قدرت و موقعیت و پول و ثروت هر کجا جمع شد، آفت‌ دارد/ برنامه های شهردار خوب بود اما روابط سیاسی هم در انتخاب او دخیل بود/ شهرداری بدون ضابطه نیرو گرفت

عملکرد شهرداری کاشان در چند سال گذشته با حرف و حدیثهای زیادی همراه بوده است.

 

در یک طرف گروهی تمام قامت از شهردار دفاع می کنند و تلاش دارند با به کار بردن عنوانهایی مانند «شهردار جهادی» بر نقش شهردار، در آنچه آنان «تحول کاشان» می نامند تاکید کنند.

در طرف دیگر گروهی شهردار را به شفاف نبودن وضعیت مالی شهرداری، عدم نیازسنجی در انجام پروژه های شهری، عریض و طویل کردن بی نتیجه شهرداری، گران اداره کردن شهر و سیاسی کاری متهم می کنند.

 

پایگاه تحلیلی خبری مشکات آنلاین در گفتگو با «علی رسول زاده» عضو شورای اسلامی شهر کاشان به بررسی وضعیت شهرداری این شهر و عملکرد شورای چهارم پرداخته است.

 

هرچند که جامعه کاشان رسول زاده را به عنوان یکی از منتقدان جدی شهرداری در چهارسال گذشته می شناسد اما او در این گفتگو تلاش می کند گاهی بر نقاط مثبت شهردار هم اشاره کند تا به قول خودش «بی انصافی» نکرده باشد.

 

رسول زاده در انتخابات دوره چهارم شوراهای شهر در لیست اصولگرایان قرار داشت. این لیست هشت کرسی از 13 کرسی شورای شهر کاشان را به خود اختصاص داد و اکثریت شورا را تشکیل داد اما زمانی نگذشت که آنها با هم به اختلاف رسیدند.

 

رسول زاده در این گفتگو سیاسی کاری هم لیستی های سابقش را عامل این اختلاف می داند و حضور افراطی های سیاسی را در شورا مضر می خواند.

 

رئیس سابق شورای شهر کاشان از رسانه ها «گلایه» دارد و می گوید چون رسانه های کاشان به ابزاری در دست مسئولان و صاحبان قدرت تبدیل شده اند او در این مدت نتوانسته سخنان خود را به گوش مردم برساند.

 

وقتی که به این عضو شورا پیشنهاد گفتگو دادیم بدون هیچ «ان قلتی» پذیرفت. با او به توافق رسیدیم که گفتگو در روز میلاد حضرت امیرالمومنین علیه السلام، بعد از نماز ظهر و عصر، در دفتر او یعنی در دفتر مدریت مدرسه غیرانتفاعی علامه حلی انجام شود.

 

رسول زاده پاسخ به برخی از پرسش ها مطرح شده را به زمان تبلیغات انتخابات موکول کرد و گفت درباره مباحث مطرح شده حاضر است با سایر همکارانش در شورای شهر به مناظره بنشیند.

 

طولانی بودن متن این گفتگو سبب شد تا آن را در 3 بخش جداگانه تنظیم کنیم .

 

متن بخش اول گفتگوی مشکات آنلاین با علی رسول زاده بدین شرح است:

 

رییس شورا هم آرای بالایی داشت و هم پشتوانة بعضی از بزرگان را داشت. و گزینه‌های که مطرح می‌شد «ان قلت» روی آن می‌گذاشتند و ما ناچار بودیم با این رأی اکثریت کار بکنیم. به اضافة این‌که برنامه‌های افرادی که گزینه‌های شهردار شدن بودند را وقتی بررسی کردیم برنامه‌های شهردار فعلی شاید قوی‌تر از بقیه بود
رییس شورا هم آرای بالایی داشت و هم پشتوانة بعضی از بزرگان را داشت. و گزینه‌های که مطرح می‌شد «ان قلت» روی آن می‌گذاشتند و ما ناچار بودیم با این رأی اکثریت کار بکنیم. به اضافة این‌که برنامه‌های افرادی که گزینه‌های شهردار شدن بودند را وقتی بررسی کردیم برنامه‌های شهردار فعلی شاید قوی‌تر از بقیه بود

