َشخص شهردار باید پاسخ‌گوی ابهامات مالی باشد/ برخی از نیروهای جدید شهرداری از بستگان درجه 1 اعضای شورا هستند/ شهروندان به ساخت پل مصلا اعتراض دارند

«علی‌رضا پورعسگری» سال ۱۳۴۸ در محله پشت مشهد کاشان به دنیا آمد. او رزمنده هشت سال دفاع مقدس و جانباز 70 درصد است و فوق لیسانس مدیریت در حوزة مالی و اقتصاد دارد.

یک دهه  فعالیت در صنعت بیمة کشور،مسئول دفتر نماینده‌ی وقت مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در دورة سوم، چهارم و پنجم، تدریس در دانشگاه، مدیرعاملی مؤسسة خدمات عمران کاشان و حضور در دوره چهارم شورای شهر کاشان بخشی از فعالیت‌های اوست.

پورعسگری پس از حضور در لیست «شهر همدلی» توانست به همراه چهار نفر دیگر از اعضای این لیست، دوباره به شورای شهر کاشان راه یابد. اما حضور او در شورای پنجم با دوره قبل متفاوت است چرا که او دوستانش این‌بار اکثریت شورا را در دست دارند.

با این عضو شورا، درباره مشکلات شورای چهارم و آینده شورای پنجم به گفت‌وگو نشستیم و از او پرسیدیم:

 

  شورای چهارم را چگونه دیدید؟

به هر شکل طبیعتاً افرادی که در شورای حاضر هستند برآمده از دو لیست مشخص در شهر کاشان هستند. پنج نفر بودیم در مقابل هشت نفر از دوستانی که از تیم مقابل در قالب لیست اصول‌گرایان بودند وارد شده بودند. طبیعتاً از لحاظ نصاب رای، ما در در اقلیت بودیم. طبیعتاً نصاب رأی در خیلی جاها مانع از این بود که ما بتوانیم تصمیمات خودمان را عملی کنیم.

اوّلین چالش و نقطه‌ضعفی که شورای چهارم با آن مواجه شد در انتخاب با رییس شورا بود. چون خبردار بودیم که قرار هست آقای سید «محمد رضوی»، فرزند آقای «سیدمهدی رضوی» را بهعنوان شهردار انتخاب کنند به دوستان گفتیم ریاست رضوی پدر نه به صلاح خود ایشان است و نه به صلاح مردم است، نه به صلاح مجموعة شهرداری. ولی متأسفانه توجهی نکردند. اگرچه به ما گفتند که ما سعی می‌کنیم روابط پدر و پسری در این بحث دخالت نکند، ولی متأسفانه این بحث انجام شد.

چند ماهی از انتخاب شهردار نگذشته بود که چالش‌ها شروع شد. از جمع حداکثری تعدادی از دوستان این بیان نقطه‌ضعف و چالشی که ما اشاره کردیم را متوجه شدند و تقریباً اواسط سال اوّل دورة چهارم بود که با آن‌ها هماهنگی داشتیم. سال بعد به همراه آن ۵ نفر لیست خودمان به اتفاق ۳ نفر از جمع اصول‌گرایان که جناب آقای رسول‌زاده، جناب آقای سیدرضا هاشمی، و جناب آقای حیدریان بودند، با هم تفاهم کردیم و ساختار ریاست شورا و نایب رییسی را تغییر دادیم و عملاً بخش حوزة نظرات را از یک چالشی که دچار آن شده بود جدا کردیم. حمله‌های تندی به این سه نفر و ما شد. شخص آقای شهردار خیلی موضع گرفت و ولی برای ما مصلحت عمومی مهم بود.

اگرچه این تغییرات در سال دوم رقم خورد، ولی متأسفانه با فشاری که جریان اصول‌گرایی مخصوصا بعضی از اشخاص  به وجود آوردند، مجدداً تغییراتی در ریاست شورا ایجاد شد. همه این‌ها مستند است و اگر دوستان خواستند می‌توانیم به صورت جزئی‌تر مطرح کنیم.

 

   چند نمونه از مواردی را که به شهردار تذکر دادید اما توجه نکردند بیان کنید.

