تحلیل فنی بازی فرانسه – رومانی

بازی فرانسه و رومانی که بازی افتتاحیه جام ملتهای اروپا بود، با نتیجه دو بر یک به سود فرانسه به پایان رسید.

 

«محمدرضا پرکاس»  به تحلیل فنی این بازی پرداخته است.

 

او که سال پیش در آلمان به سر می برد امسال به دعوت تیم «الفجره» به امارات سفر کرد  و مدیریت فنی این باشگاه را برعهده گرفت. پرکاس دارای مدرک حرفهای فوتبال از کشور آلمان است.

 

مدیر فنی باشگاه الفجره امارات، برادر «شهناز پرکاس» رئیس شورای سابق شهر مشکات است.

 

نیمه اول:

هر دو تیم با یک سیستم یعنی ۴،۳.۳ بازی  کردند البته فرانسه متمایل به ۴،۳.۲،۱ . در دقایق ابتدای ، بازی بیشتر در وسط زمین بود و بهترین شانس برای رومانی از ضربه استاندارد یعنی کرنر بدست آمد و مجددا از نقطه کور خط دفاعی یعنی حرکت مهاجم از پشت دفاع  در تیر دوم و میتوانست گل شود.

 

در ادامه تیم رومانی خیلی فشرده بازی می کرد و تا جای که حجم تیمی آنها به زیر ۳۰ متر می رسید و این کار فرانسه را برای نفوذ سخت کرده بود دردفاع تیمی رومانی ، مهاجم وسط آنها به خط هافبک برمی گشت  و دو مهاجم کناری جمع تر بازی می کردند (۴،۴.۲ ) البته  دوندگی بازیکنان رومانی زیاد بود و باید دید تا پایان بازی ادامه دارد.

 

رومانی شیوه حمله خود را بر مبنای حرکات پا به توپ در زمین فرانسه و یا استفاده از اشتباهات حریف برنامه  ریزی کرده بود. تاکتیک و برنامه تهاجمی فرانسه بر مبنای بردن توپ به جناحین و ارسال و یا پاسهای عمقی وبلند در پشت دفاع ، البته تا حدودی بعد از یکی دو خطر دفاع رومانی عقب کشید ولی فرانسه بخاطر اینکه به اهداف خود برسد با عرض دادن به تیم خود و بازی کردن در زمین خودی باعث می شد تیم رومانی جلو بکشد و فاصله بین خطوط بیشتر شود و در نتیجه زیاد شدن فاصله خط دفاع با دروازه.

 

بعد با پاسهای بلند به جناحین ویا عمقی به پشت دفاع رومانی در صدد رسیدن به گل بودند ، فاصله بیش از استاندارد خط دفاع با دروازه رومانی میتواند برای آنها خطر ساز شود و آفساید گیر راه حل مطمئن در دفاع  نیست. مجموعا در نیمه اول بیشتر بازی در وسط زمین  و از سرعت بالایی بر خوردار نبود  ودر تیمها کارهتای تاکتیک گروهی دیده نشد و بیشتر کارهای فردی و بدون حمایت دیگر بازیکنان و حملات هر دو تیم لحظه ای  و کوتاه بود.

 

نیمه دوم :

فرانسه همان تاکتیک تهاجمی خود را دنبال کرد با این تفاوت که توپ را سریعتر به زمین حریف انتقال می دادند و آنجا با عرض دادن و فشار از جناحین و این کار باعث شو که رومانی بیشتر در زمین خود جمع شوند و کار را برای فرانسه سخت کردند ؛ چون فرانسه بازیکنان ریز نقش ندارد و امید آنها به ارسالها از جناحین و ضربات سر بود البته گل آنها از همین طریق ( ضربه ایستگاه) بدست آمد. هرچند روی دروازبان رومانی خطا انجام گرفت. در مقابل رومانی به ضد حمله و حمله سریع فکر می کرد بخاطر جلو کشیدن تیم فرانسه نسبت به نیمه اول و حتی پایه ریزی برای گرفتن پنالتی هم بوسیله حمل توپ از سمت راست که از بدست آمدن توپ از اشتباه تیم فرانسه بوجود آمد ( داور قبل از صحنه  خطای پنالتی باید برای فرانسه خطا می گرفت)

 

کادر فرانسه با بیرون کشیدن گریزمان و در ادامه پوگبا فشار را از جناحین بیشتر کردند با گوشهای سرعتی و رونده  که حاصل آن باز شدن تیم رومانی و زدن به داخل و ایجاد شوت زنی ناگهانی ( گل دوم ) ، البته در مواقعی که با یک دفاع تیمی فشرده مواجه میشویم و بازیکن ریز نقشی نداشته باشیم راهی رسیدن به گل میتواند ارسالهای تند و تیز از جناحین ، فضا سازی برای شوت های ناگهانی و از راه دور و همچنین پاسهای ترکیبی – سرعتی پشت ۱۸ قدم برای گرفتن خطا یا در حالت نفود، خطای پنالتی.

 

در مجموع هر دو تیم  بازی سرعتی با تاکتیک گروهی و تیمی قوی به نمایش نگذاشتند و بیشتر انفرادی و حملات دامنه دار نبودند و هر دو تیم برای بازی در برابر سوئیس به مشکل می خورند.

 

منبع: وبسایت برنامه 90

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.