آقای فرماندار، بی‌خیال کنفرانس خبری، ناگفته‌ها را منتشر کنید

خبر آمده که فرماندار قرار است به مناسبت دهه‌ی فجر کنفرانس خبری برگزار کند. پیشنهاد ما این است که آقای مومنیان به جای کنفرانس خبری سوژه‌های روی زمین مانده جامعه‌ی خبری را جمع آوری کند، پیگیری کند و بعد نتیجه را به خبرنگاران و به تبع آن به مردم گزارش دهد؛ چرا که گاهی خبرنگار در عرصه‌ی خبر، از منبع‌های موثق و مقام‌های آگاه خبرهایی را می‌شنود که هم ارزش خبری بالایی دارند و هم در زندگی مردم تاثیر مستقیم می‌گذارند؛ اما نمی‌تواند این خبرها را منتشر کند.

 

اینکه چرا نمی‌شود این خبرها را منتشر کرد، بسته به نوع خبر، دلایل متفاوتی دارد؛ اما عمده دلیل این است که فرد نقل کننده‌‌ احساس می‌کند اگر نامش در پس و پیش خبر قرار بگیرد از گزند مقام مافوق مصون نیست و ممکن است منافعش به خطر افتد.

 

از سوی دیگر خبرنگار هم نمی‌تواند بدون ذکر منبع آن را منتشر کند چون یا با فشارهای اصحاب قدرت روبرو می‌شوند یا به دروغ‌گویی متهم می‌شوند و یا یکی از آن سوی کاشان پیدا می‌شود به رسم خودشیرینی آسمان ریسمان می‌بافند و بر پیکر بی‌رمق آنان می‌تازد که آی مسئولان محترم اینها با انتشار شایعه قصد دارند مردم را به خدمت‌گزارانشان بی‌اعتماد کنند.

 

اینجاست که خبرنگار می‌ماند چه کند. در به در دنبال کسی می‌گردد تا ایثارگرایانه سخن بگوید و چون گاهی کسی پیدا نمی‌شود خبر روی زمین می‌ماند.

 

مثلا همین چند وقت قبل تعدادی از مسئولان شهرستان کاشان برای بازدید از روند اجرای پروژه‌ی کنارگذر کاشان به محل اجرای پروژه می‌روند و از پیمانکار می‌پرسند چرا کار کُند پیش می‌رود. در پس و پیش گفت‌وگوها ناگهان پیمانکار می‌گوید فلان مسئول با من تماس گرفته و گفته اول باید کنارگذر فلان شهر همجوار اجرا شود.

 

بلافاصله مسئولی که در صحنه خبر بود به ما اطلاع داد که چنین شده اما از من نشنیده بگیرید. با یکی دیگر از افراد حاضر در صحنه خبر تماس گرفتم. خندید و گفت این اتفاق 10 دقیقه قبل افتاده است. شما از کجا مطلع شدید؟

جالب اینکه چند خبر دیگر هم داد که مثلا فلان پروژه توسط فلانی دنبال شد اما فلانی به نام خودش تمامش کرد و ….

 

نهایتا بعد از تایید خبر تاکید کرد که اصلا از او نشنیده بگیریم. استدلالش هم این بود که «ما می‌خواهیم با این آقا کار کنیم. اگر این خبرها از قول ما منتشر شود به صلاح نیست».

 

به در و دیوار زدیم که برای خبر منبعی دست و پا کنیم؛ اما نشد.

 

یک هفته بعد از این خبر با مسئولی گفت‌وگو داشتیم. بعد از گفت‌وگو گفت یک خبری دارد که نمی‌خواهد از نقل او منتشر شود. می‌گفت فقط می‌گوید که ما به عنوان یک خبرنگار و موضوع را بدانیم.

 

خبر این بود که مسئولی گفته برای منطقه‌ی بازستانی تسمه‌جان مشکات بودجه جذب می‌کند. مسئولان مربوطه نامه‌های مرتبط را آماده می‌کنند اما این فرد دنبال کردن بودجه را به تغییر عنوان از «تسمه‌جان مشکات» به «تسمه‌جان سفیدشهر» مشروط می‌کند.

 

سخنان، خبرها، شایعات -یا هرچه که می‌خواهید بنامید- از این دست زیاد است ، از لابی و فشار برای تغییر و تعیین رئیس آموزش و پرورش گرفته تا مذاکرات در وزارت کشور و خبرهایی که گاهی از درهای دفتر مدیران بیمارستان آیت الله یثربی به بیرون درز می‌کند و هر کدامش می‌تواند شُکی را بر تن نالان بیماران و جامعه‌ی سلامت کاشان وارد کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم آقای فرماندار بی‌خیال کنفرانس خبری شود و به جای اینکه برای خبرنگاران حرف بزند از خبرنگاران بخواهد برای او خبرهای نانوشته بیاورند. او هم به عنوان نماینده دولت موضوع‌ها را کامل بررسی کند و بعد شفاف و مقتدرانه نتیجه‌ را برای خبرنگاران بازگو کند و خود پشتوانه‌ی آنان باشد تا بعد از انتشار خبر کسی جرأت نکند با آنها به تندی تماس بگیرد.

 

این اقدام هم عمل به دستور رهبری معظم برای مبارزه با فساد است و هم مطابق با شعار رئیس جمهور برای شفاف سازی و هم خدمت به مردم و هم پرهیز از کلیشه‌های خسته کننده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.