راه‌اندازی نخستین پارک نجوم کشور در شهر نیاسر کاشان

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل از راه‌اندازی پارک نجوم در شهر نیاسر، که صاف‌ترین و مناسب‌ترین آسمان برای رصدهای شبانه را دارد، خبرداد.

به گزارش صداوسیما، سید‌جواد ساداتی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: با توجه به اهمیت توسعه گردشگری بر مبنای جاذبه‌های طبیعی، پارک ملی نجوم در بلندی‌های این شهر راه‌اندازی می‌شود.

ساداتی‌نژاد افزود: با بررسی‌های صورت گرفته به همت کارشناسان نجوم در ۳۵ نقطه کشور، آسمان شهر نیاسر، صاف‌ترین و بهترین مکان برای رصدهای شبانه است.

وی تاکید کرد: گردشگری اولویت اساسی برای اشتغال‌زایی پایدار در منطقه است که راه‌اندازی پارک نجوم در نیاسر، می‌تواند تحول و رونق ملی و جهانی این منطقه در کنار صنعت گلاب‌گیری و گردشگری را به همراه داشته باشد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به پدیده‌های نجومی، تاکید کرد: چارتاقی نیاسر هرسال هنگام رخدادهای نجومی، محل مناسبی برای عکاسی محققان این رشته است و ضرورت دارد زیرساخت‌های مناسب برای تحقق این ظرفیت در نیاسر فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل گفت: با توجه به نامگذاری نهم تا شانزدهم مهرماه به عنوان هفته فضا، جشنواره ملی نجوم و اکتشاف‌های فضایی با مشارکت مراکز علمی و علاقه‌مندان این رشته در نیاسر برگزار خواهد شد.

چارتاقی نیاسر، بنایی باستانی و نجومی مربوط به اواخر دوره اشکانی یا اوایل دوره ساسانی است که در سال 1317 با شماره 316 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و شروع انقلاب تابستانی در روز نخست تیر و آغاز انقلاب زمستانی در روز نخست دی‌ماه از میان ستون‌های آن رصد می‌شود.

نیاسر در فاصله 25 کیلومتری کاشان واقع شده و از مراکز گردشگری است که در بخش کوهستانی این شهرستان قرار دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.