برگزاری کنگره بين المللی محتشم کاشانی در نيمه اسفندماه

مدير اجرايی کنگره بين المللی محتشم کاشانی گفت: کنگره بين المللی محتشم کاشانی در روزهای13، 14 و 15 اسفندماه برگزار می شود.

 

«سيد مرتضي طاهری» عصرامروز در نخستين نشست خبری کنگره محتشم با اصحاب رسانه بيان کرد: کنگره بين المللی محتشم کاشانی در روزهای 13، 14 و 15 اسفندماه در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار مي شود.

 

وي با بيان اينکه در کميته علمی کنگره بين المللي محتشم کاشانی، برترين استادان ايرانی و خارجی شرکت دارند، تصريح کرد: رئيس انجمن دانشنامه دايره المعارف اسلامی، عضو پيوسته زبان و ادب فارسي و شخصيت هاي فرهنگي کاشان عضو کميته علمي اين کنگره اند.

 

مدير اجرايی کنگره بين المللی محتشم کاشاني  ادامه داد: کميته های فرهنگی و هنری، عمرانی، اطلاع رسانی و تبليغات، تشريفات از جمله کميته های اين کنگره بين المللی اند.

 

طاهری همچنين رونمايی از کتاب هاي محتشم، زندگی و انديشه محتشم، مجموعه مقالات پذيرش و داوری شده، مقالات و سخنرانی ها،  ديوان محتشم را از برنامه های کنگره بين المللی محتشم کاشانی بيان کرد.

 

وي خاطر نشان کرد: بيش از 300 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که مقالات برگزیده به چاپ می رسد.

 

 کنگره بین المللی محتشم کاشانی نقطه عطف برنامه های فرهنگی کاشان است

در ادامه اين نشست معاون استاندار و فرماندار ويژه کاشان بيان کرد: امسال سالی مبارک در حوزه فرهنگی کاشان شاهد هستيم و برنامه‌های متعدد فرهنگی مانند کنگره بهار، جشن يکصد سالگي ،آموزش و پرورش، رونق تاتر و موسيقي و نشست های فرهنگی متعدد و برپايی نمايشگاه کتاب در این شهر گواه این مطلب است و مجموعه فرهیختگان و مسئولان شهرستان نیز در این مهم دغدغه دارند و به دوره اوجی که قبلا داشتيم باز می‌گردیم.

 

«حميدرضا مؤمنيان» با اشاره به شخصیت محتشم کاشانی افزود: محتشم کاشانی یک شخصیت برجسته در حوزه علم و فرهنگ در ایران و سرآمد شاعران در کشور و باعث شهرت کاشان و کاشانی شده است و توجه به شهدا، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، یادواره‌های شهدا و غیره نشان دهنده اهمیت به موضوع فرهنگی است و تمامی این امور به جهت توجه نسل جوان به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی است.

 

وي ضمن اشاره به الگوی اسلامی ایرانی بيان کرد: هرگونه بروز نقص و اشکال باعث ضربه زدن به حوزه فرهنگ و هنر می‌شود و به همین جهت تمامی تلاش‌های لازم به جهت برگزاری هر چه بهتر کنگره انجام شده است و اگر در حوزه های مختلف از کاشان نام برده می‌شود به دلیل عملکرد قابل تقدیر مسئولان در دوره‌های مختلف است.

 

فرماندار ويژه کاشان با اشاره به اينکه اگر به توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه کاشان توجه می‌کنیم، برگزاری چنین کنگره هایی در کاشان لازم است، تاکيد کرد: اگر از کاشان در کشور به عنوان شهري خوب ياد مي شود به دليل تلاش نيروي انساني ماهر در اين شهر است که مي توانند توانايي هاي بالقوه را بالفعل تبديل کنند.

 

مؤمنيان تصریح کرد: سعی شده در این کنگره کمیته‌ها به گونه طراحی شود تا همه ارگان‌های شهر در این کنگره نقش موثری داشته باشند و بحث‌هایی همچون شعر محتشم، طراحی تندیس، آزاد سازی مسیرها و غیره از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این کنگره است که به مرور زمان در حال انجام است.

 

کنگره بین المللی محتشم کاشانی نشاندهنده جایگاه والای فرهنگ بین دستگاه هاي اجرايي شهراست

«مهدي اخباری» رئيس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشانی نیز در این نشست گفت: کنگره بین المللی محتشم کاشانی با مشارکت تمامی ارگان‌ها و نهادهای کاشان برگزار می‌شود و اين امر نشان دهنده جایگاه والای فرهنگ در بین دستگاه هاي اجرايي شهراست و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان امیدوار است کنگره‌ای در شان محتشم کاشانی برگزار شود و بین‌المللی بودن این کنگره مسئولیت مسئولان را سنگین تر می‌کند.

