برپایی هرگونه تجمع مسالمت‌آمیز حق مردم است

مشکات آنلاین: دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان گفت: قانون اساسی که منشور ملی است صراحتاً حق اعتراض را به مردم داده است منتها مجرای آن دریافت مجوز از وزارت کشور است.

حجت‌الاسلام علیرضا باطنی در خصوص جایگاه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در کشور، اظهار کرد: ظرفیت قانون اساسی این امکان را ایجاد کرده است که افراد در شرایط مختلف اگر نظری درباره مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارند نظراتشان را ابراز کنند. به لحاظ قوانین عادی با مجوز وزارت کشور هرگونه تجمع مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر و حق مردم است و در سال‌های گذشته تشکل‌های صنفی و سیاسی با دریافت مجوز از وزارت کشور برنامه‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند.

وی افزود: وقتی گروهی تابلودار درخواست مجوز می‌کنند مسئولیت تمام اقدامات مربوطه هم به عهده مسئول درخواست کننده مجوز است. قانون اساسی این اجازه را می‌دهد و وزارت کشور هم در شرایطی که بار امنیتی نداشته باشد و مصلحت اهمی در بین نباشد اقدام می‌کند.

دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان، گفت: گاهی که این مجوز صادر نمی‌شود، شاید درخواست کننده آن شناخته شده نباشد. اگر تشکل صنفی درخواست مجوز کند یا یک حزب سیاسی درخواست کند خیلی فرق می‌کند. اما اینکه همین طوری افراد داخل خیابان بیایند بدون اینکه کسی مسئولیت رفتارشان را بپذیرد و اقداماتی انجام شود که خلاف قانون باشد به نظر می‌رسد اگر تدبیری نشود منتهی به هرج و مرج خواهد شد و در همه جای دنیا همین‌گونه است.

باطنی تصریح کرد: قانون اساسی که منشور ملی است صراحتاً حق اعتراض را به مردم داده است منتها مجرای آن دریافت مجوز از وزارت کشور است. در اعتراض‌های اخیر باید مشخص شود درخواست مجوز برای اعتراض مسالمت‌آمیز از وزارت کشور شده است یا خیر. اگر درخواست کرده باشند و مسئولیت اجتماع خود را پذیرفته باشند و وزارت کشور مجوز نداده باشد، انتقاد به وزارت کشور وارد است. اما اگر کسی در هر زمانی و به هر بهانه‌ای تصمیم بگیرد مردم را دعوت به خیابان کند و اتفاقاتی بیفتد که اعمال مجرمانه تلقی شود هیچ کشوری به این درخواست‌ها مجوز نمی‌دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: هر کسی خسارت دیده است راه احقاق حق باز است و اگر فردی ادعایی داشته باشد دستگاه قضایی موظف است دادخواستش را بپذیرد و مورد رسیدگی قرار دهد. البته ممکن است به یک مرکز نظامی حمله‌ای رخ دهد، هیچ کجای دنیا جایی را پیدا نمی‌کنید که محدوده‌های نظامی خط قرمزشان نباشد. اگر افرادی به اماکن نظامی بدون اجازه مسئولان مربوط وارد شوند فرماندهان موظف هستند از مراکز نظامی خود دفاع کنند و این کاری به کشور ما ندارد چرا که اگر سلاح دست افراد غیر مسئول بیفتد ممکن است فاجعه‌بار باشد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ناگهانی قیمت بنزین به مردم شوک وارد کرد چراکه جامعه از نظر روانی آماده نبود و باید ضرورت این کار از قبل برای مردم تبیین می‌شد. هر جا اعتماد کردیم و مردم را محرم دانستیم و مسئله‌ای را با آنان در میان گذاشتیم پذیرفته‌اند و تمام سختی‌ها را با جان و دل پذیرا بوده‌اند. به نظر می‌رسد در افزایش قیمت بنزین تدبیر درستی نشد. متأسفانه چون این تدبیر انجام نشد زمینه‌ای برای افراد سودجو ایجاد کرد تا به تخریب اموال عمومی بپردازند و عناصر خارج نشین به صراحت گفته‌اند که دو سال بود که آموزش شورش در ایران می‌دادیم.

دبیر مجمع اصولگرایان استان اصفهان، گفت: فکر می‌کردند با این شیوه‌های تخریبی می‌توانند آرمان‌های ملت را از بین ببرند و براندازی را محقق کنند. به محض اینکه مردم متوجه این واقعیت شدند صف خود را از بدخواهان جدا کردند. اعتماد مردمی که سرمایه بزرگی است نباید مورد غفلت مسئولان قرار بگیرد، مسئولان تعهداتی به مردم داده‌اند که باید به آن عمل کنند.

 

منبع: ایسنا اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.