تحلیل فنی دیدار تیمهای آلمان – اوکراین

در ادامه تحلیل های محمدرضا پرکاس، مدرس فوتبال از بازیهای یورو ۲۰۱۶، تحلیل فنی بازی آلمان و اوکراین ارائه می شود:

 

نیمه اول

هر دو تیم با سیستم مشابه یعنی ۴،۲.۳،۱ بازی میکردند و در این مواقع نحوه و شعاع حرکتی بازیکنان و همچنین جابجای اصولی و سریع گروهی و تیمی میتوان از نقاط قوت یک سیستم بر ضعفها همان سیستم غلبه کرد.

 

تیم آلمان با توجه به اینکه اوکراین دفاع تیمی را از نیمه خودی شروع می کرد ، در زمین کاملا باز می شد و توپ را با کمترین ضرب در عرض زمین به گردش در می اورد و حمله منطقه ای را در دستور کار داشت. آلمان دنبال یک روزنه در  خطوط دفاعی اکراین بودند یا به عبارتی می خواست نظم دفاع تیمی اوکراین را به هم بزند و با پاسهای عمقی و یا شوت زدن ناگهانی بر سیستم چند لایه ای دفاع حریف غلبه کند و همچنین نفود از جناحین و ارسالهای بلند و سرعتی برای مهاجم دوم خود یعنی مولر را در دستور کار داشت.
 در مقابل اکراین بیشتر چشم به ضد حمله یا حملات سریع  با پاسهای طولی بلند و همچنین بردن توپ به جناحین و ارسالهای بلند ، با توجه به نقطع ضعف آلمان در جناحین دفاع و همچنین فاصله سه مهاجم هافبک آنها با خط دفاعی داشت. آنها عملا جناحین آلمان را خالی و آسیب پذیر کرده بودند و با ارسالهای تند و تیز چندین خطر جدی روی دروازه آلمان بوجود اوردند و اگر هافبک – مهاجم چپ اوکراین کمی جمع تر در منطقه جریمه آلمان جاگیری میکرد،  ( همانگونه که در ابتدا اشاره شد  جابجایی اصولی و سریع در سیستم ۴،۲.۳،۱ ) می توانست برای اوکراین گل زنی کند ، البته حملات اکراین از  سمت راست آلمان ، جایی که هکتور مدافع چپ آلمان نفود میکرد خطرناکتر بود و دو موقعیت خطرناک داشتند  و روی ارسال ایستگاهی و استاندارد هم خطرناک نشان دادند.
بعد از دریافت گل،  اکراین تیم خود را جلوتر کشید و این کار فاصله خط دفاع با دروازه را بیشتر میکرد و آلمان به ارسال در عمق دفاع و پشت مدافعان میخولست از این فضا استفاده کند. از طرف دیگر اواخر نیمه اول آلمان بخوبی حفظ  توپ نمیکرد و چون تیم اکراین جلو کشیده بود فشار زیادی آلمان روی دروازه خود تحمل کرد .
نیمه دوم
آلمان مجددا با پاسهای تک ضرب عرضی-عمقی و همچنین جابجای نفرات حمله کننده خود باعث شد که اوکراین دفاع تیمی را به زمین خود ببرد تا فضاهای بین خطوط خود را کم کند تا با بازیهای ترکیبی خط تهاجمی آلمان ، گلی را دریافت نکند و تیم اوکراین چون نمیتوانست پا به پای سیستم و روش بازی آلمان حرکت کند ، تاکتیک  خود را برمبنای  ضدحمله ویا تک حمله با حرکات انفرادی و  گرفتن خطا و کرنر و استفاده از ضربات ایستگاهی و استاندارد قرار داد تا بتواند به  گل تساوی برسد که البته آمادگی دروازبان آلمان سد بزرگی در برابر آنها بود و اگر هم فرصتی بدست آوردند تا حدودی علت آن ناهماهنگی خط دفاع  آلمان بود.
مربی آلمان با تعویض هافبک- مهاجم سمت چپ خود و به زمین آوردن شورله که تجربه بیشتری دارد و حرکات پا به تو پ سریع تر و قدرت شوت زنی در حرکت را نیز دارا است ، باعث شد که از فشار سمت راست اوکراین کمتر شود و کم کم تیم آلمان بر بازی مسلط شود .
تعویض شواین اشتایگر در دقایق پایانی بیشتر جنبه بالا بردن اعتماد به نفس تیم و تا حدودی هجومی تر کردن ریتم بازی بود( با تغییر آرایش در خط حمله ).
نکته مهم در رابطه با تیم آلمان اینست که تیم آلمان خود را برای بیش از ۵ بازی در این تورنمنت بزرگ آماده کرده است و نیمکت آنها قدرت تغییر شیوه و تاکتیک تیمی را دارد و  شاید ترکیب اصلی تر آلمان را در بازی با  لهستان شاهد باشیم.
تیم اوکراین با داشتن خط حمله سر زن و همچنین تکنیکی و قلدر این توان را دارد که از دو بازی دیگر خود امتیاز کسب کند و رقیب آنها برای صعود به دور بعد لهستان است که قدرت هر دو تیم تقریبا برابر است.
در انتهای بازی تیم آلمان  یک ضد حمله سریع را بصورت آکادمیک در  فوتبال مدرن را به  نمایش گذاشت و نتیجه را ۲ بر ۰  به سود خود به پایان رساند و هر چند که اکراین هم  یکی دو شانش بزرگ را  از دست دادند .
در انتها مجددا  به اهمیت استفاده از ضربات استاندارد و ایستگاهی  واقف شدیم و تا به امروز بیش از نیمی از گلها به این طریق از خط دروازه عبور کرده است.
منبع: سایت برنامه 90
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.