران را نشان می‌دهند.

وی افزود: موضوع ساخت سیل‌بند یا مسیر هدایت سیلاب و همچنین احداث بلوار امام خامنه‌ای از مسکن مهر برای دسترسی به خیابان امیرکبیر سال گذشته مطرح بود که به‌طور دقیق از میان این 2 محوطه باستانی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی عبور می‌کرد.

رئیس میراث فرهنگی کاشان گفت: تا کنون سه محوطه باستانی زردکوه ساحل، سفیداب و کفتارخون در فهرست اثرهای ملی ثبت شده و با توجه به برخی ضرورت‌ها مانند خطر بروز سیل، به پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد داده شد تا در این زمینه رهنمودی ارائه کند.

جاوری اضافه‌کرد: پژوهش‌کده اعلام کرد که با توجه به تداخل مسیر سیلاب با کفتارخون و زردکوه ساحل و نظر به اهمیت این محوطه‌های باستانی، شهرداری کاشان باید مسیر کانال را تغییر داده و خارج از محدوده عرصه و حریم، سیل‌بند را احداث کند.

وی گفت: این پژوهش‌کده همچنین پیشنهاد داده تا با توجه به قدمت این محوطه‌های باستانی از یک تیم ویژه متخصص باستان‌شناسی پارینه‌سنگی و حفاری نجات‌بخش بهره گرفته شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: در این پیشنهاد به تاریخ 13 خرداد 1397 عنوان شده تا شهرداری برای انجام کاوش تامین اعتبار یک میلیارد ریالی را بر عهده بگیرد تا پس از دست‌یابی به اطلاعات کامل تصمیم‌گیری شود که هنوز پاسخی دریافت نشده است.

محوطه های باستانی کفتارخون و زردکوه ساحل مربوط به دوران پارینه ‌سنگی میانی به ترتیب در فاصله 6 و چهار کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.