تغییرات شهرداری بر اساس ضابطه باشد نه تملق‌گویی/ هنرمندان ادامه روش شهردار قبلی را تحمل نمی‌کنند

«حمید رضا عطارزاده» جوان فیلم‌ساز کاشانی در گفت‌وگوی تلفنی با مشکلات آنلاین به نقش هنرمندان در پیروزی لیست همدلی در انتخابات شورای شهر کاشان اشاره کرد و گفت اگر قرار باشد مدیریت قبلی با یک سیستم اتوکشیده‌ ادامه پیدا کند اعتراضات ما هم شروع می‌شود.

 

با پیگیری او، هفته گذشته تعدادی از هنرمندان کاشان به دیدار شهردار رفتند و مطالباتشان را بیان کردند.

 

عطارزاده در این گفت‌وگو درباره این نشست نیز سخن گفت.

 

متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

 

آیا دوستان هنرمند در انتخاب رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نقش داشتند؟

هیچ نقشی نداشتند.

 

حتی نقش مشورتی؟

بدترین درد این بود که حتی مشورتی هم نشد.

 

گزینه شما برای این سمت چه کسی یا چه کسانی بودند؟

آقایان شافعی، نظافتی و حتی آقای رضوی زاده سرپرست این سازمان. این افراد هم سابقه خوب و هم رزومه خوبی داشتند. واقعا نمی‌دانم چرا از افراد غیرتخصصی استفاده کردند.

آقای والی‌زاده در زمان حضورشان در شهرداری منطقه یک با هنرمندان رابطه خوبی داشت. البته ظرفیت‌های بهتر از ایشان وجود داشت که نمی‌دانم چرا از آن‌ها استفاده نشد.

فعلا به خاطر فضایی که وجود دارد سکوت می‌کنیم تا ببینیم شهردار می‌خواهد چه کار کند.

اگر ببینیم بحث‌های هنری به موضوعات سیاسی و غیرتخصصی پیش می‌رود موضع‌گیری خواهیم کرد. باید ببینم چه اتفاقاتی می‌افتد.

 

چه انتظاری از مدیریت شهری دارید؟

امیدوارم هنرمندان را دریابند. این همه ظرفیت‌ در بخش‌های مختلف وجود دارد. همه هنرمندان توقع دارند بتوانند در مشارکت شهری نقش خود را نشان دهند. اگر قرار باشد مدیریت قبلی با یک سیستم اتوکشیده‌ ادامه پیدا کند اعتراضات ما هم شروع می‌شود.

برخی از تصمیم‌هایی که در حوزه فرهنگی و هنری و تولید محتواها گرفته می‌شود همچون دوره قبل بر اساس رابطه است نه ضابطه و  روش تعریف شده قانونی که خرد جمعی در آن نقش داشته باشد.

بسیاری از افرادی که اکنون رنگ و دکور عوض کردند همان‌هایی هستند که تابلو بی‌چون چرای رانت بازی‌ها و رابطه بازی‌ها بودند و با پول بیت المال  هر چه خواستند کردند بدون اینکه خروجی در خور شأن مردم و هنرمندان کاشان را داشته باشند.

ما از نمایندگان انتظار داریم که اگر فریاد زدید ما تغییر را خواهیم آورد آن تغییر ها بر اساس شایسته سالاvی و سابقه افراد باشد نه بر اساس رابطه و تملق گویی اشخاص.

جامعه هنرمندان کاشان یک جامعه نجیب و تاثیر گذار در همه بخش‌ها هستند و مستقل عمل می‌کنند. خواسته های آنها را هر چه سریعتر جامعه عمل بپوشانید. نگذارید ناامید شوند و تصمیم به کوچ از کاشانه خود بگیرند که این خسارت را همه به دوش خواهیم کشید.

کمترین خواسته آنها داشتن خانه هنرمندان و توجه به هنر آنها و تقسیط منابع و امکانات هست که همه بتوانند در کارهای فرهنگی و هنری نقش خود را داشته باشند.