با توجه به این‌که عمر شورای چهارم تقریباً رو به اتمام است، ارزیابی شما از این شورا چیست؟
افراد شورای دورة چهارم تقریباً با دو جریان سیاسی شهر انتخاب شدند که این دو جریان سیاسی، یکی به نام جریان اصولگراها بود و یکی به نام جریان راست سنتی کاشان.
سلایق مختلف است و تصمیم‌گیری‌هایی که می‌شود متفاوت است. اما آن‌چه در شورا مهم است بحث آراء است؛ یعنی موضوعی که مطرح می‌شود چقدر آراء را بتواند به خودش جذب کند.
ما تا سال اول شورای دورة چهارم موضوع مهم انتخاب شهردار را داشتیم که با اکثریت ۸ نفری جریان اصول‌گرا همراه شد.
بعد از انتخاب شهردار، موضوعات دیگری که در برنامه‌ها و بیان‌های شهردار محترم مطرح شده بود و نظراتی که اعضاء داشتند، خودش را معمولاً نشان می‌داد.
این ماجرا ده ماه به‌طور عادی پیش می‌رفت تا این‌که به تدریج جریان‌های سیاسی خودش را نشان داد.
اعتقاد بنده این است که شورا و شهردار نبایستی وارد مقولات سیاسی برای شهر بشوند. اگر اجازه بدهید من این‌جا یک پرانتزی باز بکنم و آن پرانتز این است که در هر کجای از مملکت، چه در بحث کلان آن و چه در بحث شهرها اگر جریان‌های سیاسی به صورت افراطی وارد بشوند قطعاً عوارض و خساراتی را به عموم جامعه و مردم می‌زنند.
شورای شهر یک پارلمان محلی است. در این پارلمان محلی به نظر بنده بایستی افراد نخبة شهر، افراد باتجربة شهر، افراد دلسوز شهر، افرادی که مورد اعتماد مردم هستند، افرادی که دلشان برای شهر و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می‌تپد، از هر سلیقه و جریانی که باشند، افرادی که مورد قبول مردم هستند، این‌ها بیایند و یک پارلمان محکم و اساسی برای شهر تعیین کنند.
اخیراً مطلبی مقام معظم رهبری داشتند بر این اساس، مقام معظم رهبری فرمود: بنده دعوای اصلاح‌طلب با اصول‌گرا را قبول ندارم و من این تقسیم‌بندی را غلط می‌دانم.
ضمن احترام به همة جریان‌های سیاسی اگر بنا باشد شورا محلی که می‌خواهد برای سرنوشت شهر، در حال، در آینده، کوتاه‌مدت، میان‌مدت، درازمدت تصمیم‌گیری کند، دچار این جریان‌های آشفتة سیاسی بشوند، آن شورا موفقیت آن‌چنانی ندارد. بنده به شدت به این معتقدم و خواهش هم می‌کنم اگر شما مطلبی می‌خواهید بیان کنید عین مطالبی که بنده عرض کردم و کم و زیادش نکنید، چرا که من با هیچ کس داد و ستد ندارم، هیچ فردی طلبی از من در امور سیاسی ندارد. بنده یک فرد مستقلی هستم، گرچه اسم بنده در لیست هشت نفری اصول‌گراها بود، ولی از ابتدا گفته بودم آن‌جاها که من به تشخیص خودم برسم، پایبند جریان سیاسی نیستم.
ضمن احترامی که به شهردار محترم و کارهای خوبی که ایشان انجام دادند و قابل تحسین و تقدیر هم هست، اعتقاد دارم شورای چهارم از هفت، هشت ماه اولش که گذشت دقیقاً گرفتار جنبه‌های سیاسی شد.

 

چه چیزی باعث شد که این اتفاق بیفتد؟
به خاطر حضور افرادی که مارک مسائل و جریان‌های سیاسی را به خودشان داشتند و زیاده‌خواهی می‌کردند. من خیلی با صراحت عرض می‌کنم.

