آگاهی مهم‌ترین عامل پیشگیری از مسمومیت‌ها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم بهترین راه‌کار پیش‌گیری از بروز مسمومیت است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر «محسن تقی‌زاده» با بیان این‌که طی سال‌های اخیر هرساله نزدیک به ۵۶۰۰ نفر از هموطنان‌مان در اثر مسمومیت جان‌باخته‌اند اعلام کرد: مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک بیشترین مسمومیتی بوده که در این سال‌ها به فوت منجر شده‌است.

تقی‌زاده تصریح کرد: کودکان ۵ تا ۶ ساله به صورت ناآگاهانه و سال‌مندان به دلیل آلزایمر بیشترین آمار مسمومیت را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی؛ مهم‌ترین اقدام در هنگام مواجه با مسموم، از دست‌ندادن زمان و پرهیز از اقدامات غیرعلمی (از قبیل وادار کردن فرد مسموم به تهوع)، تماس با سامانه ۱۹۰ و یا ۱۱۵ (فوریت‌های پزشکی) و دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه، با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۹۰ (مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم DPIC) در این معاونت، بر لزوم اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شروع فصل سرما تاکیدکرد و اظهار داشت: مهم‌ترین علامت در انواع مسمومیت‌ها کاهش سطح هشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.

تقی‌زاده، مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزئینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون و مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب را از دیگر مسمومیت‌های متعارف برشمرد.

وی توصیه کرد: جهت پیشگیری از مسمومیت با شوینده‌های خانگی این مواد باید در ارتفاع بالا یا در کمد مجهز به قفل و دور از دید و دسترس کودکان باشد و همچنین باید از مخلوط‌کرن مواد شیمیایی که منجر به ایجاد بخار و گازهای سمی و خفه‌کننده می‌شود خودداری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.