طرح‌های کنترل آلودگی هوا در اصفهان ناموفق است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: نتایج طرح‌های کنترل آلودگی هوای اصفهان،گویای ناموفق بودن آنهاست البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما مناسب و مطلوب این کلان‌شهر نیست.

محمد کوشافر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بهبود نسبی در کنترل آلودگی هوا، به هیچ‌وجه معنای حل مشکل آلودگی هوای اصفهان را ندارد، اضافه کرد: وجود روزهای متعدد با هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم،  گویای موفقیت آمیز نبودن طرح‌های کنترل آلودگی هوای اصفهان است البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما آن چیزی که می‌بینیم مطلوب اصفهان نیست.

 

به گفته وی برنامه‌های کنترل آلودگی هوا تا زمانی که الگوی توسعه اصفهان ترمیم نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت و هر سال در  دوره‌های زمانی شاهد آلودگی هوا خواهیم بود.

 

وی بیان کرد: بارگذاری بیش از توان در اصفهان مهم‌ترین دلیل پدیده آلودگی‌هوای این کلان‌شهر و شهرهای صنعتی این استان است که مربوط به دلایل عمده از جمله شبکه حمل و نقل و کارخانه‌های اطراف اصفهان و تشدید فرسایش خاک ناشی از بحران آب در اصفهان می‌شود.

 

این فعال محیط زیست تصریح کرد: وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، پدیده‌هایی همچون اینورژن و ویژگی‌های اقلیمی  مطرح شده و گفته می‌شود که آلودگی هوا ناشی از این‌ مسائل است اما وقتی کیفیت هوا بهبودی نسبی پیدا می‌کند، آن را به مدیریت ربط می‌دهیم که البته هر ۲ عامل هم در بهبود و هم در شرایط نامطلوب دخیل هستند.

 

کوشافر خاطرنشان کرد: مسوولان مرتبط با رفع آلودگی هوا تلاش خود را انجام می‌دهند اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها و  برنامه‌ها با مشکلاتی مواجه است و نیاز به راهکارهای جدید در این زمینه داریم ضمن آنکه مقدار و کمیت اجرای روشهای کنونی هم احتیاج به ارزیابی مجدد دارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: تعطیلی مدارس بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین، اقدامی برای مراقبت از فرزندانمان در برابر خطرات آلودگی هواست، اما هزینه‌های آلودگی هوا بسیار بیش از تعطیلی مدارس است که می‌توان به هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی، روانی و سلامت مردم اشاره کرد.

 

کوشافر با بیان اینکه آلودگی هوا در اصفهان به عوامل مختلفی ارتباط دارد ادامه داد: ویژگی‌های اقلیمی اصفهان در ارتباط متقابل با فعالیت‌های انسان کیفیت هوا را معین می‌کند.

 

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه وسایل نقلیه و سوخت مصرفی آنها به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوا،  خود محصول صنعت هستند، ادامه داد:  تردد بخشی از وسایل نقلیه در شهر  مربوط به صنایع است.

 

وی با اشاره به اینکه به ارتباط تعداد خودروها با ظرفیت‌ شهر نیز باید توجه داشت اظهار داشت: کیفیت سوخت و وسایل حمل و نقل همزمان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر ضرورت تعطیلی مدارس در روزهای آلوده اظهار داشت: شهروندان باید در روزهای بحران آلودگی هوا از تردد در فضای باز و فعالیت بدنی اجتناب کنند و با تعطیلی مدارس در صورتی‌که مطابق با مقررات باشد،  کودکان  و نوجوانان کمتر  در معرض آسیب آلاینده‌ها قرار می‌گیرند که البته باید اطلاع رسانی کافی و آموزش‌های لازم برای نوع رفتار خانواده ها در این روزها از طرف مدیران استانی با همکاری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما صورت گیرد.

 

وی تصریح کرد: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر تعطیلی مدارس در روزهای آلوده، تعطیلی واحدهای  آلاینده نیز باید مورد نظر بوده و نظارت لازم بر آنها انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.