ظرفیت هنرمندان کاشان در سطح ملی و بین الملل هست پس مسئولین به آنها نیاز بیشتر دارند نه هنرمندان به آنها.

هنرمند خود خالق است و یک نوشته، فیلم، عکس، موسیقی و دیگر غالب‌ها می‌تواند یک جریان فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند که بزرگترین سرمایه برای او است.

من نماینده هنرمندان نیستم اما با اکثر هنرمندان شهرم رابطه ی خوبی دارم و تقریبا خبر دارم که هنرمندان در چه وضعیتی زندگی می‌کنند.

در جمع شیک می‌پوشند و خوب می‌خندند و با روحیه هستند اما در خلوت خود هر کدام دل پر دردی از نحوه زندگی در این شهر تا نوع برخورد با تولید آثار خود دارند.

هنرمندی داریم اجاره خونه خود را ندارد.

هنرمندی هست که زندان را به خاطر بدهی تجربه می‌کند.

هنرمندی داریم که پیشکسوت است و موی خود را سپید کرده اما همچنان داره مورد امتحان و ممیزی قرار می‌گیرد.

کسی به فکر بیمه و زندگی آنها نیست.

چرا باید کسانی که اهل اندیشه و خرد هستند خود در بدترین شرایط زندگی کنند.

اینها همه دست خود مسئولان هست که باید درکی از این واقعیت‌ها داشته باشند تا بتوانند خود را مدیر فرهنگی بنامند.

 

چرا هنرمندان از مدیریت فعلی شهری نسبت به مدیریت سابق انتظار بیشتری دارند؟

چون بیشترین نقش را در پیروزی لیست همدلی داشته اند؛ ولی الان با بی توجهی روبرو هستیم. انتخاب‌هایی که انجام شده ذهنیت مناسبی را برای دوستان ما شکل نداده و امیدوارم این تصور اکثر هنرمندان درست نباشد و ما شاهد تغییرات گسترده باشیم.

 

دیدار با شهردار به دعوت شما انجام شد یا به دعوت شهرداری؟

اصلا شهرداری ما را دعوت نکرد و با پیگیری خودمان این اتفاق افتاد.

 

بعد از جلسه با شما تماسی گرفته نشده است؟

نه؛ الان شهردار ظرفیت‌ها را دیده است و واقعا باید به دنبال هنرمندان باشد. هنرمند نیازی به دیگران ندارد و کار خودش را انجام می‌دهد. هنرمند است که می‌تواند با کمترین هزینه برای رفع مشکلات فرهنگی شهر اقدام کند و دوستانی که در این زمینه مسئولیت دارند باید به دنبال استفاده از این ظرفیت باشند.

 

سکوت هنرمندان تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

اول باید رئیس سازمان برنامه بدهد. بعد مشخص شدن برنامه، آن را بررسی می‌کنیم ببینیم این برنامه با روند گذشته چه تفاوتی خواهد داشت. هنر کاشان از روند مدیریت قبلی ضربه‌های زیادی خورده است.

3 نظرات
  1. عباسی می گوید

    سلام .ضمن احترام به کسانی که آقای عطار زاده نام بردند ،این دوستان در اندازه ای نیستند که بتوانند سازمان فرهنگی ورزشی را اداره کنند.جناب عطارزاده برخی واقعیت هارا فارغ از جناح بندی های سیاسی باید قبول کرد.البته واضح ومبرهن است شما هم که از این دوستان نامبرده اید به خاطر منافعی است که برای خود دنبال می کنید.

  2. ناشناس می گوید

    لطفا بفرمایید هنرمندان این شهر چند نفر هستند؟ چه تعداد از آنها به لیست همدلی رای داده اند ؟ همچین میگه نقش هنرمندان در پیروزی لیست همدلی در انتخابات شورای شهر که انکار نصف آرا این لیست از هنرمندان هستش.

  3. محسن رمضانی می گوید

    درود به شرفت جناب عطارزاده کاش همه مثل شما بودند …این خاک پر از سو استفاده و دروغ و هنرمندان فقط ابزار شدند …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.