 

زیاده‌خواهی در چه مسائلی؟
کلیاتش را می‌گویم و در انتخابات اگر فرصت بشود و زنده باشم خواهم گفت. عرض کردم افراد نخبه، افراد باتجربه، افرادی که واقعاً در شهر دلسوز هستند، امتحان خودشان را دادند، از هر جریانی بیایند خوب است؛ اما متأسفانه بحث قدرت و موقعیت و پول و ثروت هر کجا جمع شد، آفت‌هایی دارد.
اگر بنا شد عضو شورای شهر بیاید و بخواهد در شورا مطالبات شخصی‌اش را مطرح کند، حال این مطالبات یا برای یک منطقة خاص باشد یا جریان و شخص درست نیست.
اعتقاد داریم، بایستی به صورت متوازن برای شهر کار بشود.
با صراحت عرض بکنم عضو شورایی که بخواهد بیاید و بستگان خودش را سر کار بیاورد، این آفت‌های قدرت و آفت‌های شورای می‌شود. ما متأسفانه در این مقوله زیاد داشتیم.
اصولاً اینگونه است که کسی که در این موضوعات سیاسی و کارهای اجرایی و کارهای مشارکتی یک داد و ستدی کرد، یک بده بستانی کرد، قطعاً در ارزش‌هایی که برای همة مردم هست و عموم مردم هست یک جاهایی کوتاه می‌آید.

مطرح کردید که هشت ماه بعد از شروع کار شورا، شورا درگیر مسائل سیاسی شد. آیا شما انتخاب شهردار را با توجه به گزینه‌هایی که قبلاً، ۱۶ گزینه یا بیشتر وجود داشت، سیاسی نمی‌دانید؟
به هر حال روابطی بود، من چون خودم نقش داشتم در این ماجرا، دلیل هم داشته ام.

 دوستان صاحب‌نظر در شورا در اثر همین جریاناتی که معتقد بودند که شهردار دستش باز باشد، دست شهردار را نبندید، شهردار می‌خواهد جهادی کار بکند یا ساکت ماندند و یا با نظر موافق امضا کردند.
دوستان صاحب‌نظر در شورا در اثر همین جریاناتی که معتقد بودند که شهردار دستش باز باشد، دست شهردار را نبندید، شهردار می‌خواهد جهادی کار بکند یا ساکت ماندند و یا با نظر موافق امضا کردند.

چه دلیلی؟
رییس شورا هم آرای بالایی داشت و هم پشتوانة بعضی از بزرگان را داشت. و گزینه‌های که مطرح می‌شد «ان قلت» روی آن می‌گذاشتند و ما ناچار بودیم با این رأی اکثریت کار بکنیم.
به اضافة این‌که برنامه‌های افرادی که گزینه‌های شهردار شدن بودند را وقتی بررسی کردیم برنامه‌های شهردار فعلی شاید قوی‌تر از بقیه بود. خدایی این بود، اما جوانب سیاسی هم صد در صد داخل آن بود.

چند درصد از این برنامه‌هایی که شهردار ارائه کردند، اجرا کردند و عملکردشان چقدر مطابق با برنامه‌هایشان بود؟
یک سری کارهای خوبی انجام شده بود، بارها گفتم. بنده در هر موقعیتی بودم، نائب رییس شورا بودم، رییس شورا بودم، عضو شورا بودم، در هر مجمعی، در هر محفلی گفتم و الآن هم عرض می‌کنم، تحول خوبی در کاشان ایجاد شده.

 

از چه منظر؟
به هر حال اینکه زمینة کار نشان داد که کار می‌شود که انجام بشود؛ اما ما نقدی که داریم این است که آیا ما با ارتقاء سازمانهای شهرداری از چهار سازمان به 10 سازمان و علاوه بر آن یک سری کارهای دیگر، مثلاً اضافه کردن شرکت گردشگری و عریض و طویل کردن تشکیلات شهرداری و هزینه‌هایی که مترتب می‌شود، {خوب کار کرده ایم؟}. بخشی از این مسائل را مردم می دانند و بخشی از آن را خود اعضای شورا و کارشناسان و کسانی که در این زمینه تخصص دارند می دانند و می توانند قضاوت کنند.

