تاسیس انجمن نمایش کاشان منتظر تایید نهایی اصفهان است

هنر نمایش کاشان دست‌کم نیم قرن قدمت و سابقه فعالیت دارد. هنرمندان نمایش کاشان در دوران انقلاب موثر بوده‌اند و حتی گروه‌ی از این هنرمندان در دوران دفاع مقدس به جبهه‌ها اعزام شده و برای تجدید روحیه رزمندگان، در جبهه‌ها نمایش بازی می‌کردند.

تعداد قابل‌توجهی شهید هم تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌اند که تصاویر بخشی از آن‌ها در فرهنگ‌سرای مهر کاشان زینت تابلوها و دیوارهای فرهنگ‌سراست.

از طرفی امسال در شرایطی چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر در کاشان برگزار شد که این جشنواره بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر کاشان هم محسوب می‌شد و در ادامه همان جشنواره برگزار می‌شد.

کاشان با وجود این همه پتانسیل نمایشی، اما یک نهاد صنفی مستقل ندارد. البته از دو سه سال پیش، با تلاش جمعی از هنرمندان کاشان، خانه تئاتر کاشان که شعبه‌ای از خانه تئاتر تهران است، در کاشان ایجاد شد و پس از کش و قوس‌هایی، حدود ۶ ماه پیش محمد نظافتی مدیرعامل این خانه شد. اما خیلی زود از این سمت استعفا داد.

وی در گفت‌وگو با مشکات آنلاین، مهم‌ترین دلیل استعفای خود را، فقدان پوشش و پشتیبانی‌های لازم خانه تئاتر کاشان، از سوی خانه تئاتر تهران اعلام و تاکید کرد؛ کاشان با این همه پتانسیل قوی هم به لحاظ کمی هم به لحاظ کیفی، نیازی به این که زیرمجموعه یک نهاد در مرکز باشد ندارد و خودش می‌تواند نهاد صنفی مستقل و با قدرتی تاسیس کند.

در پاسخ به این سخن مدیرعامل مستعفی خانه تئاتر کاشان، یکی از هنرمندان نمایش کاشان پرسشی در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد که چرا آقای نظافتی پیگیر تاسیس «انجمن نمایش کاشان» نیست، در حالی که این شهر به اندازه‌ای که قانون احصا کرده، گروه هنری فعال نمایشی دارد.

معاون فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در پاسخ به این پرسش، با تایید این‌که وجود این تعداد گروه نمایشی برای شکل‌گیری «انجمن نمایش» کفایت می‌کند تایید کرد، پس از ثبت پنجمین گروه نمایشی کاشان، مکاتب‌های با سرپرستان گروه‌های ثبت‌شده برای معرفی کاندیداهای هرگروه به منظور تکمیل پرونده و ارسال به اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان برای بررسی، تایید صلاحیت کاندیداها و مشخص‌کردن تاریخ برگزاری انتخابات انجمن نمایش کاشان صورت پذیرفته و باتکمیل پرونده و ارسال به استان، منتظر تایید اداره کل هستیم.

برای این‌که بدانیم پرونده در اصفهان در چه وضعیتی است،‌ با «حمید شهرانی» کارشناس مسئول هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تماس گرفتیم. وی تایید کرد: درخواست اداره کاشان برای تاسیس انجمن نمایش وصول شده اما نیاز به زمان برای بررسی دارد.

شهرانی در مورد روند طبیعی بررسی این موارد گفت: این روند طبیعتا سلسله مراتبی دارد و زمان می‌برد تا این پروسه تکمیل شود. قاعدتا باید بررسی‌هایی در مورد نامزدها و شرایط صورت بگیرد که وقتی مراحل انجام شد، به‌موقع به اداره کاشان اعلام می‌شود.

این مقام مسئول حاضر به پاسخ‌گویی بیشتر به پرسش‌های مشکات آنلاین نشد و گفت با توجه به پرونده موجود گمان می‌کند همین اطلاع‌رسانی کفایت می‌کند.

مشخص نیست پروسه بررسی پرونده انجمن نمایش کاشان، در اداره کل چه مقدار زمان می‌برد، اما آن‌چه مشخص است اداره کاشان آنچه در توان داشته برای این که این نهاد هنری در کاشان شکل بگیرد، به سهم خودش تلاش کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.