افزایش کمرشکن اجاره ‌بها و ناتوانی مستأجران در اردستان

مشکات آنلاین: افزایش بی‌رویه قیمت مسکن سبب شده که اجاره‌بهای مسکن نیز به شکل سرسام‌آوری بالا برود و مردم را با مشکل اساسی روبرو کند.

امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در سطح شهرها که دامن بسیاری از شهروندان را گرفته است بحث اجاره بها و افزایش پی در پی آن از سوی صاحبان این ملک‌ها است که به یک چالش نیز تبدیل شده است.

رشد بی‌حساب و کتاب اجاره منازل مسکونی هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در سال جاری تعداد زیادی از مردم را دچار سرگردانی کرده است. موضوعی که در شرایط اقتصادی امروز، فشار اقتصادی زیادی را به اجاره‌نشین‌ها وارد می‌کند.

شهر اردستان نیز از سونامی افزایش قیمت اجاره مسکن بی‌بهره نبوده است. در شهری که نه کارخانه‌ی بزرگی هست و نه منبع درآمد پایدار، مردمش یا کارمند جزء هستند و یا کارگر و مغازه‌دار و کشاورز، اگر 4 درصدی در این شهر از وضع مالی بسیار خوبی برخوردار هستند، 96 درصد آن‌ها ‌هشتشان گیر نهشان است.

یکی از شهروندان اردستانی گفت: شرایط کنونی بازار و گرانی‌های اخیر تأثیر زیادی بر افزایش سرسام آور اجاره بها در شهر اردستان داشته است. با این وجود هیچ‌کس پاسخگوی مشکلات مردم در این زمینه نیست. در بعضی از مناطق شهر اجاره مسکن سیرصعودی دارد و روز به روز شرایط برای اجاره نشینان سخت‌تر می‌شود.

فاطمی، یکی دیگر از شهروندان گفت: کاهش ساخت و ساز در سال‌های اخیر موجب کمبود مسکن و در نتیجه، افزایش اجاره بها شده است،مسئولان باید پیگیر باشند و با تلاش و کوشش شرایط گرانی را برطرف کنند.

یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار کرد: من برای خرید مسکن چند روز پیش، بنگاه معاملات بودم و قیمت‌ها به ‌شدت بالاست و خریدار هم وجود دارد، اما فروشنده‌ای که ملک خود را باقیمت پایین و مناسب بفروشد، وجود ندارد. هنوز مشخص نیست علت این افزایش سرسام‌آور چیست؟

هیچ نهادی برای کنترل اجاره‌بها وجود ندارد

برخی شهروندان نیز بر این باورند که مشاوران املاک جز افرادی هستند که با هدف کسب کمیسیون بیشتر به بالارفتن اجاره‌بها دامن زده‌اند. موضوعی که اگرچه جای بحث و کارشناسی بیشتر دارد، اما برخی از بنگاه‌داران آن را رد می‌کنند و می‌گویند” اتفاقاً در شرایط فعلی مشاوران املاک به دلیل بالارفتن مبالغ اجاره‌بها و مسکن، با تعداد کمی از مراجعان روبرو هستند و در ماه‌های اخیر درآمد همکاران ما به شدت کاهش یافته و واقعیت این است که هرقدر قیمت اجاره‌بها و مسکن پایین باشد تعداد بیشتری از مردم به اجاره مسکن و خرید رغبت نشان می‌دهند.”

تقی امیرانی یکی از این مشاوران املاک است که می‌گوید: مشاوران املاک از ارزانی بازار سود می‌برند نه از گرانی آن. هم‌اکنون مالکان با توجه به هیجانات ایجاد شده در قیمت مسکن، واحدهای مسکونی را اجاره می‌دهند و مالکان تعیین کننده اصلی قیمت هستند.

وی که در شهر اردستان و زواره مشاوره املاک دارد، ادامه می‌دهد: متأسفانه از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۵۰ درصد اجاره‌های منازل هستیم که شاید مهم‌ترین دلیل آن عدم ساخت و ساز و سیاست اشتباه برخی از مسئولان باشد.

شهرک جدید مسکونی در اردستان به بهره‌برداری می‌رسد

همچنین، رئیس اداره راه و شهرسازی اردستان اظهار کرد: در موضوع زمین و اراضی تنها اهرمی که دولت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند وجود ذخیره اراضی از طرف خود دولت است. اگر ذخیره‌های ارضی به حدی باشد که نیازهای مردم را پاسخ دهیم مطمئناً دست دلال از خرید و فروش کوتاه می‌شود.

مجتبی پورشفیع با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت زمین و اجاره‌بها در اردستان به صورت ماهانه در حال افزایش است، افزود: اداره راه و شهرسازی در خصوص جلوگیری و یا نظارت بر این موضوع هیچ وظیفه‌ای ندارد. اقدامی که به تازگی در حال انجام آن هستیم طراحی شهرک جدید در شهر اردستان است.

وی اضافه کرد: با اتمام برنامه‌ریزی جهت بهره‌برداری از شهرک جدید تعداد 400 پلاک زمین مسکونی به مزایده خواهد رفت. با ابلاغ این طرح به همان اندازه 400 پلاک ذخیره ارضی اردستان افزایش پیدا می‌کند و قطعاً با واگذاری آن می‌تواند در کاهش قیمت زمین و به تبع آن اجاره مؤثر باشد.

اداره راه و شهرسازی اردستان با بیان اینکه وضعیت ذخیره اراضی مسکونی در شهر مهاباد و زواره نسبتاً خوب است و مشکلی در این خصوص نداریم، تصریح کرد: با اعلام اداره کل راه و شهرسازی هیچ منعی برای واگذاری اراضی نداریم و طبق قیمت روز و کارشناسی به متقاضیان زمین مسکونی واگذار می‌کنیم.

 

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.