آغاز طرح کنترل موریانه در بنای موزه شترخان نوش‌آباد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری نوش‌آباد از آغاز طرح کنترل موریانه در بنای موزه شترخان این شهر خبر داد.

زهرا ساروخانی افزود: یکی از عوامل آسیب‌رسان جدی در بناهای تاریخی نوش‌آباد موریانه است. به همین منظور و قبل از شروع هرگونه عملیات مرمتی در بنای تاریخی موزه شترخان محافظت طولانی‌مدت در برابر آسیب موریانه در اولویت طرح‌های مرمتی قرار گرفت.

به گفته ساروخانی کنترل موریانه درموزه شترخان با استفاده از ایجاد سد شیمیایی و سیستم طعمه‌گذاری در حال انجام است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری نوش‌آباد اضافه‌کرد: طی بازدید قبلی کارشناسان این حوزه در اداره کل میراث فرهنگی استان یزد آثار خوردگی موریانه و همچنین در بعضی از بخش‌های بنا موریانه‌هایvagans  Anacanthotermes از خانواده Hodotermitidae  مشاهده شد.

ساروخانی گفت: با نظارت کارشناسان یادشده، برای کنترل موریانه از روش تلفیقی ایجاد سد شیمیایی و اجرای سیستم طعمه‌گذاری به صورت همزمان استفاده می ‌گردد.

وی توضیح داد: برای ایجاد سد شیمیایی حفره‌هایی به فواصل 30 سانتی‌متری در کف و دیواره‌های بنا جهت تزریق سم ایجاد می‌گردد. در این روش یک سد یک‌پارچه شیمیایی در زیر سطح زمین ایجاد شده که هم دورکننده و هم کشنده است.

به گفته وی برای ردیابی کلنی موریانه‌های تغذیه‌کننده بنا، ساختمان‌های پیرامونی موزه شترخان در نظر گرفته شده و در آن‌ها ایستگاه طعمه‌ای معین جهت ردیابی و کنترل موریانه‌های زیرزمینی نصب گردید.

موزه شترخان در مجموعه تاریخی درب ریگ با قدمت قاجار ۱۳۸۴/۵/۲۴ به شماره 13115 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.