به بهانه توسعه بافت تاریخی آران‌وبیدگل را نابود نکنید

محمد مشهدی نوش‌آبادی استاد دانشگاه و پژوهش‌گر ادیان و آیین‌های باستانی، نسبت به تخریب خانه دکتر حسین عظیمی در آران و بیدگل واکنش نشان داد و رقابت‌های محله‌ای در این شهرستان را خسارت‌بار خواند.

 

مشهدی در مطلبی در کانال تلگرامی خود با بیان این‌که رقابت بین دو قسمت آران و بیدگل گاهی سازنده و اغلب مخرب این شهرستان بویژه برای بافت و آثار تاریخی بوده‌است تاکید کرد: توسعه بی‌رویه خیابان‌ در این شهرستان و محله‌گرایی‌های معمول دمار از روزگار آثار تاریخی شهر درآورده‌است.

 

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان با یادآوری این‌که بافت تاریخی آران و بیدگل از بافت‌های باارزش تاریخی کشور است، مدیریت بافت تاریخی آران و بیدگل را نمونه‌‌ای مثال‌زدنی از بی‌برنامه‌گی، بی‌مبالاتی و عوام‌زدگی دانست که پاسخگوی هیچکس نیست.

 

به نوشته این استاد دانشگاه، میراث فرهنگی اگر در زمینه احیای بافت بودجه‌ای هم صرف می‌کند، عموما غلط و ناهمگون است.

 

مشهدی به مواردی از تناقض‌ روند‌ها در این خصوص اشاره کرد و نوشت: «از یک طرف بافت و خانه‌ها تخریب می‌شود و از طرف دیگر هزینه‌های هنگفت صرف ساخت فضاهای جدید غلط‌ ساز می‌شود.

 

یک روز سازه‌ای یادمانی می‌سازند؛ یک روز آن را تخریب می‌کنند‌. روزی محله‌های بی‌مانندی مانند «دربند» و «سرسنگ» را تخریب و از آن خیابان رد می‌کنند و یک‌روز سازه‌های بی‌قواره خلق می‌کنند.

 

یک‌روز دکتر عظیمی را معرف هویت شهر می‌دانند روز دیگر خانه آن را تخریب می‌کنند.»

 

مرحوم دکتر «حسین عظیمی» استاد شاخص اقتصاد و توسعه و از نظریه‌پردازان صاحب‌نام اقتصادی ایران متولد آران و بیدگل بود.

 

به تازگی خانه پدری این چهره برجسته علمی کشور در شهرستان آران و بیدگل تخریب شده است. سبک معماری این خانه گودال باغچه و متعلق به پهلوی اول بوده‌است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.