قانون ظرفیت‌های مناسبی برای نظارت شورا بر عملکرد شهرداری پیشبینی کرده است اما ما هیچ وقت در حوزة درآمدی و هزینة شهرداری اطلاعات موثقی نداشتیم. بنده که حتی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی برنامه و بودجه هم بودم واقعاً از بدو شورا تا الآن مشخصاً نمی‌دانم در شهرداری چه اتفاق‌های رقم خورده است. ما به لحاظ قانونی موظف هستیم که هر ۶ ماهی یک‌بار گزارش‌های مالی شهرداری را بگیریم و به مردم عرضه کنیم.

 

   چرا نتوانستید؟

چون شهرداری در این مدت نتوانست گزارش جامع و کاملی به ما بدهد و حتی شهرداری در خصوص این موضوع شاید واقعیت‌ها و حقایق را هم کتمان  کرد.

سطح اطلاعات ما یک مقداری بیش از مردم بود. در صورتی که یک عضو شورا باید به صورت مستقیم دسترسی به آمار و اطلاعات شهرداری داشته باشد. بتواند آن‌ها را برای خودش تحلیل کند.

 

   دوستان معتقدند که در این مدت بودجه شهرداری را چندین برابر کرده اند. نظر شما چیست؟

سال اول  به ما پیشنهاد افزایش بودجه را دادند که بودجة ما نزدیک دو و نیم برابر شد. و شما می‌دانید این تحقق بودجه منوط به این نیست که این بودجه حتماً نقد بشود.

ما هیچ وقت ترازی مناسب بین درآمدها و هزینه‌ها در بودجة شهرداری نداشتیم. البته این روی بخش هزینه‌ها نمی‌تواند به عنوان نقطة ضعف باشد. خیلی جاها ممکن است یک فرد در رفتار عادی‌اش هزینه‌اش بیشتر از درآمدش باشد. ولی می‌تواند این اوضاع و احوال را مدیریت بکند به شکلی که در پایان دورة مالی خودش بتواند ترازی خوبی برقرار کند. منتها آن چیزی که ما الآن اطلاع داریم و متوجه شدیم که در حوزة درآمدی و هزینة شهرداری تناسب و توازن مناسبی برقرار نبود و نشد.

سند بودجه یک جدول درآمدی و هزینه ای است برای یک سال فعالیت جاری و عمرانی  شهرداری. برای همین بودجه یک جدول درآمدی دارد و یک سند هزینه ای هم مقابل آن است. بر اساس اطلاعات ما بیش از تحقق درآمدها هزینه شده، اما مشخص نیست در چه سرفصل هایی و مقدارش چه قدر است.

از این پروژه ها فرودگاه کاشان است که بر اساس اطلاعات ما 25 تا 30 میلیارد تومان در آن هزینه شده و پروژه های مشخص دیگر مثل مصلی، پل مصلی، آزادسازی بعضی از مناطق که هزینه آن ها معلوم نیست و متاسفانه از منابع شهرداری برای تعدادی از پروژه های غیر شهری هزینه شده که این صراحتاً خلاف شرع و قانون است.

پروژه هایی که حرف و حدیث‌های بسیاری را برای شهرداری و شهروندان ایجاد کرد.

متاسفانه پل مصلی با هزینه ای بیش از 20 میلیارد تومان بدون هیچ توجیه فنی و یک پروژه غیرضروری است و همه مردم نسبت به آن سوال و اعتراض دارند.

به جای آن می‌شد به کارهای ترافیکی و عمرانی ضروری تر و مفیدتر پرداخت.

بر اساس اطلاعات ما هزینه های انجام شده در حوزه جاری و عمرانی با توجه به بودجه 1200 میلیارد تومانی و انجام هزینه های  جاری و عمرانی و هم چنین تحقق درآمدهای نقدی و ملاحظه ثبت توافق نامه ها در مسند درآمدی می توان تخمین زد شهرداری حدود 700 تا 800 میلیارد بدهی به پیمان کاران دارد.

تاسف بار است که بشنویم بخشی از نیروهایی که توسط شهرداری به کار گرفته شده اند به واسطه دخالت تعدادی از اعضای اصول‌گرای شورای چهارم وارد شهرداری شده‌اند و تاسف بارتر این که تعدادی از نیروهای جدید از بستگان درجه یک اعضای شورا مثل خواهر، برادر، داماد و … هستند.

 

   در این دوره به چه مبحثی باید توجه می شد که نشد؟

یکی از مباحث بحث ترافیک شهری بود. بخشی از هزینه‌هایی که انجام شده به ویژه هزینه آن پل مصلی می‌توانست در داخل شهر برای مبحث ترافیکی انجام بشود.