 

ارزیابی شما به عنوان شخصی که عضو شورا بوده و از نزدیک شاهد عریض و طویل شدن مجموعة شهرداری بوده، از تبدیل چهار سازمان به 10 سازمان چیست؟
من نمرة بالایی به این کار نمی‌دهم. متأسفانه در شهرداری نیروی انسانی بدون ضابطه و بدون مجوز شورا اضافه کردیم. ما درخواست کردیم این نیروها را به ما اعلام کنید، کجاها هستند، چند تا هستند، چقدر هستند. اعلام نشد.

 

شواهدی وجود دارد که شورا در اضافه کردن نیروهای انسانی به مجموعة شهرداری نقش داشته است.
به هیچ عنوان، شورا هیچ مصوبه‌ای در اضافه کردن مجموعه نداشته، ممکن است یکی دو نفر نیرو به عنوان مشاور و یا به عنوان نیروهایی که درخواست شهرداری بوده یا شورا با نظر ما به مجموعه اظافه شده باشد اما دو سه نفر بیشتر نبوده است.
شورا در نیروهای اضافه شده، چه شرکت‌های حجمی، چه بحث‌هایی که برای قراردادی داشتند و هنوز در شورا انجام نشده و مصوب نشده، هیچ نقشی نداشته است.

 

اما شنیده شد که یکی از اعضای شورا در جلسه شورا گفته اند 100 نیرو با سفارش ایشان در شورا مشغول به کار شده اند. این خبر درست است؟
بله؛ شاید در انتقادی که وجود داشت که ایشان دوستانشان و بستگانشان را به شهرداری آورده اند این مساله را مطرح کردند.، ایشان گفتند من ۱۰۰ تا نیرو آوردم. حالا از خودشان سؤال کنید ببینید ۱۰۰ تا چه کسانی بودند؟

 

شورا برای نظارت بر این برنامه‌های خارج از ضابطة شهرداری چه تلاشی کرد؟
ما نامه نوشتیم، آقای شهردار به ما جوابی ندادند. در تاریخ ۶/۹/۱۳۹۵ در مورد مطالباتی پیمانکاران و بدهکاری شهرداری و در مورد نیروهای انسانی که به مجموعه اضافه شده اند نامه نوشتیم. به ما تاکنون جوابی داده نشده است.

 

چرا شورا اقدام جدی انجام نداده است؟
وقتی هم بحث نظارتی شورا ضعیف است و هم شورا گرفتار جریان‌های سیاسی داخل شورا و اعضا می‌شود، نتیجه‌اش این می‌شود.

 

اعضای شورا رویکرد سیاسی به بحث نظارت شهرداری داشتند؟
به هر حال نظر مخالف و موافق هست.

 

متأسفانه در شهرداری نیروی انسانی بدون ضابطه و بدون مجوز شورا اضافه کردیم. ما درخواست کردیم این نیروها را به ما اعلام کنید، کجاها هستند، چند تا هستند، چقدر هستند. اعلام نشد.
متأسفانه در شهرداری نیروی انسانی بدون ضابطه و بدون مجوز شورا اضافه کردیم. ما درخواست کردیم این نیروها را به ما اعلام کنید، کجاها هستند، چند تا هستند، چقدر هستند. اعلام نشد.