 

 آزادسازی معبر منتهی به مقبره محتشم کاشانی در دست اجرا است

در ادامه اين نشست سرپرست منطقه یک شهرداری کاشان گفت: با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و بازگشایی معبر۱۰متری، مقبره محتشم کاشان به خیابان محتشم کاشانی متصل می‌شود.
«مرتضی والی‌زاده» با بيان اينکه آزادسازی معبر منتهی به مقبره محتشم کاشانی در دست اجرا است، ادامه داد:
هدف از طراحی و اجرای این پروژه توجه بیشتر به جایگاه محتشم، سهولت دسترسی به مقبره این شاعر نامی کاشان و مرثیه‌ سرای اهل بیت (ع) برای علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی است.
وي با بیان این‌که زمان تکمیل این پروژه تا پایان اردیبهشت سال آینده پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: این معبر با طول ۲۱۵ متر و عرض ۱۰ متر در نظر گرفته شده و با توجه به تعداد ۱۰ ملک موجود در مسیر که باید با مالکان آن توافق شده و تملک شود، برآورد ریالی اجرای آن بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌‌بینی شده است.

 

سرپرست منطقه یک شهرداری کاشان گفت: 3ميليارد و 500ميليون ريال براي بدنه سازي و کف سازي مقبره محتشم در نظر گرفته شده است .

 

برپايی نمايشگاه خوشنويسی

در ادامه اين نشست «احمد خوش حساب» رئيس انجمن خوشنويسان کاشان بيان کرد: به همت دبیر اجرایی این کنگره نمایشگاه آثار خشنویسان منطقه فرهنگی کاشان با حضور استاد امیرخانی و استاد ملک زاده در دانشگاه آزاد اسلامی و همزمان با برگزاری کنگره محتشم برگزار می شود.

 

وي يادآورشد: علاقه مندان به خوشنويسی مي توانند تا 30 بهمن ماه آثار خود را به دبيرخانه کنگره ارسال کنند تا پس از داوري در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گيرد.

 

همايش بين المللی محتشم كاشانی با هدف معرفي ويژگيی های فرهنگی و اجتماعی کاشان برگزار مي شود

در ادامه اين نشست دبير اجرايی همايش بين المللی محتشم كاشانی اظهار كرد: همايش بين المللی محتشم كاشاني با هدف معرفی كاشان و ويژگي هاي فرهنگی و اجتماعی اين شهر باستانی در دوران صفويه بعنوان يك شهر تاثير گذار در صنعت ،‌ فرهنگ و آئين هاي تشيع در جهان ، برگزار می شود.

 

«سعيد خيرخواه» ادامه داد: جايگاه تعزيه و سايرهنرهای آئينی در ارتباط با شعر ديني به ويژه دوازده بند محتشم كاشاني، نقد و تحليل زندگي محتشم در همه ابعاد ساختاري بر اساس نظريات پيشرو و نقد ادبي و تحليل شعر در جهان و نيز تاثير گذاري محتشم كاشاني در شعر آئيني و در ادبيات ديني آئين تشيع درجهان از ديگر اهداف اين کنگره است.

 

وي افزود: در اين همايش بين المللی استادان و پژوهشگران از سراسر جهان و ايران تازه ترين يافته هاي خود را عرضه می کنند.

 

عضو هيات علمی دانشگاه آزاد اسلامي بيان كرد: اين همايش با همكاري سازمان همكاري هاي كشورهاي اسلامي (اكو) ،‌نهاد رياست جمهوري ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌سازمان صدا و سيما ،‌بنياد دائره المعارف بزرگ اسلامي و همچنين مراكز علمي ودانشگاه هاي اصفهان و كاشان، مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري کاشان، سازمان فرهنگي ورزشي، فرمانداري، آمورش و پرورش کاشان برگزار مي شود.

 

محتشم يک ظرفيت و يک سرمايه ملی است

در ادامه اين نشست رئيس کميته فرهنگی و هنری همايش بين المللی محتشم كاشانی بيان کرد: محتشم يک ظرفيت و يک سرمايه ملي است.

 

«مجتبی رضا زاده» برگزاری همايش ملي شعر محتشم کاشاني در سه محور کلاسيک، نيمايي و سپيد، برپايي نمايشگاه خوشنويسي، نمايشگاه عکس، همايش مادحين و ذاکرين را از جمله برنامه هاي کميته فرهنگي و هنري اين همايش بيان کرد و گفت: از همه ابزار براي معرفي اين شاعر آييني به نسل جوان استفاده کرده ايم.

 

وي اظهار اميدواری کرد که کاشان با وجود 700 هيات مذهبی به عنوان مهد شعر آيينی کشورانتخاب شود.

 

«کمال الدین علی محتشم کاشانی» اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال 996 درگذشت.
شعر عاشورایی بسیار معروف با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله آثار گرانبهاء این شاعر پرآوازه مرثیه سرای کشور است.
آرامگاه این شاعر مرثیه سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.