خیلی از اتفاقاتی که در حوزة عمرانی افتاده، اتفاقات ناهمگونی است. مضافاً بر این‌که شهر و منطقه کاشان که تحت مدیریت شهرداری است به صورت عدالت‌مندانه رفتار نشد است. در یک جایی پررنگ کار کردیم، در یک جایی کمرنگ کار کردیم، در یک جایی اصلاً کار نکردیم. من می‌توانم الآن جاهایی شما را ببرم که در حوزة شهری‌اش اصلاً شهرداری هیچ ورودی پیدا نکرده است. یعنی هم آسفالتش، هم جدول، هم معابرش، از این‌که از اوّل بوده بدتر شده که اصلاً هیچ فرقی نکرده است.

ما باید  بتوانیم نگاه عدالت‌مندانه و متوازنی به شهر داشته باشیم.

 

   ائتلاف شهر همدلی چگونه شکل گرفت؟

در سال‌های گذشته دو گروه سیاسی در کشور وجود داشت که در هر دوره ای یکی از این گروهها به پیروزی می رسیدند و تلاش می کردند تمام تلاش خود را برای توسعه شهر به کار بگیرند.

در دورة چهارم متأسفانه این جریان‌های نو ظهوری که ایجاد شد باعث شد که به هم ریختگی سیاسی در حوزة رفتاری کاشان داشته باشیم.

جریانهای سیاسی ریشه دار با هدایت آیت الله هاشمی در کنار هم قرار گرفتند و سرانجام حماسه 92 رخ داد. جریان اصول‌گرای معتدل یا دوستان آیت الله یثربی و جریان اصلاح‌طلب از کسانی بودند که مورد حمایت دولت بودند، با هم کار کردند و دولت را در جهت موفقیتش کمک کردند. الآن هم همان جریان دیدگاه بسیار خوبی در مورد دولت دارند و حامی‌های اصلی دولت هستند.

ائتلافی که شکل گرفت برگرفته از شرایط کلی کشور بود. همان‌طور که همة دوستان می‌دانند در کل کشور یک جبهة نجات ملی ایجاد شده و شخصیت‌های بزرگ نظام هم در اصول‌گرایان معتدل، هم در جمع اصلاح‌طلبان، همة به اهمیت این موضوع رسیدند که باید دست به دست هم بدهند و جریان عمومی کشور را به شکلی که الآن هست و با وجود دولت آقای روحانی به پیش ببرند و اجازه ندهند دوباره فرصتی دست شخصیت‌های تندرو و شخصیت‌های بی‌شناسنامه بیفتد.

در راستای یک حرکت کشوری برای نجات ملی در کاشان هم جریانات سیاسی اصیل جلسات متعددی را برگزار کردند. به یک جمع‌بندی رسیدیم که از همة شخصیت‌ها و چهره‌های توانمندی که ثبت نام کرده اند استفاده کنیم.

تلاش کردیم که به مناطق توجه ویژه ای داشته باشیم.  لذا از دو منطقة عمده‌ای که در شهرستان کاشان هست یعنی منطقة راوند و فینین و حسن‌آباد و لتحر، از آن طرف طاهرآباد و خزاق و راوند، دو تا از شخصیت‌های محلی آن‌جا را که دارای سوابق و رزومه و توانمندی‌های خوبی در بحث‌های اجرایی هستند انتخاب کردیم.

در این دوره ما اهتمام ویژه‌ای به حضور خانم‌ها داشتیم چون یکی از خلاءهایی که در دورة قبل در شورا داشتیم عدم حضور خانم‌ها بود.

 

با توجه به ترکیب جدید، آینده شورا و شهرداری را چگونه ارزیابی میکنید؟

در حال حاضر در دوره پنجم سه نفر شخصیت جدید از منتخبین مردم عزیز به جمع ۶ نفر حاضر اضافه نشده‌اند؛ یک نفر به لیست شهر همدلی و دو نفر به لیست اصولگرایان که الحمدالله هر سه شخصیت سوابق خوب و موفقی در عرصه‌های اجرایی و کاری  دارند.

به نظر بنده یکی از امتیازات خوب این دوره حضور آقای وکیل در کنار دوستان دیگر است که انشا الله بتوانیم با حضور ایشان و تجربه و تخصص و سلامت ایشان شاهد تحولات خوبی در مدیریت شهر و شهرداری و شورای اسلامی باشیم. ایشان در دوره اول شورا به عنوان شهردار کاشان کارنامه خوبی را از خود به جا گذاشته است.