یکی از بحث‌هایی که منتقدان مطرح می‌کنند گران اداره شدن شهر کاشان است. آیا این انتقاد را وارد می دانید؟
بله، بنده اتفاقا در چهار یادداشتی که از سال ۹۴ تا اواسط سال ۹۵ داشتم به این نکته اشاره کردم.
از رسانه ها گله‌مندم، این رسانه‌ها به جای این‌که زبان مردم باشند، به جای این‌که دفاع از حقوق مردم بکنند، به جای این‌که بیایند منتقد باشند در اختیار مسؤولان قرار می‌گیرند؛ دلائلش هم واضح و روشن است.
وقتی رسانه ها اقبال نشان ندادند در یکی از نشریه ها به نام «آرمان» مطرح کردم کاشان از نظر سرانة شهروندی شهرداری بعد از مشهد، تهران، شیراز، و یکی از شهرهای دیگر، شاید چهارمین یا پنجمین شهر گران ایران باشد،.
جالب این است از خود شهردار محترم در سرای «امین‌الدوله» در سال ۹۵ در یک مراسمی که به عنوان بزرگداشتی از بازار بود عنوان کردند که کاشان یا بازار کاشان، جنس‌هایش ۲۰ درصد از شهرهای دیگر گران‌تر است.

چرا؟
بیان دلایل این موضوع نیاز به بررسی دقیق دارد. وقتی ما داخل شهرداری یک سری کارها و هزینه‌ّهای بالا را مترتب می‌کنیم و بار شهرداری می‌کنیم، این‌ها قطعاً در گرانی مؤثر هستند.
نمونه زیاد داریم، کارهایی که شاید الآن ضرورت ندارد و اینها بایستی درست تبیین بشود.
بودجة شهرداری وقتی تنظیم می‌شود، بخش عمده و اساسی‌اش را خود مردم می‌پردازند.
ما متأسفانه در بحث بودجه برای این‌که دچار آفت‌های جریان‌های سیاسی نشویم یک جاهایی شاید بیش از حد متعارف، به پیشنهاد شهردار توجه کردیم اما در عمل این نبود.
در عمل بار این جریانها و این تعرفه‌ها را مردم به دوش می‌کشیدند. در سال ۹۵ از بودجه ۵۴۵ میلیاردی، حدود ۵۲درصدش محقق شده است و لذا در بودجة ۹۶ ما خیلی با جدیت جلو رفتیم، علی‌رغم این‌که به نظر ما بودجه بالا بسته شده است.

 

چرا مجموعه شورا چنین بودجه ای را تصویب کرد؟
ما باید به یک سری از اشتباهات خودمان اعتراف بکنیم، دوستان صاحب‌نظر در شورا در اثر همین جریاناتی که معتقد بودند که شهردار دستش باز باشد، دست شهردار را نبندید، شهردار می‌خواهد جهادی کار بکند یا ساکت ماندند و یا با نظر موافق امضا کردند. واقعاً بعضی از پروژه‌ها اولویت ندارند.

 

مثلا؟
به عنوان مثال ما در سال ۹۵، تقریبا 5 میلیارد و 250 میلیون، برای سه تا تیم به عنوان باشگاه شهرداری هزینه کردیم.
ما به ورزش بسیار بسیار معتقدیم، بایستی ورزش شهر در همة ابعادش و به خصوص در ورزش‌های عمومی مورد توجه باشد؛ اما چرا شهرداری بخواهد 5 میلیارد و خورده‌ای پول تیم‌داری بدهد. از کجا داده می‌شود؟ این پول‌ها از مردم گرفته می‌شود.

 

گفته شده است که شورا یک بودجه‌ای را تصویب می‌کرد و شهرداری کار خودش را انجام می‌داد. آیا شما این حرف را قبول دارید یا خیر؟ چقدر شهرداری مطابق با دفترچه بودجه‌ای که شما تصویب کردید پیش می‌رفت؟
یکی از وظایف شورا نظارت بر هزینه‌ها و درآمدها است. ما متأسفانه یکی از مسائل مهم‌مان همین مسأله است. بنده رییس شورا که بودم احساس خطر کردم. با توجه و این‌که قبلاً حسابرسی شورا را یک مجموعة دیگر انجام می‌داد نهایتاً منجر به تعویض حسابرسی شد. در این حسابرسی ما الآن در سال ۹۳، ۹۴ مشکل داریم. تفریق بودجة ۹۴ و ۹۳ مشکل داریم.

 

مشکلات را شفاف بیان می‌کنید؟
اگر زنده باشم در مراحل بعدی انتخابات عنوان خواهم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.