برنامه‌های آینده شورا و شهرداری، با توجه به انتخاب آگاهانه و هوشمندانه مردم، حتما با تفاهم، همدلی، تمرکز به برنامه محوری، استفاده از ظرفیت‌های خوب و سرمایه‌های انسانی و فکری همشهریان در کاشان و بیرون کاشان همراه خواهد بود.

قطعا مشکلاتی در بخش‌های مختلف شهرداری وجود دارد. پیشنهادات زیادی به ما داده شده است. هم چنین انتقادات زیادی از ناحیه مردم عزیز  به‌ویژه نخبگان کاشان در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی و اقتصادی به شورا و شهرداری شده که امیدواریم برایند همه موضوعات، منجر به اخذ تصمیمات معقولانه‌ی متناسب با شرایط  شورا و شهرداری و تامین کننده‌ی نظر مردم عزیز باشد.

 

 شنیده شده که گروه مقابل شما، برخی از اعضای لیست شهر همدلی را از دوستان نزدیک خود دانسته و خود را پیروز نهایی این رقابت نامیده‌اند. نظر شما چیست؟

همه‌ی دوستان حاضربه جمع اضافه شده از همشهریان خوب و فهیم ما هستند و ما سال‌های سال با تعدادی از  آن‌ها همکار و دوست بودیم و الان هم اختلافات عمیق فکری با هم نداریم؛ منتها در امور اجرائی و کاری تفاوت دیدگاه و اختلاف سلیقه با هم داریم.

اگر چه لیست همدلی دارای اکثریت نفرات است ولی شما قطعا بدانید که ما تلاش خود را در جهت همدلی بین اعضا به کار خواهیم برد و دوستان به اصطلاح اقلیت را کمک کار  و همراه خودمان می‌دانیم و سعی می‌کنیم اختلاف نظرهای خودمان را در جمع خصوصی خودمان به حداقل برسانیم و برای تامین منافع مردم و شهر، خدمت‌ کنیم.

به هیچ وجه نخواهیم گذاشت اراده یک فرد در شورا حاکم شود یا فرد یا افرادی در بیرون اعتبار و حیثیت شورا را خدشه ‌دار نمایند کما اینکه در دوره حاضر علی‌رغم اینکه ما در حداقل بودیم واقعا تمام تلاش خود راجهت انجام امور شورا و شهردار و موفقیت ایشان بکار بستیم اگر چه در بعضی از موارد با هم اختلاف نظر و سلیقه داشتیم .

 

با توجه به اینکه تعدادی از اعضای لیست همدلی در شورای چهارم هستند برنامه شما در این مدت باقی مانده چیست؟

تمام تلاش ما در باقیمانده دوره چهارم این است که کارها به راحتی انجام شود و وقفه‌یی در فعالیت‌های جاری شهرداری ایجاد نشود؛ تلاش داریم که نقاط مبهم و غیر شفاف فعالیت‌های جاری به‌ویژه حوزه مالی و اداری و فعالیت‌های بخش عمران مشخص و روشن شود. تاکید می‌کنیم که باید شخص شهردار محترم و تیم اجرائی ایشان همه ابهامات را پاسخ‌گو باشند و در مدت باقی مانده باری به بارهای شهرداری اضافه نکنند.

 

چه واکنشی نسبت به عملکرد اعضایی که با عدم حضور خود جلسه طرح سوال از شهردار را به تعویق انداختند خواهید داشت؟

یکی از نقاط ضعف و بسیار نامناسب جریان اصول‌گرایی در دوره چهارم، انجام حرکت سخیف و غیر قانونیِ از نصابِ حداکثر انداختن جلسات رسمی یا کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر است که متاسفانه باید اقرار کرد که طی چند نوبت این حرکت زشت توسط تعدادی از افراد که وابسته به جریان اصولگرای هستند، با نظر خود یا فشار و مشاوره غلط از بیرون شود انجام شد و این خود یکی از مصدایق تضییع حقوق مردم و شهروندان و مولکین است.

متاسفانه در هفته گذشته شورا با تعطیلی روبرو شد.

ما از مردم انتظار داریم از خود این افراد دلیل این حرکت غیرقانونی و غیرشرعی‌شان را جویا شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.